Studiekeuze social work

Hallo allemaal,

Ik ben dit jaar gestart met de opleiding social work . Hiervoor heb ik de opleiding onderwijsassistente gedaan MBO. Ik heb eerlijk gezegd niet goed nagedacht over de opleiding en ik heb ervoor gekozen omdat ik dacht dat ik met deze opleiding alle kanten op kon gaan. Maar, nu ik ben gestart met de opleiding twijfel ik heel erg. Ik heb geen interesse in nieuwsitems maar hier word wel veel aandacht aan besteed. Ik wil niet met jongeren of kinderen werken en juist hier word op gefocust.

Eigenlijk merk ik steeds meer dat ik niet met mensen wil werken. Ik heb in het verleden veel vrijwilligers werk gedaan wat ik echt met plezier deed en nog leuk vind om te doen. Maar social work, en echt met mensen hun problemen aan de slag is toch anders./

Dat ik niet met jongeren of in de jeugdzorg wil werken komt omdat ik zelf als kind uit huis ben geplaatst. Thema’s zoals huiselijk geweld zijn wel themas waar ik inmiddels over kan praten en leren maar het is niet iets waar ik uiteindelijk mee wil werken omdat het te moeilijk voor me is. Ik ben als kind misbruikt door een pedofiel, fysiek mishandeld door mijn vader en emotioneel verwaarloosd door mijn moeder . ( zij heeft mij ook uithuis gezet)

Inmiddels woon ik wel bij mijn moeder sinds mijn 18e jaar. daarvoor heb ik in een crisiscentrum gewoond. de enige reden dat ik weer thuis ben gaan wonen is omdat anders dakloos zou zijn na mijn 18e omdat ik dan het crisiscentrum moest verlaten omdat ik volwassen ben.

Maar nu ben ik 22 jaar en ik weet niet wat ik moet doen met deze opleiding…

Je hebt hele heftige dingen meegemaakt. Heel naar om te horen. Ik hoop dat het inmiddels beter gaat.

Social Work is een pittige studie en als bepaalde onderwerpen je raken omdat je er bijvoorbeeld zelf mee hebt gewerkt, is dat zeker niet makkelijk. Wat was de reden dat je dit eerst wilde? Tijdens de opleiding leer je over de verschillende kanten maar je kan wel steeds meer de richting kiezen die jij wil (door stages en projecten te kiezen), maar in het eerste jaar is dat minder.

Als je niet met mensen wil werken, dan is deze opleiding natuurlijk geen goed idee. Waar liggen je andere interesses? Wat lijkt je leuk? Er beginnen ook een aantal opleidingen in februari. Misschien de moeite waard om daar eens naar te gaan kijken.

In je topic uit 2016 was je trouwens 23. :thinking:

Wat deed je als vrijwilligerswerk?

Hoi allemaal bedankt voor de reacties. Inmiddels ben ik gestopt met de opleiding. Ik mag nog wisselen naar een andere opleiding en dat ga ik ook doen. Maar ik maak me wel zorgen omdat de rest van de klas al een maand bezig is… ik vind het best eng dat ik in een klas kom die al ‘gevormd’ is. En ook maak ik me wel zorgen om de stof die ik heb gemist. Maar als ik een tussen jaar zou nemen en zou gaan werken denk ik niet dat ik daarna nog de motivatie heb om te starten met een opleiding.

In een verzorgingshuis

Welke opleiding ga je nu doen?

Ik wilde me aanmelden voor de opleiding HRM . Maar blijkbaar ben ik te laat en kan ik dit jaar niet meer mee doen…

Ik baal er ontzettend van omdat ik dacht dat je voor 1 oktober nog kon wisselen. Maar ze zeggen dat ik teveel heb gemist.

Nu heb ik dus geen opleiding en ik ben echt bang dat ik volgend jaar niet meer gemotiveerd genkeg ben om te starten

HRM is leuk maar je moet minstens zo sociaal zijn als voor sociaal werk. Later ga je actief met mensen werken, je ontmoet veel nieuwe mensen, je praat met anderen over hoe het met ze gaan maar moet vaak ook kritisch zijn of moeilijke beslissingen nemen.
Hou dat wel in gedachte. :slight_smile:

Ik zeg het omdat ik ook bijna HRM ben gaan doen!

Motivatie is ook een kwestie van gewoon doen. Je kan het wel!

Kijk hier eens naar wat in februari begint: bacheloropleidingen met een tweede instroommoment

ik zou echt nadenken waar je vrolijk van wordt qua werk en dan een opleiding kiezen. mocht je een tussenjaar moeten nemen, besteedt die dan goed met een bijbaantje of alsvast iets richting die studie!