Studiekeuze

Haay,
Ik zit nu in de laatste maanden voor m’n examen en ik heb nog steeds geen idee wat ik moet doen na de middelbare… Ik zit op 6 gym, doe het profiel N&G met wiskunde b, natuurkunde, latijn en economie. Op dit moment sta ik hoger dan een 8 gemiddeld, dus als ik mn best doe bij ce, kan ik cum laude slagen. Ik heb heel lang nagedacht over geneeskunde, maar 2 vriendinnen die een minder hoog gemiddelde hebben, doen er álles aan om geneeskunde te halen. Mij boeit het niet zoveel, dus ik denk niet echt dat ik genoeg drive heb om die studie te gaan doen. Verder heb niet echt iets waarvan ik zeg: dát is leuk! Dus mijn vraag, zijn er meerdere meiden met dit probleem, het gewoon nog niet weten zo kort voor de examens?

Verder heb ik niet de intentie om eerst te gaan werken of reizen. Reizen lijkt me heel gaaf, maar vind mezelf op dit moment te jong om echt een grote reis te gaan maken. Daarnaast lijkt het me makkelijker om een universitaire studie te beginnen als je nog in het ‘leerritme’ zit.

En als je bij hbo opleidingen kijkt? Of heb je dat al gedaan.

Ik zou niet eerst een jaar gaan reizen, gewoon omdat je met heel veel universitaire studies ook een stage in het buitenland kunt doen… maar goed dat is wat ik zou doen he…

Wat zijn je hobby’s? Misschien kun je daar wel wat mee. Of misschien moet je eerst zoeken naar de stad en de universiteit die je leuk vind en daarna een studie kiezen die ze daar hebben.

Edit: Ik zou als ik jou was ook geen HBO gaan doen, maar dat is gewoon omdat mij Universiteit velen malen uitdagender lijkt en ik denk dat als je VWO hebt gedaan je daar toch meer gelijkgezinden vindt of zo. (Ik ga zelf wel HBO doen maar ik doe nu dan ook 5 Havo)

owkee ik kan je niet echt helpen, misschien moet je nadenken over een studiekeuze test/cursus via jouw school of een hogeschool / universiteit in de buurt, deze bieden dit meestal aan , ook voor leerlingen buiten uni/ Hogesch.
dit ga ik zelf ook doen, @ hanze in groningen alleen ik zit daar ookal op school alleen heb dus verkeerd gekozen :stuck_out_tongue:
Succes

Ik zit in 5 gymnasium en heb ook nog geen idee, maar ik heb gelukkig nog een jaar…
Ik zou idd kijken of er iets is wat aansluit op je hobby’s en interesses, want je moet je studie en baan natuurlijk wel leuk vinden!
Verder weet ik het ook niet…

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje.
Zit ook in 6vwo, maar dan met profiel E&M. Ik weet ook echt niet wat ik wil doen, het klinkt heel stom maar eigenlijk lijkt geen enkele studie me echt wat.
Ik heb me nu ingeschreven voor rechten, maar dat is meer omdat ik het gewoon echt niet weet?!
Het liefst zou ik niet gaan studeren. Heb 6 jaar lang lopen zwoegen om een diploma te halen (en dan moet ik eerst ook nog maar zien te slagen) en dan zou ik meteen weer door moeten gaan, daar heb ik helemaal geen zin in.
Maar ik wil ook niet gaan reizen, en werken en thuis blijven wonen lijkt me ook niks.

Ik wil zeg maar wel het studentenleven en het uit huis gaan, maar dan zonder het studeren :stuck_out_tongue:

Zou ik ook niet doen, zeker niet als je boven de 8 gemiddeld staat… Als je vwo maar net haalt is het slim om bij hbo opleidingen te gaan kijken, maar als je het voor elkaar krijgt om een 8 gemiddeld te staan, zou een hbo opleiding waarschijnlijk niet echt een uitdaging zijn…

Mja zoals ik al zei: zijn jullie niet op universiteiten wezen kijken? Zo niet zou ik dat doen en dan zou ik gewoon de universiteit kiezen die je het leukst lijkt, en dan kijken wat voor studies ze daar hebben. Iets wat op je hobby’s aansluit of iets wat je gewoon interessant lijkt om te studeren. Als je niet weet wat je later wil doen ‘als je groot bent’ kun je denk ik het beste gewoon een interessante studie zoeken. Er is vast wel een studie die jullie op zijn minst een beetje interessant vinden toch?

Ik noem even dingen die niet zo heel voor de hand liggen:
Sociologie
Antropologie
Raketgeleerdheid
Politieke wetenschappen

Oja, de stadkeuze is ook zo lastig haha. Het liefst wilde ik naar Utrecht of naar Groningen. Nou viel rechten in Utrecht heel erg tegen, dus Utrecht heb ik nu helaas afgeschreven.
Dan was nog de keus tussen Groningen en Nijmegen. Ik heb nu gekozen voor Nijmegen, maar twijfel stiekem nog steeds wel.

