ik zag hier al een topic over, maar is het niet beter om een algemeen topic te maken voor mensen die nog een studie moeten kiezen? bij deze.
zelf zit ik nu in mijn voorexamenjaar en zit heel erg te twijfelen tussen twee studies… rechten en psychologie. wat al helemaal niet helpt, is dat het twee heel verschillende studies zijn… help, kan een student mij misschien meer vertellen? iemand hier die tussen hetzelfde twijfelt/heeft getwijfeld?!
Plus- en minpunten:
+ ben héél erg geïntresseerd in menselijk gedrag en kan me goed inleven in mensen. meerdere malen hebben mensen tegen me gezegd: ‘Jij zou een goede psycholoog zijn!’
+ studie in het engels. engels is een van mijn beste vakken en het lijkt me leuk om zo toch iets met die taal te doen zonder het te studeren!
- bij psychologie heb je vakken zoals statistiek en biologie. ik doe nu CM met wiskunde C en zonder biologie, dat gaat me gemakkelijk af maar op de universiteit is het meer en moeilijker… zou ik die vakken wel redden?
- ik twijfel of er genoeg beroepsperspectieven zijn, er zijn zoveel mensen die het studeren, en is er wel werk op niveau voor je dan als je bijvoorbeeld 6 jaar gestudeerd hebt voor psycholoog?
+ voor rechten is het zo dat je een goed taalgevoel hebben moet en laat dat nou net zijn waar ik zeer goed in ben.
+ veel presenteren, discussiëren, beargumenteren, beredeneren etc. waardoor je iets kan betekenen voor de maatschappij. laat dat nou ook net hetgeen zijn wat mij ligt.
- de studie is niet in het engels, je hebt international business law, maar ik zou het dan liever in het buitenland doen… wat volgens mij via die studie en daarbuiten in mijn geval niet kan… of heb ik het mis?
- de vooroordelen die erover heersen… meestal zit daar toch ergens een kern van waarheid in. rechten is saai, voor kakkers, geen kennis (?) …?
sorry voor het lange verhaaltje… ik heb al met mijn vriendinnen en ouders hierover gepraat en 3 universiteiten bezocht maar ik loop hier dus al heel lang over te twijfelen. hopelijk word ik iets wijzer van jullie ervaringen en/of advies!