Super hard leren en alsnog een onvoldoende halen

Hii meiden,

Ik doe best wel een zware mbo opleiding op niveau 4. Nu is het zo dat ik heel veel goede cijfers haal door goed mijn best te doen. Ik heb een paar 8 en gehaald en de rest ligt tussen de 5,9 en 7,5 in. Alleen wil het met twee vakken totaal niet lukken, deze vakken worden ook door de zelfde docent gegeven. Lees 2 en en met heel veel geluk een 5.

Hoe ik nu voor alle toetsen leer, tijdens de les luisteren en opletten en na afloop van de les thuis een mindmap maken en de powerpoints overlezen. Ook maak ik iedere les netjes mijn huiswerk en heb ik het idee dat ik actiever mee doe tijdens de les als een doorsnee leerling.

Wat heb ik geprobeerd om op die vakken een voldoende te halen? Ik ben voorin de klas gaan zitten en heb aantekeningen gemaakt, met als resultaat dat ik alleen maar slechtere cijfers ben gaan halen. Ook heb ik een gesprek gehad met die docent dat de lesstof niet binnenkomt en of hij nog adviezen en tips voor me heeft. Hij vertelde dat ik maar beter mijn best moet doen en dat het aan mijn houding ligt.

Hebben jullie nog tips wat werkzaam kan zijn? Het gaat alleen maar om die twee vakken die dus door dezelfde docent gegeven worden.

Groetjes

Ik snap dat het vervelend is, maar er zijn manieren om een onvoldoende op te halen. Wat voor mij werkte was samenvattingen van de stof maken, ruim voordat de toets was. Zo had ik de kennis al in mijn hoofd voordat ik oefentoetsen etc maakte. Ik keek youtube videos over dingen die ik nog niet snapte en vroeg mijn vrienden via whatsapp om hulp.

Als dit dan nog steeds niet lukt kun je altijd om extra hulp van de docent vragen. Als zij je niet kunnen helpen, weten ze vaak nog iemand die bijles kan geven (soms een andere leerling die er erg goed in is)

Hoop dat dit helpt!!

Weet je ook wat je fout doet tijdens de toets? Mag je se toets inzien en bespreken jullie deze ook? Want als je weet wat verkeerd gaat, dan kun je dat aanpakken?

Vraag je jezelf ook af of je het snapt, je kunt het uitleggen enz.?

Beetje flauw van de docent om te zeggen dat het aan je houding ligt want als ik het zo lees is dat echt niet het geval.
Het kan ook gewoon zijn manier van lesgeven zijn (en dat hoeft niet negatief te zijn) wat bij jou gewoon meer moeite kost. Is er wellicht een andere docent die dat vak geef of je misschien erbij kan helpen?

Top super bedankt voor jullie reacties en tips.

Meerkoetje01, ik weet dat er mogelijkheden zijn om mijn onvoldoendes op te halen en daarom ben ik ook op zoek naar een oplossing. De samenvatting schrijf ik inderdaad al in de vorm van een mindmap, dit doe ik meestal nog voordat de nieuwe les aanbreekt.

Roses, ik weet wat er vaak fout gaat aan deze toetsen. Soms is de vraag zo omslachtig gesteld dat ik niet weet wat ik moet antwoorden, omdat ik dan met één vraag heel lang bezig ben en er nog niet uit kom krijg ik een soort van blackout en loopt de rest ook niet soepel. De toetsen worden na afloop besproken en ik krijg het blaadje waar ik de antwoorden op heb gezet in de meeste gevallen mee naar huis. Bij de uitleg begrijp ik wel waarom de vraag op die manier is gesteld en snap ik ook wat ik had moeten invullen.

Traveler, op mijn school zijn ze aan het kijken of er een andere vakdocent is die mij een week voor de toets even een uurtje wil helpen. Het is voornamelijk dat de toetsen rare/niet logische vragen hebben voor mij. Ook vind ik dat de docent niet fijn les geeft, we hebben een dictaat uit 1997 waar iets van 8 hoofdstukken in staan. Die docent gaat van hoofdstuk 1 naar hoofdstuk 3, vervolgens weer naar 1 en dan ineens zijn we bij hoofdstuk 6. Dus gewoon niet optimaal alles bij elkaar.