Studiekeuzecheck

Ik heb morgen een studiekeuzecheck, maar ik weet echt niet wat ik er van moet verwachten. Heeft iemand dit al eens eerder gehad en kan mij vertellen hoe zo’n check er aan toe gaat? En moet ik me daar nog op voorbereiden, zo ja, hoe dan?

Ik moet een motivatiebrief schrijven en aan de hand daarvan is het gesprek.
Aan mij heb je niks, want heb het gesprek pas 30 april.

Succes!

Dankjewel! Ik moest een opdracht maken voor de vervolgopleiding.

Dat verschilt per opleiding en per hogeschool. Bij de ene opleiding ga je een dagje proefstuderen, bij de andere opleiding krijg je een gesprekje met de decaan waar je vragen kunt stellen. En bij weer een andere opleiding kun je in gesprek met studenten. Kortom: Laat het op je af komen. Als je geen opdrachten van te voren hebt gekregen, hoef je niets van te voren te doen. Je zou kladblok + pen mee kunnen nemen om eventueel nog dingen op te schrijven.
En het is misschien handig om te bedenken waarom je deze studie wil doen, want dat gaan ze vast vragen :slightly_smiling_face:

@MORIARTY, dankjewel! Ik heb dus een opdracht moeten maken en daarna een vragenlijst in moeten vullen. Ik denk dat ze daar vragen over zullen stellen en dat ze dan gaan kijken of ik een goed beeld van de studie heb en of de studie bij mij past. Ik heb er in ieder geval best wel veel zin in :slightly_smiling_face:

Ik heb een motivatiebrief geschreven en opgestuurd, morgen heb ik mijn gesprek. Weet iemand wat voor vragen ik kan verwachten? Net zo iets als een sollicitatie? Ben best wel zenuwachtig…

^Ik heb geen motivatiebrief hoeven schrijven. Maar bij mij vroegen ze wat ik verwachtte van de opleiding (vakken, beroep, moeilijkheid etc.) en waarom ik dat graag zou willen. Ik moest een vragenlijst invullen en daar stelde ze ook vragen over.

Het was bij mij een beetje dramatisch, ze wilde me eerst een negatief advies geven omdat ik geen motivatie heb (op dit moment klopt dat zeker, en ik weet ook wel dat ik volgend jaar, mocht ik slagen, meer moet gaan doen). Uiteindelijk een voldoende advies gekregen en gewoon toegelaten