Subjectief krantenartikel

Hallo,
Voor school heb ik een krantenartikel nodig waarbij duidelijk blijkt dat de objectiviteit van het krantenartikel/nieuwsitem ter discussie staat, alleen heb ik zelf geen flauw idee en ik zou het fijn vinden om voorbeelden te hebben. Ik kan zelf namelijk ook niet ontdekken of een journalist nou objectief of subjectief is, met voorbeelden zou ik misschien zelf meer artikelen kunnen vinden en het onderscheid maken.

Hebben jullie misschien een voorbeeld? Ik zou de hulp erg op prijs stellen!

Misschien kan je denken aan roddelbladen? Die zijn nou niet echt objectief. Met de zoekopdracht objectiviteit journalistiek kom je ook een heel eind.

Objectiviteit staat vaak ook ter discussie als de journalist die het geschreven heeft zelf een bepaalde achtergrond heeft waardoor hij het vanuit een bepaald oogpunt bekijkt of op een bepaalde manier neerzet. Denk bijvoorbeeld aan journalisten/schrijvers die zich aangesloten hebben bij een bepaalde politieke partij.

Misschien kan je daar nog iets mee. Sowieso zijn heel veel artikelen niet objectief dus als je dat goed kan beargumenteren kom je met veel artikelen wel een heel eind.

Ook daar heb ik al gekeken, maar heb niets ontdekt. Misschien kijk ik wel over de meest duidelijke dingen heen…

Als er iets over een artiest in de krant staat is dat vaak al subjectief. Laatst zag ik bijvoorbeeld iets over André Hazes en daar stonden dingen in als ‘volksheld Hazes’ en ‘de geliefde zanger’ etc. Hoewel de rode draad van het artikel heel algemeen was, geeft zo’n woordkeus al de subjectiviteit aan. Als je naar dat soort dingen kijkt ontdek je misschien meer voorbeelden :slightly_smiling_face: