Studieswitch HBO

Hoi hoi…
Het einde van het eerste schooljaar begint te naderen, en het aantal benodigde studiepunten begint uit het zicht te raken.
Momenteel zit ik in mijn 1e jaar van International Business and Languages. Vond dit met de keuze voor een HBO-studie het meest interessant lijken.
Nu was afgelopen jaar niet zonder horten of stoten. Ik haalde tentamens vaak niet in één keer en begon in te zien dat het vak ‘bedrijfseconomie’ me ook totaal niet lag.
Ik zit nu op de grens van het aantal punten dat ik mag missen, namelijk 8. Dat betekent dat ik aankomend blok dus alles zal moeten halen om überhaupt over te kunnen.
Nu zie ik hier niet eens het grootste probleem in, want mocht ik er vol voor gaan, zal dit zeker haalbaar zijn.
Maar dan?! Dan ben ik over naar het 2e jaar, en zal ik het alsnog moeten herkansen om mijn P te kunnen halen. Ik heb daar wel zodanig weinig vertrouwen in, dat ik met zo ontzettend vragen in mijn hoofd zit.
Is dit wel wat ik echt wil?
Wat doe je nou het liefste?
Nou, en als ik dáar dan weer een antwoord op zou moeten geven zou het zijn: visagie, hairstyling etc.
Maar goed waar kan ik dan terecht? Hoe zit het met mijn stufi? Etc etc…

Zijn er misschien nog andere meiden die misschien een beetje in het zelfde schuitje zitten als ik, of evt. tips hebben mbt mijn interesses in een visagie opleiding?

:sob::muscle:

Als je een andere opleiding wilt gaan doen, kun je je uitschrijven bij je huidige en in september gewoon met je stufi naar een andere opleiding gaan. Als deze opleiding nog wel leuk is, keihard knokken en gaan.

@Kraplapje
Aan de ene kant denk ik ook, kom op ga ervoor en dan red je het. Maar ik heb twee keer het vak bedrijfseconomie niet gehaald incl een rekentoets. Hier zit ik het meeste mee in mijn maag, want hier heb ik geen enkel vertrouwen in dat ik dit nog ga halen. Het ligt me totaal niet, en heb het ook gewoon niet gehaald met een 2.5 enzo. Ik zal niet snel zeggen dat iets onmogelijk is, maar dit komt aardig in de buurt… Dat maakt voor mij de keuze zo lastig om door te gaan… Want straks ga ik door en haal ik het niet en dan heb ik 2 jaar weggegooid…

Ik heb ook een jaar weggegooid door een rekentoets. Ben opnieuw begonnen, alles op alles gezet en ben net afgestudeerd

@Kraplapje
Dat is wel in het mooiste scenario… Alleen is bij mij die kans niet zo groot dat ik het dan wel ga halen. En dan ben ik alles kwijt en kan ik dik terug gaan betalen…

Als je in 10 jaar je diploma haalt hoef je niets terug te betalen hoor :slightly_smiling_face:
Daarnaast hou je ook gewoon je stufi als je gaat switchen, minus de maanden stufi die je nu al hebt ontvangen natuurlijk.

Heb je al met je SLB’er gepraat? Of studentendecaan? Die kan denk ik beter inschatten of het haalbaar is dan wij.

@Moriarty
Dit geldt toch alleen wanneer je je P hebt…? Dan wordt het omgezet in een gift en krijg je 10 jaar de tijd om het te halen
Heb al wel met mijn SLB’er gepraat vorig blok toen ik er ook al zo doorheen zat…
Maar heb nu wederom een gesprek aangevraagd.

nee hoor, je moet gewoon binnen 10 jaar een studie halen. En ook al doe jij 4 studies in 10 jaar, als je na die 10 jaar maar een diploma hebt.

Ik heb International Business and Management gedaan, en ik was ook net over naar het 2e jaar. Het boekhoudkundige lag mij totaal niet en uiteindelijk had ik 1 propedeusevak niet gehaald. Ik heb ervoor gekozen om de kant van Human Resources Management op te gaan, en ik voel me er helemaal in thuis. Soms denk ik wel van, wat nou als ik nou nét die 5.5 gehaald had? Ik zat wel al op de helft van de studie, en nu moest ik opnieuw beginnen. Maar zodra je afstudeert heb je je diploma en als je dan werk zoekt wat daarop aansluit dan moet het bedrijf er vanuit kunnen gaan dat je het kan. En niet dat je dan zegt van ‘ja die bedrijfseconomische werkzaamheden daar ben ik niet zo goed in’.

Ik zou zeggen, blijf dit jaar nog zitten waar je zit, en pas als je uitsluitsel hebt de knoop doorhakken. Je kunt je via studielink trouwens wel altijd al aanmelden voor een opleiding, en deze later weer intrekken.

Succes :slightly_smiling_face: