Studietwijfels

Pffff, ik twijfel zo erg. Dacht dat ik alles voor elkaar had, maar ik weet het niet.

Ik wist nooit echt goed wat ik precies wilde studeren. Heb veel interesses op verschillende gebieden, dus er is ook veel wat me aanspreekt. Rond september/oktober vorig jaar dacht ik het te hebben: Verpleegkunde. Hier heb ik me ook al voor aangemeld, en tegelijkertijd ook voor Logopedie. Dat lijkt me immers ook wel leuk. Met verpleegkunde kan ik mensen helpen en iets voor anderen betekenen, en met mensen werken lijkt me wel heel gaaf. Logopedie is meer iets met spraak en taal, en ook dat vind ik leuk omdat dat me heel erg interesseert.

Maar nu komt het; ik heb al bijna twee jaar lang Spaans op school. Ik vind het een supermooi vak en de taal spreekt me aan als geen ander. Niet voor niets dus dat ik gemiddeld een 9,4 sta… Met talen heb ik nooit moeite gehad, Frans bijvoorbeeld gaat me ook makkelijk af. Spaans doet echt wat met me, ben op uitwisseling geweest naar Spanje en wou daar nooit meer weg. Als ik de taal al hoor word ik helemaal vrolijk, en ik vind het altijd leuk om voor Spaans te leren of huiswerk ervoor te maken.
Dus ik twijfel nu of ik daar echt niet iets mee wil doen. Heb al vaker gekeken naar de studie Romaanse talen en culturen (op de universiteit) maar ik doe havo. Dus dan zou ik eerst een vooropleiding moeten doen, en heb ook geen idee welke.

Mijn vraag is nu, weten jullie misschien een oplossing? En wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Als er iemand is die Romaanse talen en culturen studeert óf lerarenopleiding Spaans in Utrecht, kan diegene mij er dan misschien wat meer over vertellen?

Alvast bedankt !!

Iemand…?

“dat lijkt me immers ook wel leuk”, is dat je motivatie voor logopedie? Als dit je enige motivatie is zou ik die studie in ieder geval níet kiezen. Niet erg overtuigend. Van wat ik zo lees zou ik als ik jou was iets met Romaanse talen kiezen, niet omdat je er goed in bent maar omdat je er ook motivatie voor hebt om ervoor te leren.
Maar niemand op Girlscene kan zo zeggen wat het beste is voor jou, misschien nog met een decaan praten of wat testen toen om je interesses naar voren te halen?

Ik ben het inderdaad wel eens met hierboven. Je moet wel doen wat je echt leuk vindt. Maar aan de andere kant is het ook wel belangrijk om iets te kiezen waar een toekomst in is. Ik weet van verschillende mensen die bv de Pabo hebben gedaan, dat het super lastig is om tegenwoordig werk te vinden in het onderwijs.
Wat dat betreft denk ik dat je met Verpleegkunde of Logopedie een grotere kans hebt om werk te vinden. Verpleegkunde sowieso omdat het erg breed kan zijn en je er vaak veel kanten mee op kan.
Maar de keus is echt aan jou! Je moet natuurlijk wel gelukkig worden van je keuze. :slightly_smiling_face:

Ik zeg ook niet dat ik logopedie niet leuk vind, het lijkt me juist leuk. En verpleegkunde en logopedie staan nu bovenaan bij mij dus het is echt niet zo dat ik er niet in geïnteresseerd ben. Anders had ik me er ook niet voor aangemeld. Heb al eens gesprekken met decanen gehad maar daar kwam niet iets definitiefs uit. Ik weet ook wel dat ik zelf moet kiezen maar ik kom er nu even niet uit. En hier in het Noorden neemt de vraag naar leraren juist wel toe…dat zei mijn decaan in ieder geval.

Kun je geen opleiding tot tolk/vertaler doen? Dan heb je de talen Nederlands, Engels en nog een vreemde taal (volgens mij kun je ook kiezen uit Spaans). Is misschien ook leuk!

