Studiekeuze twijfel

De naam van het topic zegt het al, ik twijfel over mijn studiekeuze.

Op het moment volg ik de opleiding Leisure & Hospitality executive op het MBO en zit ik in het laatste jaar. Voor deze opleiding heb ik HAVO gevolgd tot en met het 4e jaar, maar wegens privé-omstandigheden ben ik na het 4e jaar naar het MBO gegaan en heb ik vlug een opleiding gekozen. Grote spijt heb ik soms wel, echter maakt het me zoals ik nu ben. Ik heb veel geleerd en ben hier dan ook tevreden over.
Aangezien ik van de HAVO afkom, wil ik wel doorstuderen. Echter wil ik dit keer ervoor zorgen dat ik een opleiding ga volgen voor een beroep die ik in de toekomst wil en kan doen.

Ik ben altijd een grote twijfelkont geweest en ben dit helaas nog steeds. Ik vind van alles wat leuk, maar van de meeste opleidingen/beroepen vind ik ook iets niet leuk. Ik heb al meerdere opendagen bezocht en ben redelijk op de hoogte van alle opleidingen. Bovendien heb ik meeloopdagen gevolgd. Ik zie mezelf van alles doen zolang het maar met en/of voor mensen is. Laat het nou eens zijn dat dit bij de meeste beroepen/opleidingen het geval is. Om toch maar een begin te maken, heb ik me meer verdiept in de opleidingen PABO en commerciële economie, twee misschien wel totaal verschillende opleidingen. Waarom ik me daar in verdiept heb? PABO: afkomstig vanuit de recreatie/leisure - het werken met kinderen en een voorbeeldrol voor hen zijn. Commerciële economie: op de HAVO en op de opleiding die ik nu volg, heb ik meerdere economische vakken gehad en hierin ben/was ik erg goed, ik vind het interessant om bezig te zijn met marketing.
Bij de PABO zijn echter wel toelatingseisen en ik ben bang dat deze te zwaar voor me kunnen zijn, aangezien ik ze misschien niet kan voorbereiden wegens examens rond die tijd.

Ik zie mezelf wel als juffrouw voor de klas zijn, ik houd van kinderen en daarnaast zijn de arbeidsvoorwaarden en kansen op een baan redelijk goed.
Ik zie mezelf ook wel werken voor de marketing & sales van een bedrijf, het zorgen voor het beste verkoopresultaat voor een bedrijf maar ook het zorgen voor een goede klant- en resultaatgerichtheid. Ook hier is de kans op een baan best goed.

Nu ik dit heb uitgeschreven, twijfel ik nog steeds. Mijn familieleden zeggen allen iets anders, dus dat helpt ook niet. Ik ben gewoon bang dat als ik iets kies, ik er spijt van ga krijgen en dat wil ik gewoon niet (weer).

Voor degene die zijn blijven hangen met het lezen, vraag ik of jullie enige ervaring hebben met twijfels over studies. Hoe hebben jullie deze opgelost? En wat was het resultaat?
Zijn er overigens ook mensen die een van deze twee opleidingen volgt en die mij wat extra informatie(voordelen) kunnen geven?

Alvast bedankt.