suikerziekte

voor gym moet ik een werkstuk over suikerziekte maken. voor dit werkstuk moet ik ook een intervieuw houden over suikerziekte. Maar ik ken zelf niemand die suikerziekte heeft. Heeft iemand van jullie mischien suikerziekte of een heel bekende waardoor je de vragen ook kan/wil beantwoorden? al vast heel er bedankt.

Hier komen de vragen

hoe oud ben je?
Hoe zijn ze erachter gekomen dat je suikerziekte hebt?
hoe oud was je toen?
wat waren je klachten?
kan je sporten met deze ziekte?
zo ja; zyn er dingen waarmee je rekening moet houden tijdens het sporten?
zo nee; hoe komt t dat je niet kan sporten met deze ziekte? waar heb je tijdens het sporten dan bijvoorbeeld last van?
zyn er nog meer beperkingen die je hebt door suikerziekte?
krijg je medicijnen?
zo ja; welke en hoe en hoevaak moet je ze gebruiken.
moet je vaak naar het ziekenhuis?
zo ja; hoe vaak en waar moet je dan zijn en wat moet je daar doen?
wat vind je het ergst aan deze ziekte?
hoe ga je verder om met deze ziekte?

up

Sorry, ken niemand.
Succes

heel erg bedankt xxHeleen en heel erg veel sterke er mee!

hoe oud ben je?15

Hoe zijn ze erachter gekomen dat je suikerziekte hebt?ik woog nog maar 26 kilo en had gewoon nergens nog energie voor ik dronk aan een stuk door en moest zeker om het half uur heel nodig naar de w.c ik kon geen nacht normaal doorslapen, mijn moeder is toen met mij naar de dokter gegaan en vroeg aan de dokter of ik geen suikerziekte had en ging bloedprikken in het ziekenhuis maar de dokter dacht dat ik anorexia had de volgende dag moest ik meteen naar het ziekenhuis en heb er wel 2 weken gelegen

hoe oud was je toen?14

wat waren je klachten?hele erge dorst de hele tijd, moest ook de hele tijd naar de w.c.

kan je sporten met deze ziekte?ja, heel goed

zo ja; zyn er dingen waarmee je rekening moet houden tijdens het sporten?inderdaad wat extra eten of wat minder insuline spuiten, maar voor mij was het niet nodig want ik zakte nooit extra met mijn bloedsuiker hoe extreem ik ook gymde

zo nee; hoe komt t dat je niet kan sporten met deze ziekte? waar heb je tijdens het sporten dan bijvoorbeeld last van?bij sommige mensen zou het kunnen dat je bloedsuiker echt zwaar zakt en dat je dan niet op tijd eten binnen hebt waardoor je gaat trillen en duizelig word

zyn er nog meer beperkingen die je hebt door suikerziekte?ja, je moet altijd letten op wat je eet, de tijden waarop en een maaltijd missen is niet goed, ik moet ook altijd letten op de koolhydraten in het eten van wat ik eet. regelmaat is echt belangrijk voor mij want anders lukt het me niet om mijn bloedsuiker onder controle te houden

krijg je medicijnen?ja, ik moet 4 maal daags insuline spuiten en mijn bloedsuiker meten

zo ja; welke en hoe en hoevaak moet je ze gebruiken. ^

moet je vaak naar het ziekenhuis? minimaal 4 x per jaar, maar ik moet vaker komen tegenwoordig omdat mijn bloedsuikerwaardes te hoog blijven

zo ja; hoe vaak en waar moet je dan zijn en wat moet je daar doen?voor controle bij mijn diabetesverpleegkundige en dokter

wat vind je het ergst aan deze ziekte?dat ik mezelf 4 x per dag moet spuiten want het doet echt zeer en meestal krijg ik er zelfs blauwe plekken van! en dat ik niet gewoon kan eten [snoep of geen lightdranken] zonder bij te hoeven spuiten

hoe ga je verder om met deze ziekte? ik kan het nog steeds niet echt accepteren, en daarom spuit ik het liefst zo min mogelijk waardoor het nu dus ook niet bepaald goed door gaat maar ja