Ik zou zowieso iets met je talen doen want uit je bericht lijkt dat het je super leuk lijkt! precies het zelfde als mij hihi, ik word stewardess misschien lijkt je dat ook wat?

ik ben half spaans btw hahaha

Nou ik woon ook in het Noorden en ik hoor alleen maar dat het zo moeilijk is om werk te vinden. Mijn moeder heeft ook veel met het onderwijs te maken en ook die zegt dat het niet erg goed gaat. Tuurlijk kan je geluk hebben, maar de kans is niet heel groot.
En wat hierboven wordt gezegd, als je wel wat met talen wilt doen, is tolk misschien ook wel wat! Daar kun je ook veel kanten mee op :slightly_smiling_face:

-

Ben al naar beide meeloopdagen geweest. Het is zeker wat voor mij, daar twijfel ik verder niet over. Maar ik vind het gewoon doodzonde om dan die talen maar te laten voor wat het is… dus dan zou ik toch een gulden middenweg moeten vinden. Maar heb gewoon geen flauw idee wat :frowning_face:

@xElena: misschien dat het aan mijn school ligt haha, maar hier zeggen ze dat de vraag groter wordt. Veel leerlingen gaan dus ook pabo studeren of een lerarenopleiding volgen. In mijn klas zijn het er al 5 dus dat vind ik best veel. Bedankt voor je reactie in ieder geval!

Ik ga volgend jaar communicatie- en informatiewetenschappen doen aan de VU, bij die studie krijg je ook Spaans en het is heel talig, ook kun je in het tweede jaar geloof ik een richting kiezen voor taalverwerving en hierbij leer je alles over taalstoornissen en dit is ook in samenwerking met de opleiding logopedie aan de hogeschool van Rotterdam zag ik staan. Misschien heb je hier iets aan? :slightly_smiling_face:

-

Nou, zoiezo niet doorgaan met verpleegkunde, als dat je niet ligt dan heb je pech want je wordt verpleegkundige uiteindelijk met die opleiding…
Je vond logopedie ook wel leuk, waarom precies?
daarnaast wil je bezig zijn met talen, onthoudt wel dat er niet zoveel werk in te vinden is.

Als je dat op de uni wilt gaan studeren zul je eerst vwo gaan doen(dat kan op het volwassenen onderwijsVAVO, en daar kun je deelcertificaten halen zodat je die opleiding mag doen)
maar als ik jou was zou ik vooral vaak naar spanje gaan en veel bezig zijn met de taal maar geen taalstudie doen…
uiteindelijk heb je minder kans op een goedbetaalde baan.

^ huh? Verpleegkunde lijkt me juist wél leuk en dat ligt me juist wel, vooral omdat je er zoveel kanten mee op kan. Als ik naar de universiteit wil kan dat ook dmv het behalen van mijn propedeuse op het HBO, en op die manier doorstromen.

Het tweede jaar van de opleiding Verpleegkunde bestaat uit een stage. Nu is het ook mogelijk deze in het buitenland te doen, dus misschien dat ik dat dan in Spanje kan doen, of Mexico o.i.d. En als ik later klaar ben met die opleiding kan ik ook verpleegster worden in een van die landen :slightly_smiling_face: Dat vertelde mijn mentor me vandaag in ieder geval

Ik nam Utrecht als voorbeeld omdat je daar de studie leraar Spaans kan volgen. Zelf woon ik in het noorden en daar ga ik dus ook het liefst studeren, tenzij ik per se die lerarenstudie Spaans wil doen. Voor talenstudies in het noorden zoals IBL et cetera heb je echter m&o of economie nodig, en dat heb ik beide niet… heel jammer, dat was ook wel ideaal geweest. Bedankt voor je reactie in ieder geval!! Hopelijk is de studie die jij gaat doen een leuke studie :slight_smile:

Ik heb een vriendinnetje die Latijns Amerikaanse studies gaat doen in Leiden, is wel WO. maar zou dat dan niet wat zijn? Als ik zo lees dat je erg talig bent… Beperkt zich niet alleen tot de taal, dat wel. Maar wellicht het kijken waard? Succes, en volg je intuitie!

Heey hoi,

Ik begrijp je helemaal, ik heb bijna het zelfde meegemaakt,en ben op stage geweest in Spanje, de taal, het land, GEWELDIG! Ik wil ook graag doorstuderen maar kan ook geen WO opleiding doen met wat ik nu heb.
Wat je zou kunnen proberen is een Colluiqium doctum, dit is een 21+ test, en dit is wat ik ga doen, je moet in 3 vakken examen doen, ik ga dan Frans , Engels en Nederlands doen, ik kon kiezen uit een paar vakken. Ik weet niet of je al 21 bent… of bijna wordt… zo lang je op het moment dat je met de studie begint maar 21 bent :slightly_smiling_face: een voordeel is dat een WO bachelor slechts 3 jaar duurt en een HBO bachelor 4 jaar inlcusief lange stages e.d. Ik heb hier geen behoefte aan omdat ik al vele stages achter de rug heb o.a. in het buitenland…