Studiekeuze!

Hey! Ik zit dit jaar in 4havo en ik ga volgend jaar eindexamen doen. Ik hoop natuurlijk dat alles goed gaat en dat ik slaag! Als dit het geval is, wil ik geen tussenjaar nemen, goed voorbereid zijn en gelijk gaan studeren. Ik wil International Business and Languages/International Business and Management gaan studeren op de HvA of Avans Breda/Den Bosch. Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Aangezien ik nu nog op de fiets naar school ga (5 minuten), heb ik niet heel veel verstand van met het openbaar vervoer naar school en aangezien de reistijd vanaf m’n woonplaats naar Avans ±1,5/2 uur reizen is weet ik niet of dit echt praktisch is. Het liefst ga ik ook (nog) niet op kamers aangezien ik pas net 17 word als ik ga studeren. ik Naar de HvA is het trouwens maar een klein uurtje! Ik hoop dat iemand me hier meer over kan vertellen! Naast de studies IBL en IBM lijkt Trade Management Asia (Hva) me ook erg intressant! Weet iemand misschien ook of je bv. Chinees kan studeren op de Hva/Avans? Alvast bedankt iedereen! :stuck_out_tongue: :laughing:

Tenzij je echt heel graag naar Avans wil, zou ik dan gaan voor de HvA. Een uurtje reistijd is nog prima te doen, maar 2 uur wordt echt te gek, dat zorgt voor heel vermoeiende dagen.
Hier is het studieprogramma van Trade Management Asia: http://www.hva.nl/onderwijs/opleidingen/opleidingen/opleidingen/content/folder-2/dem/trade-management-asia/de-studie/studieprogramma/studieprogramma.html

Daar staat bij ‘Japanese or Mandarin’, dus ik neem aan dat je tussen Japans en Mandarijn (Chinees) kan kiezen op de HvA ja.

Ook mogelijk om naar Rotterdam te gaan? Volgens mij staan hun IBMS/IBL programmas hoger in de lijst. Docenten zijn voor een overgrote deel mensen vanuit het bedrijfsleven die parrttime/hebben besloten les te geven. In 2017 gaan ze heel de campus vernieuwen/groter maken. En struikelvakken hebben ze “makkelijker” gemaakt, maar toch nog steeds inhoudelijk. Voor IBMS/IBL daar kun je geen Aziatische taal kiezen (alleen bij Trade Marketing Azië) maar ze hebben een ruime aanbod aan keuzevakken waaronder Japans, Chinees, Vietnamees (andere talen) en fotografie etc. etc.

Is het geen optie om open dagen te bezoeken? Van Avans is er pas eentje geweest. Zo kun je vragen stellen aan docenten/studenten en krijg je een indruk van de sfeer. Je moet er iets voor over hebben om de juiste keuze te maken, en enkel reviews op internet geeft je niet het ‘yes, ik wil hier de komende 4 jaar doorbrengen’ gevoel.