studiekeuze

heee ik zit in 5vwo en ik weet nog niet helmaal wat ik wil gaan studeren.
ik zat te denken aan:

• communicatiewetenschappen
  • rechten
  • iets met talen in het buitenland
    ik weet alleen niet of je wel veel aan een talenstudie hebt. ik weet eigenlijk ook niet precies wat comminucatiewetenschappen inhoudt.
    is er iemand met ervaring met deze studies? is het trouwens ook zo dat je voor rechten tegenwoordig ook ingeloot moet worden?
    alvast bedankt (:

[ik zit in 6vwo én weet nog niet wat ik wil gaan doen ;’) ]
Maarreh, upje, ik ben ook wel benieuwd wat ‘mede-girlsceners’ over communicatiewetenschap hebben te zeggen. [was bij zo een voorlichtingspraatje geweest, maar daar klonk t zo ontzettend saaaaai… :’) ]

Ik zit in 6vwo en ga rechten doen. Deels omdat het me wel okee lijkt, maar vooral omdat ik niet weet wat ik anders moet doen.

Ik hou heel erg van taal maar ga dat niet studeren. Je kan er zo weinig mee en ze zeggen altijd wel dat je moet kiezen wat je leuk vindt, en niet iets moet kiezen omdat je er veel mee kan. Maar toch, stel, je studeert 5 jaar Engels en dan kan je uiteindelijk leraar worden terwijl je vantevoren al wist dat je dat niet leuk vond. Ook een beetje zonde toch?

Ik ben ook bij de voorlichting informatie&communicatiewetenschappen (bedrijfscommunicatie) geweest in Nijmegen. Dat was opzich leuk, maar toch, het is niet zo breed als rechten.

En met rechten heb je ook veel met taal te maken. Vandaar dat ik dat uiteindelijk ga doen.
Oh en qua loting, dat verschilt per stad. In Leiden weet ik dat het wel met een loting gaat. In Groningen en Nijmegen weer niet.
Kijk eens op de sites van de verschillende universiteiten, daar staat het altijd wel op.

Oh en bezoek open dagen!

Ik zit ook in de 6e en weet het ook nog niet.
Er zijn gewoon zoveel interessante dingen :grinning:
Zit dan zelf te denken aan

• levensmiddelentechnologie
  • internationaal land- en waterbeheer
  • geneeskunde
  • biomedische wetenschappen
    en ook communicatiewetenschappen.

maar goed, ik kan je niet echt helpen.
Ga naar de open dag van de UU toe, die hebben die studie volgensmij ook :slightly_smiling_face:
En zaterdag kan je naar Leiden voor rechten en talenstudies

Eigenlijk vind ik heel veel cultuurstudies en journalistiek ook echt tof, maar de arbeidsmarkt daarvoor is zo slecht…

Ik zit in 6VWO en twijfel ook nog heel erg. Bij mij wordt het of Psychologie, óf Communicatiewetenschappen, óf iets met management (informatie, media en management = informatiekunde) met dan een vreemde taal erbij, Chinees lijkt met het leukst!
Over rechten en chriminologie heb ik ook heeeel lang getwijfel maar uiteindelijk lijkt het me toch best saai. Je moet je echt afvragen of je het interessant vindt hoe het Europees stelsen, de wetten internationaal en nationaal in elkaar zitten enzo. Want je krijgt heeel heeel heel veel boeken, ik ken namelijk iemand die in het eerste jaar zit en moet echt super veel lezen (Ze vindt het wel een super leuke studie, daar niet van hoor :wink:). Ook is de arbeidsmarkt voor rechten erg slecht op het moment. Als je advocaat wil worden kun je het wel helemaal vergeten, 500 mensen solliciteren voor 1 baan zo ongeveer.

Ik kan je verder niet echt helpen, ben eigenlijk ook wel benieuwd naar mensen met ervaringen over Communicatiewetenschappen, want dat lijkt me wél heel leuk, ik wil ook graag reizen voor mijn werk later, en dat schijnt in deze branche wel te kunnen.

okee dankje! ja het is altijd slim om iets heel breeds te doen als je niet goed weet wat je moet doen.

Er is in Zeist trouwens ook een school die als soortemet tussenjaar fungeert, je kan dan van verschillende opleidingen wat proeven.
In Wageningen zit dit ook, je kan dan van 8 verschillende life science opleidingen wat proeven. Dit is echter geen tussenjaar, omdat je het opvolgende jaar gewoon door kan gaan met de studie waarvoor je hebt gekozen (sluit goed aan)

Ik ben naar het praatje geweest van Communicatiewetenschappen en ik heb een dagje meegelopen met een vriendin in Tilburg. Het leek me op zich wel een leuke studie, maar het komt op mij over als te makkelijk… Niet dat het HEEL makkelijk is, maar vergeleken met de rest van de studies op de universiteit. Dus ik denk dat ik het toch niet ga doen, ik wil me niet nog langer dood vervelen :’]

Oh, en over de talen. Ik weet niet of je al bij een open dag o.i.d. van zo’n taal-studie geweest ben maar ik was meteen genezen toen. Als je een andere taal wil leren kan je beter gewoon een tijdje naar het betreffende land toegaan. Ik zit dus zelf nu als au pair in Parijs en dat gaat veel sneller!