Studiekeuzestress

Hey lieve meiden!
Velen van jullie zullen het wel herkennen: studiekeuzestress. Dit is echt mijn daily struggle op het moment. Vorig jaar heb ik mijn havo-diploma gehaald met profiel CM zónder wiskunde (ja, misschien was dat een beetje dom, maar ik kon gewoon niks van dat vak). Ik heb dit jaar een tussenjaar genomen in de hoop erachter te komen wat me nu echt leuk lijkt. Guess what? Het heeft me alleen maar meer twijfels bezorgt. Ik vind heel veel dingen leuk, maar weinig opleidingen sluiten aan bij mijn profielkeuze (kortom; ik voldoe niet aan de toelatingseisen) of ik vind maar een deel van de studie leuk.
Op dit moment zit ik dus nog steeds met twijfels. Ik heb me aangemeld voor de lerarenopleiding Engels, maar ik weet dus totaal niet zeker of ik dat wel wil doen: het Engelse aspect lijkt me geweldig, maar het didactische (dus alles wat eigenlijk te maken heeft met ‘Hoe geef je een goede les?’-enzo spreekt me minder aan). Ik zit ook te twijfelen om misschien HBO-Rechten te gaan doen, maar ik weet echt simpelweg niet of dat wat voor me is.

Voor de rest vind ik schrijven heel erg leuk, net als dingen maken (schilderijen en tekeningen), maar om daar fulltime je brood mee te verdienen, dat is me toch wat. Het liefste zou ik me namelijk op deze twee (of een van deze twee) dingen gaan focussen, maar ik ben gewoon bang om uiteindelijk niet genoeg geld hiermee te kunnen verdienen…

Door al deze stress (en tijdsdruk: het is immers al bijna 1 mei)loop ik met wat vragen rond die ik hopelijk via het forum (deels) beantwoord kan krijgen.

• Mijn eerste vraag is dus: heeft iemand ervaring met een van deze twee opleidingen en hoe ze precies in elkaar zitten? Zo ja: wat zijn de leuke en minder leuke dingen?
  • Mijn tweede vraag is: heeft iemand tips over hoe jij tot een goede studiekeuze bent gekomen?

Ik hoop dat iemand me een beetje verder kan helpen!

Alle reacties zijn van harte welkom en alvast bedankt voor de tijd die je neemt om me te helpen!

Liefs,

S.

Van deze opleidingen heb ik alleen gekeken naar HBO-Rechten. Na de open dag leek dit me een hele leuke opleiding, maar na de meeloopdag totaal niet. Het is heel veel lezen, vooral droge stof. En daarnaast besefte ik me dat de beroepen die je met deze opleiding kan doen me totaal niet aanspraken.
Ik denk dat je je vooral moet afvragen wat je later wil doen. Zie jij jezelf voor de klas staan? Lijkt lesgeven je leuk? Of zie je jezelf eerder werken op een kantoor? Of toch iets anders?

Ik denk dat je dat dus het beste kan afvragen en ik raad je aan om verdere vragen over de inhoud van de opleidingen te stellen op meeloopdagen.
Succes!

Hoi S.
Gebaseerd op jouw verhaal zou ik je adviseren om geen leraren opleiding engels gaan doen. Die opleiding leidt immers echt op tot leraar en aangezien jij aangeeft dat je het didactische minder leuk vindt is het verstandig om je af te vragen of je dan wel leraar moet worden. Iets anders dan leraar Engels worden met die opleiding kan vgm niet.
Naar mijn mening kun je beter een risico wagen en een kunstopleiding gaan doen. In dat geval doe je in ieder geval iets wat je leuk vindt.
Over HBO rechten weet ik niet veel.
Zelf weet ik ook niet wat ik wil gaan studeren en ik doe een studiekeuze traject, wellicht is dit ook iets voor jou? Een psycholoog helpt je dan om uit te vinden wat je leuk vind, waar je goed in bent en wat je motiveert. Daarna ga je studies bekijken en kijk je hoe elke studie in elkaar, waarbij rekening gehouden word met vakkenpakket etc. Uiteindelijk vergelijk je dan studies met jouw profielschets en komt “de beste” studiekeuze voor jouw eruit. Dit traject is wel prijzig (±800 euro), dus dat is iets om rekening mee te houden, zeker als je het zelf moet betalen.
Ik weet trouwens dat je ook wel goedkopere trajecten hebt, maar dat is vaak gebaseerd op beroepskeuze testen en dat vind ik niet goed werken, maar misschien dat jij dat prima vindt.
Succes met je keuze!

Liefs Julia

Je ben niet de enige met studie keuzestress. Als ik aan mijn moeder vraag wat zij wil worden (55+) weet ze het nog steeds niet…
Ik doe nu mijn 2e studie en vind dit ook niks meer… dus ga binnenkort weer switchen. Maar… tijdens deze opleidingen ben ik achter hele andere interreses gekomen. Dit zijn hele andere onderwerpen waar ik nooit over na dacht omdat het geen typische opleidingen zijn. Je haalt dus heel veel ideeen en inspiratie uit ervaringen, bijbaantjes, netwerken, tv programma’s en docu’s. Dus je hoeft niet NU iets te kiezen, waar je gelijk aan vast zou moeten zitten. Probeer wat en hierop bouw je verder!

Bedankt voor de tip! En ja, je hebt wel gelijk wat betreft de lerarenopleiding. Daarom wil ik daar nu ook vanaf, puur omdat ik er dan haast zeker van ben dat ik anders na een paar maanden tot hoogstens een jaar stop. Ik ga in ieder geval eens kijken naar zo’n traject bij mij in de buurt!