Studiekeuzestress

Hallo,

Mijn probleem is dat ik dus niet kan kiezen tussen twee opleidingen, namelijk: toegepaste psychologie en voeding&dietetiek. Ik vind beide opleidingen interessant. Ik heb me ingeschreven voor toegepaste psychologie en ben toegelaten. Dit was overigens mijn eerste wens. Maar nu zit ik erg te twijfelen of ik misschien dietetiek moet studeren.
Ik ben iemand die graag mensen helpt en zijn problemen oplost, maar ik ben bang dat ik al die problemen niet meer aan kan horen.

Overigens als ik toegepaste psychologie studeer wil ik doorstromen naar de uni voor psychologie, want dan ben ik officieel een psycholoog.
Maar om een dietist te worden moet je hbo alleen afronden. En liever wil ik de uni doen.

Graag zou ik een eigen praktijk willen hebben , dit zal ik dan willen doen als ik dietist ben.

Ik weet dus echt geen raad meer. Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren

Heb je voor beide studies een meeloopdag gedaan?

Schrijf voor beide studies alle plus- en minpunten op. Als ik jou was zou ik ook naar de baanperspectieven kijken en nadenken over wat voor baan jou het leukst lijkt / meest aantrekt; psycholoog of diëtist.
Dat is wat ik heb gedaan voor het maken van mijn studiekeuze.

Ik zou niet voor toegepaste psychologie kiezen omdat daar weinig baankansen in zijn. En ik weet nu dat er mensen zijn die gaan zeggen dat je moet kiezen wat je leuk vind maar in the end zul je toch wel een baan moeten vinden :’) en bij psychologie is t al langer bekend dat er zeer weinig banen zijn. Voeding en dietiek weet ik niet hoe het zit met de baankans vgm wel beter dan psychologie. Als je allebei even leuk vindt zou ik iig gaan voor voeding en dietiek. En als je dan klaar bent kun je nog een master aan de uni doen die er mee te maken heeft. Je kan op de site van universiteiten wel zien welke masters dat zijn en wat de toelatingseisen zijn. Dus ik bedoel eig meer: als je naar de uni wilt kan dat ook na het hbo. En als je echt heel zeker weet dat je naar de uni wilt zou ik eerst kijken welke wo opleiding je wilt deon en hoe je daar het beste kan komen. Je zou bijv ook na je havo diploma vwo kunnen doen want dan heb je meer tijd om uit te vinden wat je precies wilt en je kan meteen naar de uni.

Succes iig met je keuze!

Voor toegepaste psychologie heb ik het gedaan ja! Ik was meteen verkocht! Ik vond het geweldig. Ik ben alleen zo dom geweest om niet naar een meeloopdag van voeding en dietetiek te gaan omdat ik wist dat ik toch TP wilde doen.

Ja dat ga ik maar doen. Dankjewel :slightly_smiling_face:

Ik ben dus van plan om na TP naar de uni te gaan voor psychologie. Volgens mij zit het wel goed met de baankansen voor klinische psychologen(dat is de richting die ik wil doen).
Ik ga dan maar op de sites kijken van universiteiten met aansluitende masters en dergelijke.

Haha, ik ben echt niet van plan om vwo te doen. Ik kom al van de mavo en ben de middelbare school al zat geworden xD

Nope.

Daarbij moet je de uni niet onderschatten, zeker niet als je van vmbo afkomt. Deed je vmbo omdat je havo toen niet aankon of meer doordat je te weinig moeite deed of persoonlijke omstandigheden had? Want als je nu veel moeite hebt met havo dan is de uni misschien niet zo’n goed idee.
Als je wel per se naar de uni wil hoef je niet per se psychologie te gaan doen, je hebt ook de WO bachelor voeding en gezondheid dus in die richting heb je ook universitaire studies. Daar moet je alleen wel biologie en scheikunde voor hebben, en soms zitten er ook eisen aan het niveau. Voor sommige opleidingen moet je bijvoorbeeld vwo niveau wiskunde hebben. Ik weet niet hoe dat hier zit en hoe dat is als je met een hbo propedeuse die opleiding gaat doen, maar dat is wel iets om op te letten. Ik denk dat je je beter nog wat meer kunt verdiepen in alles voor je je keuze maakt.

Ik ben van de mavo naar de havo doorgestroomd omdat de mavo onder mijn niveau zat. Nee, ik heb geen moeite met de havo.
Ik heb dus geen scheikunde wat dus lastig wordt om na voeding en dietiek een vergelijkbaar master te volgen.
Dat ga ik sws doen!

Klopt. Maar dat betekent dat je 3 jaar bachelor, 1 jaar master, 2 jaar GZ-opleiding én 4 jaar opleiding Klinische psychologie hebt gedaan.
De GZ-opleiding is héél lastig binnen te komen, en ook de klinische opleiding daarna.
Wij hebben daar voorlichting over gehad en er zijn er heel veel die al 3-4 jaar solliciteren om uberhaupt bij de GZ-opleiding binnen te komen (en sommige lukt het ook dan nog niet). Het is niet gewoon even inschrijven en klaar.

Dus vergis je niet met na de uni ben ik psycholoog, want dan ben je echt nog niks (niet voor bedrijven in ieder geval… die willen meestal GZ)

En idd, als je van de HAVO afkomt moet je uni echt niet onderschatten. Psychologie is véél, heel veel.

Ik wil je echt niet afschrikken en als jij dit wil, moet je dat echt doen, maar onderschat het niet!!

Oo duurt het echt zo lang?:flushed:
Had ik dus niet verwacht. Ik ga eens goed nadenken welke opleiding het wordt

Ik zou aanraden om van beide studies nog meer informatie in te winnen. Denk aan literatuur, studievorm (veel projectwerk of juist heel individueel), eventuele stages/leerwerktrajecten en dergelijke. Je kan bijvoorbeeld nu al op zoek gaan naar boeken/rapporten om te zien wat er allemaal bij komt kijken.
Misschien kun je zelfs kijken of je een dag mee kan lopen met een diëtiste of psycholoog?

Jep, de meeste mensen weten dit niet en denken na 4 jaar psychologie klaar te zijn. Helaas ;’)

En het is trouwens best knap als je je bachelor+master in 4 jaar kan halen, want de meeste lopen wel uit met 1 of 2 jaar (en een uitzondering nog langer haha)
Dus kijk goed voor jezelf of je zo lang nog wilt studeren en neem dat mee in je beslissing.

Hey, een klasgenoot van mij heeft toegepaste psychologie gedaan. Ze zei alleen dat zij er geen werk in kon vinden.