Studiekeuze oplossing vraag

*Lekkere titel*

Hee gurls,

Ik doe KBL en dat is vmbo en ik zit in de 3e. Eind 4e heb ik mijn exames en als het goed is mijn VMBO diploma gehaald. Ik vind de keuze’s niet zo leuk voor mijn volgende studie, het heeft niet te maken met wat ik écht wil. Ik wil namelijk psychologie studeren. Nu is de vraag dus, kan ik nog een jaar TL doen en dan psychologie studeren of is er een andere oplossing of is het gewoon onmogelijk f veeeeeeels te moeilijk? Ik snap namelijk helemaal niks meer van alle keuzes en het hele schoolsysteem…

xxx

Psychologie is universiteit. Daarvoor heb je dus VWO nodig. Als je echt heel gemotiveerd bent zou je dus hierna nog TL kunnen doen, daarna Havo, dan VWO, en dan zou je psychologie kunnen studeren. Ook kun je er via Mbo > Hbo > Universiteit komen, maar volgens mij wordt dat ook steeds moeilijker.

Ik had een klasgenoot die van allerlaagste VMBO (ik weet niet hoe dat heet) naar hoger VMBO naar HAVO naar propedeuse HBO en tot slot een Bachelor op de uni is doorgestroomd. En een klasgenoot die van VMBO TL naar MBO naar HBO bachelor naar uni Master is gegaan. Ik zelf ging van VMBO TL (1 jaar maar, dat wel) naar HAVO naar HBO propedeuse naar uni Bachelor+Master.
Het kan dus zeker, maar het komt je niet aanwaaien. Helemaal voor Psychologie, wat als ik het goed heb een numerus fixus opleiding is, moet je VWO hebben omdat ze HBO propedeuse per definitie niet doorlaten bij numerus fixus (als ik het me goed herinner). En dan dus hoge cijfers halen op VWO omdat je anders nog afgeketst wordt bij de toelating.

Dit vond ik op internet:

MBO Psychologie
Voor het MBO bestaat er geen opleiding psychologie, aangezien psychologie een aardig ingewikkelde opleiding is. Het is wel mogelijk om een MBO opleiding te volgen die aansluit bij HBO toegepaste psychologie. Onder andere MBO Sociaal Juridisch medewerker en Sociaal Pedagogisch Werker sluiten aan bij de HBO opleiding psychologie. Na het behalen van je niveau 4 diploma kun je de HBO opleiding psychologie gaan volgen.

HBO toegepaste Psychologie
De HBO opleiding psychologie is in vergelijking met de universitaire opleiding een stuk praktischer. Op de opleiding toegepaste psychologie ben je bezig met de theorie maar los je ook problemen op een praktische manier op. Je leert het trainen, begeleiden, coachen en reactiveren van mensen door middel van het uitvoeren van verschillende casussen. Je leert dus vooral hoe je plannen moet uitvoeren, terwijl je ze bij de universitaire opleiding psychologie juist plannen bedenkt. Deze opleiding is iets voor jou, als je geïnteresseerd bent in het gedrag van mensen en je het leuk vindt om psychische problemen van mensen op te lossen.

Dus je kunt via die mbo opleidingen doorstromen (of je moet eerst nog TL doen), of via de route tl > havo > vwo.
Doorstromen via hbo toegepaste psychologie wordt wel steeds moeilijker gemaakt.

2 opties inderdaad. Of via havo naar vwo en dan universiteit of via mbo, hbo en universiteit, maar dat laatste wordt inderdaad steeds lastiger. Het zal heel moeilijk voor je zijn en lang duren, maar als je het echt wil is alles mogelijk.

Let wel op: met een HBO propedeuse heb je wel een deelcertificaat wiskunde op vwo6 niveau nodig.