Studieproblemen

Hallo

Ik ben in het schooljaar 2013/14 begonnen met de studie Rechten. Dit was echter niet een goede keuze en met deze studie ben ik dus gestopt.

Momenteel studeer ik Toegepaste Psychologie en het lijkt erop dat ik de norm van 54 studiepunten op 1 punt na niet zal halen. Omdat het al vrij laat is, zal het waarschijnlijk niet meer lukken om me ergens anders nog in te schrijven. Ik vind deze studie echter wel echt leuk.

Wat zouden jullie mij adviseren?

Wat zijn de consequenties dat je die norm met 1 punt niet zal halen? Moet je een vak over doen, of een heel jaar, of wordt je uit de studie gekickt?
En wat is de reden waarom je de norm niet hebt gehaald? Niet genoeg je best gedaan, niet gemotiveerd genoeg, te moeilijk?
Je geeft aan dat je de studie wel leuk vind, en dat is wat mij betreft altijd een van de belangrijkste dingen, dus als ik jou was zou ik dan wel proberen om erin te blijven.

Als je de norm niet haalt krijg je een negatief bsa, wat betekent dat je de studie niet mag voortzetten. Je mag het jaar niet overdoen.

En de reden geven is altijd lastig. De studie is pittig ja, maar als ik 1 punt meer had, was ik over en had niemand er wat over gezegd…en ik doe mijn best wel, maar je kan het natuurlijk altijd beter doen.

Ik twijfel nu dus wat ik volgend jaar moet doen?

Anders ga je een jaar keihard werken en sparen en dan volgend jaar weer aanmelden?

Dat is inderdaad een idee ja…

Ik ben alleen inmiddels al wel 20 jaar en word volgende maand 21. Mijn vriendinnen studeren af volgend jaar en dan moet ik nog beginnen…

Maarja daar is niet veel aan te doen.

Je bent nooit te oud om te studeren.
Ik zou alleen even een jaar pauze nemen want je weet niet echt wat je wil volgens mij. Om nu halsoverkop aan een nieuwe studie te beginnen, is niet echt handig.
Of misschien TP gaan doen in een andere stad? Dat mag volgens mij wel. Dan is het eerste jaar al wat herhaling en dan fiets je er wat gemakkelijker doorheen.

Is er echt geen mogelijkheid om het met je studieadviseur over te hebben oid? Vaak kunnen ze toch wel wat doen als het maar om 1 studiepunt gaat (althans dat beeld krijg ik als ik kijk naar vrienden etc met hetzelfde probleem!)

Als je een BSA krijgt, heb je het recht om jezelf te verdedigen tegenover de examencommissie! Zij kunnen je, als je ze overtuigt, alsnog door laten gaan.

Je vindt de studie wel leuk? Ga als een gek informeren bij andere hogescholen of je je nog kan inschrijven. Kans is best groot dat het nog wel lukt, ik had me dit jaar 5 dagen voor de start van m’n studie ingeschreven. Geloof me, een ongepland tussenjaar is echt niet leuk. Ik begin trouwens op mijn twintigste ook aan de studie die ik echt ga afmaken, ja het is kut maar je kunt het toch niet veranderen. Als je uiteindelijk maar tevreden bent :slightly_smiling_face:

Tp in een andere stad gaan studeren gaat niet meer lukken. TP is voornamelijk een lotingsstudie.

Een bsa is toch een bsa? Als je geen echte reden hebt, kun je het wel vergeten.

Over welke studie heb jij het?

weg

Nee een BSA is geen BSA! Je kan altijd in gesprek met de examencomissie/studie-adviseur, je kan altijd proberen te onderhandelen! Ik ken mensen die hun BSA niet hadden maar gewoon naar het 2e door mochten. Tuurlijk als je maar 10 punten hebt gehaald gooien ze je eraf maar met maar 1 puntje te weinig heb je nog best kans dat ze het door de vingers zien.