Xkjes

hoe oud ben je?
13

Hoe zijn ze erachter gekomen dat je suikerziekte hebt?
ik had veel dorst en was een paar keer bijna flauwgevallen en woog nog maar 34 kilo toen liet ik bloedprikken bij de huisarts. :frowning_face:

hoe oud was je toen?
13, ongeveer 2 maanden geleden

wat waren je klachten?
veel dorst en heel moe en last van duizeligheid

kan je sporten met deze ziekte?
ja

zo ja; zyn er dingen waarmee je rekening moet houden tijdens het sporten?
als ik een te laag bloedsuiker heb moet ik eten en k moet voor sporten meten.

zyn er nog meer beperkingen die je hebt door suikerziekte?
nee?
op letten met eten maar meer niej.

krijg je medicijnen?
ja

zo ja; welke en hoe en hoevaak moet je ze gebruiken.
ik moet 4 x per dag insuline spuiten

moet je vaak naar het ziekenhuis?
eens in de 3 maanden
nu 1x per maand omdat k het nog maar net heb

zo ja; hoe vaak en waar moet je dan zijn en wat moet je daar doen?
bovenstaande=) naar de oogarts naar de diabetes verpleegkundige en naar de dietiste

wat vind je het ergst aan deze ziekte?
dat k moet spuiten omdat t soms erg bloed en het doet vaak pijn.
:cry:
hoe ga je verder om met deze ziekte?
? gewoon, k ben er al n beetje aan gewend.

hoe oud ben je? 14
Hoe zijn ze erachter gekomen dat je suikerziekte hebt? ik voelde me niet lekker had heel veel dorst , viel af & moest snachts altijd naar de wc
hoe oud was je toen? 10 volgens mij
wat waren je klachten? dorst, moe
kan je sporten met deze ziekte? ja dat ken je zeker
zo ja; zyn er dingen waarmee je rekening moet houden tijdens het sporten? of je bloedsuikerwaarde goed is & ik heb altijd een flesje AA bij voor het geval ik een hypo voel aankomen
zo nee; hoe komt t dat je niet kan sporten met deze ziekte? waar heb je tijdens het sporten dan bijvoorbeeld last van? –
zyn er nog meer beperkingen die je hebt door suikerziekte? naar de stad gaan zonder tas ( want moet van me altijd prikker & suikerdingen bij hebben ) & ik ken niet zomaar heel veel eten
krijg je medicijnen? ja
zo ja; welke en hoe en hoevaak moet je ze gebruiken ; ik moet 4xx per dag spuiteen 3x voor het eten en dan nog 1x savonds ( die werkt de hele dag)
moet je vaak naar het ziekenhuis? 1x in de 3 maanden & als het beter gaat dan wat langer
zo ja; hoe vaak en waar moet je dan zijn en wat moet je daar doen? ik moet altijd ff naar de arts & de diabetesverpleegkundige en soms de dietiste
wat vind je het ergst aan deze ziekte? het spuiten en altijd op dingen moeten letten , want door suikerziekte veranderd heel je leven en alles verandred ook mee
hoe ga je verder om met deze ziekte? nu normaal maar soms heb je van die tijden dat het heel slecht gaat maar opzich nu goed

