Studiekeuze

Voor zóveel studies moet je

• sociaal zijn
  • goed kunnen samenwerken
  • goed met mensen kunnen omgaan
    Ik ben verlegen en kan soms nogal autistisch doen (weet niet of ik dat ben, nooit op getest).

Daarnaast hecht ik vrij veel waarde aan dat ik kan zijn wie ik ben, inclusief kleding en haardracht (niet dat dat bij mij zó extreem is, maar ik kan er niet tegen om verplicht een blazer aan te moeten en laarzen over m’n broek te moeten doen). Ik wil gewoon in m’n wijde broek kunnen lopen en m’n haar paars kunnen verven als ik dat graag wil. Overigens heb ik met bedrijfskleding geen probleem gek genoeg.

Ook heb ik soms ‘schijt’ aan dat neppe gedoe, ben er echt allergisch voor:

• doen alsof je goed in je vel zit> ik laat gewoon merken dat ik me niet goed voel.
  • geen boeren en scheten laten> lekker ongezond om ze in te houden, als ik een scheet moet laten laat ik hem.
  • sociaal wenselijk gedrag> als ik geen zin heb om te groeten of met iemand te praten die ik niet mag, doe ik dat meestal niet.
  • poeslief doen tegen je baas om hogerop te komen. ik kan me niet beter voordoen dan ik ben.
    [dit sluit aan bij dat autistisch achtige gedrag =P]

Dit past voor m’n gevoel nergens bij, zijn er studies en beroepen waarbij dit allemaal minder uitmaakt, behalve bouwvakker en zelfstandig kunstenaar? Ik wil namelijk graaag ‘mezelf’ kunnen zijn in m’n studie en beroep, dit is voor mij een voorwaarde van gelukkig zijn, maar het lijkt niet te passen in de maatschappij… Ik zit te overwegen MWD te studeren omdat ik de minderen in de samenleving er bovenop wil helpen (met name verslaafden) maar ben bang dat ik hier enorm tegen aan ga lopen.

Je moet je toch wel een beetje aan kunnen passen aan andere mensen?
Als je nog niet eens een laboratoriumjas aan zou willen doen, gaat het nog erg moeilijk voor jou worden. Ik snap niet dat je niet gewoon kijkt naar opleidingen die je leuk lijken.

Aanpassen. Ik hoef ook geen meisje die steeds scheetjes laat naast me, kun je toch gewoon op het toilet doen? Die zijn onder andere daarvoor.

en: “poeslief doen tegen je baas om hogerop te komen. ik kan me niet beter voordoen dan ik ben.” daar is niks mis mee? je hoeft ook niet nep aardig te doen om bovenop te komen.

Archivaris

vind ook dat je je wel een beetje moet kunnen aanpassen jij doet net alsof iedereen nu naar jouw pijpen moet dansen net wat door IKWILGEENNAAM word gezegt scheten laat je op de WC en als jij voor je werk en dus voor school bv een Blazer aan moet doen omdat je op kantoor werkt of bij een reisbureau dan doe je dat…

ja en anders moet je tuinman worden bouwvakker vrachtwagenchaffeur die vinden het allemaal niet erg als je loopt te schijten niets tegen ze zegt doet wat je wilt enzo…

Haha dat van die scheten was misschien een beetje overdreven, maar extreem netjes gekleed kan ik gewoon niet en dat past ook totaal niet bij me, daar voel ik me totaal niet in thuis en dat spiegelt door in m’n gedrag (dan word ik enorm onzeker). Heb ik gemerkt tijdens eerdere stages.

Een labjas zou ik uiteraard geen problemen mee hebben, dat zie ik als ‘bedrijfskleding’. Ik heb ook bij de TNT post gewerkt en daar moest ik ook zo’n jas en polo aan, dat kan me niet veel schelen, maar als ik zelf moet bepalen hoe ik eruit moet zien en ik moet enigszins nette kleding aan weet ik niet eens wat ik aan moet, omdat ik me nooit zo kleed. Als ik in een winkel loop om ‘representatieve’ kleding te kopen weet ik echt niet wat ik moet aandoen en wat me staat en zo. Omdat ik dat nóoit draag. :wink: Ik heb welgeteld één zwarte blazer, één paarse cardigan, twee zwarte skinny broeken en één normale donkere skinny jeans, da’s al m’n “representatieve” kledij.