En over de studies, nouja, met mijn profiel valt er natuurlijk al een hele hoop af (E&M dus, heb alle talen + wi A, gs, eco en m&o) en verder wil ik niks met talen en ook niks met economie. Dus wat er dan over blijft is rechten of de meer sociale studies, maar iets als psychologie zie ik ook niet zitten. Dus er is opzich niet heel veel keus meer ben ik bang voor mij.

Antropologie kan wel geloof ik, of dingen als geschiedenis of kunst. Communicatiewetenschappen… dat soort dingen :slightly_smiling_face:

Haha ja dat lijkt echt precies op mij! Ik wil heel graag het huis uit en een studentenleventje leiden. Ga ook met best al wat studenten om en het is gewoon heel chill allemaal. Maar om daarnaast dan straks meteen een zware studie te doen… heb ik ook niet echt trek in inderdaad, na 6 jaar hard werken. Ik heb ook aan rechten gedacht, dat is namelijk echt typisch een studie voor als je het niet weet. Ben ook helemaal niet echt naar open dagen gegaan, echt slecht en heb ik ook best spijt van.

Maar wil inderdaad geen hbo gaan doen, zou ik zonde vinden van mn harde werken en hoge cijfers van de laatste jaren. En mn hobby’s helpen denk ik ook niet echt. Ik hockey best aardig, kan beetje piano spelen en zingen en houd van uitgaan en shoppen. Op tv volg ik wel vaak ziekenhuisserie’s enzo, maar dat is toch allemaal schijn vergeleken met de werkelijkheid.

En als ik op internet over studies lees, heb ik ook nooit het idee dat ik iets aan het lezen ben wat echt bij me past. En het is toch een hele grote keuze die je maakt, dus dat maakt het alleen nog maar moeilijker…

Ja stad vind ik ook wel belangrijk, maar studie komt toch op 1 haha. Heb inderdaad gehoord dat Groningen echt heeeel leuk is qua studentenleven, maar woon in Noord Brabant, dus om dan even naar huis te gaan, is dat wel echt ver.

En jij vindt het misschien jammer dat je niet zo veel keus hebt, maar jij weet tenminste al een duidelijke richting! Theoretisch gezien kan ik namelijk alle studies doen die er zijn, dus dat is nogal een moeilijke keuze. Ik wil in ieder geval ook geen taal gaan doen en technisch gaat me te ver. In Utrecht ben ik wel naar een voorlichting over algemene sociale wetenschappen gegaan, maar zoiets algemeens is echt niks voor mij, veel te breed en niet echt concreet.

Het is wel zo dat je altijd nog van studie kunt wisselen hè. Liever niet natuurlijk, maar het kan wel. Waarom doen jullie geen studiekeuzetest.

@SleepToDream: als je gewoon zin hebt in een studentenleven zou ik een studie kiezen met een toffe studievereniging waar je feestjes hebt maar waar je ook nog iets aan hebt.

Niet dat ik hier zo veel verstand van heb hoor, maar ik heb zelf ook heel lang getwijfeld dus van iedereen tips gekregen :slightly_smiling_face:

Nog meer studies waar je niet meteen aan zou denken:

• Evenementen organisatie (is wel een Breda, geen universiteitsstad en de enige universitaire opleiding daar)
  • Kunstgeschiedenis

Voor de hand liggende studies:

• Talen
  • Rechten
  • Bedrijfskunde/bedrijfseconomie/economie
  • Psychologie

http://www.universiteitstart.nl/

Hier staan alle studies en universiteiten van NL op

En wat heb jij uiteindelijk gekozen?

En bedankt voor al je tips trouwens :slightly_smiling_face:

Bij ons is het verplicht open dagen te bezoeken =)
Maargoed, ik kan je denk ik niet zo goed helpen. Misschien is zo’n studiekeuze test wel iets, gezien het nu een beetje te laat is voor open dagen.

Ik ga Communicatie doen, maar ik doe Havo dus ik ga een HBO doen. Op de uni heb je trouwens wel Communicatie wetenschappen.

Studiekeuze is kut en lastig ben ondertussen twee jaar terug geslaagd ben toen wel eerst gaan reizen in de hoop dat ik in die maanden wat zou bedenken nja niet dus toen maar een studie begonnen maar ook weer gestopt want het was heel saai en nu werken en dat is echt niet leuk. Ik heb bij geen een studie zoiets van dat lijkt me wel wat ik vind alles stom…

We zijn met school naar TUe geweest en zelf dus 1x naar Utrecht. Bij ons op school is dat gewoon kut, want ik ben gewoon niet zo georganiseerd en je moest je dus steeds 3 dagen van te voren laten zien dat je toestemming had van je ouders. Aangezien ik in het eerste team hockey, wilde ik nooit op zaterdag gaan, dus was vrijdag vaak een optie. Maar dan kwam ik er steeds vet laat achter dat er weer eens een open dag was. Ik moet ook zeggen dat ik heel lang heb gedacht: dat komt allemaal wel. En in dit laatste jaar heb ik het zó ongelofelijk druk gehad op school, dat dat even eerst kwam. Maarja, nu zit ik dus met een probleem.