Hier komen de vragen

hoe oud ben je? 23
Hoe zijn ze erachter gekomen dat je suikerziekte hebt? ik had een keelontsteking en na meer dan een week lag ik nog altijd in de zetel en ik at niets, ging alleen dikwijls plassen en dronk heel erg veel
hoe oud was je toen? 11
wat waren je klachten? heel moe, vaak plassen en grote dorst
kan je sporten met deze ziekte? tuurlijk kan je dat!
zo ja; zyn er dingen waarmee je rekening moet houden tijdens het sporten? zien dat je suikerspiegel niet te fel daalt, dus als het echt iets intensiefs is op voorhand iets eten en zorgen dat je altijd druivensuiker binnen bereik hebt!
zyn er nog meer beperkingen die je hebt door suikerziekte? niet echt, gewoon wat meer op je eten letten dan iemand anders
krijg je medicijnen? ja insuline
zo ja; welke en hoe en hoevaak moet je ze gebruiken. insuline, vroeger had ik zowel traagwerkende als snelwerkedne en moest ik 4X per dag inspuiten; sinds april heb ik een insulinepomp die constant insuline aan me geeft en waar ik om de 3 dagen alleen een naaldje moet vervangen en de insuline als die bijna op is…
moet je vaak naar het ziekenhuis? om de 3 maanden ongeveer
zo ja; hoe vaak en waar moet je dan zijn en wat moet je daar doen? op controle bij de dokter, voor een eventuele aanpassing van het insulineschema, of naaldjes enzoverder gaan ophalen
wat vind je het ergst aan deze ziekte? niets specifieks, behalve dan dat er nog steeds mensen zijn die je ineens anders of vies gaan bekijken als je zegt dat je diabetes hebt …
hoe ga je verder om met deze ziekte? na 12 jaar leer je er wel mee leven…

@ joni, omdt het zo slecht gaat met mijn suiker mag ik het pompje niet en dat vind ik best vervelend want heel veel mensen die ik ken kregen het pompje omdat het juist zo slecht ging en niet dat ik nu extra het slecht doe met mijn suiker maar ja het lukt me gewoon echt niet en nu willen ze me uit huis plaatsen :s ik snap die mensen echt niet! teriwjl ik wel elke dag 4 x doe spuiten en nog zit ik dan op hi maar ja ;p Xkjes

Ja ik kreeg het ook omdat het altijd te hoog was…
Is wel vreemd dat je juist daarom geen pompje krijgt :thinking:
Was eerst wel aanpassen maar nu ben ik er toch relatief blij mee…

Uhm… telt het voor een kat ook?
Klinkt misschien stom, maar dieren kunnen het dus ook krijgen. En onze kat heeft het sinds afgelopen kerst.

hoe oud ben je? 14 en een half (of ongeveer 78 in mensenjaren)
Hoe zijn ze erachter gekomen dat je suikerziekte hebt? Ik at weinig meer en viel ineens erg veel af…
hoe oud was je toen? 14
wat waren je klachten? Ik moest veel plassen en at verder maar weinig en bewoog ook weinig. Deed ook pijn.
kan je sporten met deze ziekte? Nu weer wel… Ik spring op daken, spring deuren open, rol heerlijk door het zand in de carport.
zo ja; zijn er dingen waarmee je rekening moet houden tijdens het sporten? Zo lang ik maar rond 8u weer binnen ben voor m’n spuitje
zijn er nog meer beperkingen die je hebt door suikerziekte? Zoals hierboven op tijd binnen zijn. En ik mag niet zomaar snoepen of anders eten dan normaal, dit moet per dag in balans blijven en zoveel mogelijk hetzelfde…
krijg je medicijnen? Ja
zo ja; welke en hoe en hoevaak moet je ze gebruiken Twee maal per dag (rond 8u als ik op tijd binnen ben) een spuitje insuline in mijn nek. (kan ook in mijn zij maar dit doet pijn)
moet je vaak naar het ziekenhuis/de dierenarts? In het begin wel, dan moesten ze kijken hoeveel insuline ik moest krijgen. Nu alleen als het slechter met me gaat.
zo ja; hoe vaak en waar moet je dan zijn en wat moet je daar doen? Zoals hierboven al beschreven, nu bijna niet meer.
wat vind je het ergst aan deze ziekte? Dat ik niet zomaar melk kan drinken en op tijd weer binnen moet zijn
hoe ga je verder om met deze ziekte? Erg goed, je ziet nu niks meer van de kaalgeschoren plekken die ik in het begin in mijn zij had (vanwege de medicijnen).

Wat is een Hypo?
ik moet vandaag bloedprikken,
het kan zijn dat ik ook suikerziekte heb.