Studiekeuze

Hey x

Binnenkort moet ik mijn studiekeuze maken en ik zit hier erg over te twijfelen.

De hbo opleiding Bedrijfskunde sprak mij erg aan, ook nadat ik naar open dagen etc ben geweest. Alleen als ik er wat over google bijvoorbeeld kom ik regelmatig tegen dat het een te brede studie is en er niet veel baangarantie is.

Is er misschien iemand die ervaringen heeft of nog dingen heeft gehood over de hbo studie bedrijfskunde ? Dat het tegen viel of juist meeviel bijvoorbeeld? (Ik weet dat het per school verschilt)
Alle info is welkom!

Naast bedrijfskunde leken mij de volgende studies ook leuk:

• Facility Management
  • Bedrijfseconomie
    Dus als iemand hier nog wat over heeft gehoord of weet wil ik dat ook graag horen!

XX

:blush:

-

Ik weet niet veel over hbo bedrijfskunde, maar ik heb zelf wo bedrijfkunde gedaan (ben gestopt omdat ik het uiteindelijk toch niet interessant vond). Volgens mij heeft bedrijfskunde prima beroepsperspectief, dit is in ieder geval zo op wo niveau. De studie is inderdaad wel breed, maar je wordt wel opgeleid tot manager, een “concreet” beroep dat in alle afdelingen van alle bedrijven nodig is. Bij mijn studie waren de meeste vakken een combinatie van economie, psychologie en wiskunde. Dat een studie breed is, zou ik overigens niet als nadeel zien, want je kan dan in veel verschillende bedrijven en departementen werken. Zo kun je terecht komen bij financiën, innovatie, productie, personeelszaken en alle andere departementen binnen alle bedrijven eigenlijk. Dus er zijn relatief veel beschikbare banen en afwisseling in je baan is makkelijk te krijgen.
Bedrijfseconomie is wiskundiger dan bedrijfskunde. Ik zou niet zeggen dat er voor een bedrijfseconoom meer werk is dan voor een bedrijfskundige, maar ik heb me hier nooit in verdiept.
Facility Management is een specifiekere variant van bedrijfskunde, waarvan in elk geval een deel ook bij bedrijfskunde behandeld zal worden. Maar verder weet ik niets van deze studie.

Als bedrijfskunde jouw het leukste lijkt zou ik daar lekker voor gaan, maar na alle drie de studies heb je volgens mij goede kans op een baan.

Ik zat ook tussen een aantal studies te twijfelen. Onder andere zat daar Bedrijfseconomie bij. Ik heb nu voor een studie gekozen met baangarantie, maar achteraf denk ik dat ik beter voor Bedrijfseconomie had kunnen kiezen. Je moet doen wat je leuk vindt en als je het leuk vindt, komt een baan vinden heus wel goed. Bedrijfskunde is niet een studie waarbij de kans heel klein is dat je een baan vindt dus zal ik gewoon de studie doen die je leuk vindt.

Ik studeer Bedrijfskunde MER (management, economie en recht) en het breed opleiden zie ik niet echt als een probleem. Als je afgestudeerd bent kun je letterlijk overal terecht: HR, manager, juridisch of bij een bank.

Was je reden om te stoppen omdat het anders was dan je verwachtte? Zo ja, wat was er anders? Of gewoon dat je het niet interessant vond?

Ja dat is als het goed is nu hetzelfde als gewone Bedrijfskunde. Ik weet natuurlijk niet in welk jaar je zit, maar bevalt de studie tot nu toe? Een moment spijt gehad? Komt het overeen met wat je verwachtte?

3e jaar! Ik heb geen spijt, het past heel goed bij me. Het is wel veel droge stof en theorie soms dat ik echt denk… organisaties gaan dit echt niet gebruiken… al die modellen en theorieën. Stage was heel leuk en toen merkte ik ook dat het bij me past.

Het lijkt mij onder andere ook leuk om iets met managen, leiding geven te doen. Ze zeggen meestal dat je dat met Bedrijfskunde ook kunt worden dus dat is positief. Het lijkt me bijvoorbeed leuk om hotelmanager te worden of gewoon van een bedrijf. Dit kan, toch?

Wat moest je doen op je stage als ‘hoofdding’ als ik vragen mag?

De opleiding was precies wat ik verwachtte, maar het leren voor tentamens ging bij vakken zoals “introductie in bedrijfskunde” heel moeizaam, ik raakte snel afgeleid, terwijl ik dat bij andere vakken helemaal niet had. Toen ben ik gaan nadenken waardoor het kwam dat “introductie in bedrijfskunde” zo moeizaam ging en ik kwam tot de conclusie dat ik het niet interessant vond. " Na nog even te hebben afgewacht tot nieuwe vakken in de tweede periode heb ik toen besloten om te stoppen, want zoals de naam misschien doet vermoeden geeft “introductie in bedrijfskunde” een soort overzicht van wat je gaat leren bij bedrijfskunde. Aangezien ik dat vak niets vond zou ik de studie voor mij waarschijnlijk niet interessanter worden.