Studiekeuze probleem

Hoi allemaal,

Ik zal vast niet de enige zijn met dit probleem, maar het zit me enorm dwars.
Vorig jaar in oktober ben ik gestopt met mijn opleiding: pabo. Helaas, was dit niet wat ik dacht dat het was. Het werken met kinderen was toch niet zoals ik had verwacht. Inmiddels zijn we april en ik weet nog steeds niet wat ik wil studeren. Ik ben momenteel aan het werk, maar dit wil ik natuurlijk niet blijven doen. Het verdient niks en het is gewoon zwaar onder mijn niveau. Ik heb het gevoel dat ik ‘dommer’ word, dat er geen vooruitgang zit in mijn leven. Daar wil ik vanaf en ik wil weer gebruik maken van het feit dat ik kan studeren. Ik ben elke mogelijke hbo studie langsgegaan, maar zonder resultaat…

Wel heb ik een aantal ‘eigenschappen’ of dingetjes opgeschreven wat ik leuk vind en wat dus ook in de opleiding mag/moet zitten. Niet allemaal, maar wel grotendeels. Aan welke opleiding denken jullie als jullie deze eigenschappen zien staan:

Vind ik leuk
schrijven
taal (en dan met name spelling)
zelfstandig werken
interesse voor strafrecht/criminaliteit
plannen
eigen inbreng
filosofie
psychologie
ordelijk en overzichtelijk werken
praktijkgericht werken.

Vind ik niet leuk
cijfers (ik ben een drama met wiskunde, zit ook niet in mijn havo CM pakket)
projectmatig werken
veel samenwerken
problemen oplossen
techniek
mensen helpen (psychisch/probleemmensen)
creativiteit
veel theorie lezen

Ik heb zelf gedacht aan criminologie op 't WO, maar daar komt enorm veel wiskunde aan te pas: statistiek bijvoorbeeld. En daarnaast zou ik dan alsnog een HBO-opleiding moeten volgen, om mijn P te halen. Toegepaste psychologie HBO is ook door m’n hoofd gegaan, maar ook daar stuit ik op het wiskundeprobleem en het vele leer- en leeswerk, droge theoretische stof, terwijl ik juist liever praktijkgericht werk. Ik kies dus liever sowieso voor een HBO studie, omdat het WO sowieso al theoretisch gericht is…

Elk advies is welkom en stel ik op prijs.

bedrijfskunde of inderdaad journalistiek.

Pedagogiek?

Ergotherapie

HBO Rechten?

Je wil geen mensen helpen waarom denk je dan aan toegepaste psychologie?

Maar ik zou ook zeggen journalastiek of rechten

bestuurskunde, criminologie, algemene sociale wetenschappen

Omdat dat niet hetzelfde is als een psycholoog. Dat moet je op WO niveau doen, als je bijv geesteszieke mensen wilt helpen. Je past het op een andere wijze toe, vandaar ook de benaming ‘toegepaste’ psychologie. Bijv bij coaching enzovoorts. Bovendien zou het een goeie opstap naar m’n propedeuse kunnen zijn voor als ik toch criminologie wil doen op universitair niveau.

Human Resource Management?

Plannen past heel goed bij Facility Management (Of evt. HTRO of HHO)

Communicatie in Groningen is wel erg op schrijven gericht werd mij verteld.

Ik heb trouwens ook een tussenjaar en ik heb precies hetzelfde gevoel over dat dommer worden. Je merkt gewoond dat het eigenlijk onder je niveau is…

Je bent niet helemaal realistisch. Aan de ene kant wil je graag hbo doen (en moet je ook wel trouwens) omdat je praktijkgericht wil werken, maar je wil niet projectmatig en in groepjes samenwerken. Sorry, maar dat is het hbo nou eenmaal.

Ik zat gelijk te denken aan HBO Rechten, Communicatie, Journalistiek, HBO european studies, Media Informatie & Communicatie, zoiets.

Ik bedoel met praktijkgericht werken meer dat wat je leert in theorie, dat je dat ook gelijk in praktijk kan uitoefenen door bijv stages of opdrachten in de lessen.