MWD is wel een hele sociale studie waarbij je ook heeel veel moet samenwerken. Bijna alleen maar eigenlijk :stuck_out_tongue:
Verder denk ik dat je met dit gedrag er aardig buiten gaat vallen. Bij creatieve therapie zag ik wel dat mensen zich vaker anders kleden zoals wijde skaterbroeken, rare kleuren haar, dreads. Niet allemaal natuurlijk maar bij mwd zag ik dat echt niet.

Plus dat je verlegen bent kan wel een beetje een dilemma vormen er wordt verwacht dat je veel inzet toont bij je studiegroepje en dus ook met ideeen komt uit jezelf en veel meepraat.
Verder zeg je:
sociaal wenselijk gedrag> als ik geen zin heb om te groeten of met iemand te praten die ik niet mag, doe ik dat meestal niet.
Tsja deze eigenschap kan echt niet als mwd’er… je zult vaak genoeg te maken hebben met mensen die je niet mag en ja die je dan toch moet helpen. Zeikers, norse mensen en jij moet toch je smile houden en aardig zijn. Want jij bent de professional.

Labaratorium techniek maakt het volgensmij niet echt uit is een wat minder sociale studie. Beveiliger?

Je zit gewoon in de puberteit. Studeer gewoon wat je leuk lijkt, je wordt vanzelf wel wat volwassener.

Pff, en jij bent 21? Ik denk dat het tijd wordt om eieren voor je geld te kiezen en je maar gewoon gaan aanpassen, en die wijde broek en scheten bewaren voor je vrije tijd.

+ het is niet ongezond om scheten in te houden. Die gassen lossen vanzelf wel weer op in je lichaam. Is niets ongezonds aan :wink:

Ik zou zeggen; ga een studie doen die je leuk lijkt. Pas dan kun je je echt goed inzetten voor je studie en zul je zelfverzekerder worden. Mensen zullen je dan ook gewoon accepteren zoals je bent. Laat je vooral niet tegenhouden door zoiets. MWD lijkt me overigens niet echt een studie voor je, gezien je verhaaltje…

nu je het op deze manier verwoord heeft het voor mij al een hele andere betekenis dan het bericht waarmee je dit topic begon.
eigenlijk zeg je nu gewoon dat je jezelf wilt zijn en daar is helemaal niks mis mee en er is geen enkele studie die dit tegengaat! stel je moet voor je werk een blazer aan bijvoorbeeld; ga shoppen met vriendinnen die je een goede én eerlijke mening over geven! het zal je verbazen, maar ookal voel je je er in het begin(!) niet jezelf in, het kan je alsnog heel goed staan! en als je hier complimentjes over krijgt dan zal je onzekerheid vanzelf minder worden

hier spreekt iemand uit ervaring! eerste wilde ik nooit een jurk dragen, als ik er een aanhad voelde ik me onzeker en niet mezelf, 100 complimentjes later hou ik nogsteeds niet van een jurk maar ik vind het niet erg meer om er in een te lopen!

Gewoon gaan studeren wat je leuk vindt. Bij elke studie kom je toch verschillende ‘soorten’ mensen tegen, het is niet zo dat een bepaald uiterlijk en gedrag (ja, wel deels maar hoeft je studiekeuze niet te bepalen) bij een bepaalde studie horen!

haha, ik vind een blazer mezelf wel leuk staan (in elk geval, die ene die ik heb, heb er ook nogal wat aangepast die niet mooi stonden)! alleen het zit me voor geen meter, gewoon een t-shirt met een gewoon vest vind ik prettiger zitten. :3 ergens vind ik het ook wel leuk om me een keer netjes te kleden o.i.d., of anders dan ik normaal doe, heb bijvoorbeeld ook een heel leuk jurkje wat me heel leuk staat maar niet fijn zit, toch draag ik hem weleens omdat hij gewoon leuk is ^^. maar ik zit nu in een gare rare fase; jarenlang heb ik mezelf enorm ingehouden kwa hoe ik me kleedde en gedroeg omdat ik teveel rekening hield met m’n omgeving en dat wil ik niet meer - ik durf nu eindelijk veel meer te zeggen en te doen, me meer uitgesproken te kleden, etc, en ik vind het zonde om dat meteen weer ‘weg’ te moeten gooien door een opleiding/baan/stage.

moet zeggen toen ik dit bericht postte een poosje terug (de beginpost enzo) zat ik even in een extreeeme crisis haha. ben nu wel ietsje bedaard. vooral kwa kleding, oké.

alleen m’n ‘autistische kant’ zit ik nog wel behoorlijk mee x’D