Studiekeuze; ik weet het echt niet!

ik zit een beetje met een probleem;
ik zit in 5havo en ik moet dus een HBO-studie gaan kiezen… het probleem is alleen dat ik écht niet weet wat ik wil en ik ben bang dat ik daardoor de verkeerde keus maak… of een studie kies die me wel leuk lijkt maar waar ik helemaal niet goed in ben…
ik heb al veel studiekeuzetesten gedaan, maar daar komt steeds hetzelfde uit en daar heb ik niks aan… ook ben ik al naar open dagen geweest enzo.

hoe hebben jullie je studie gekozen?

Wat komt er steeds uit dan? Misschien iets anders in die richting?
Ik heb het gedaan door middel van beroepskeuzetesten.

heb je ook al die van icares.com geprobeerd? want daar komt een hele lijst uit…

Vraag jezelf af wat je niet wilt. Misschien is het een idee om naar opendagen te gaan,
zodat je een beter inzicht hebt op wat de opleidingen inhouden en zo krijg je ook ervaringen van anderen te horen.

Ik kreeg zelf pas heel kort van te voren te horen gekregen dat ik naar MBO moest,
en dat de havo opeens geen optie meer was. Ik had daardoor niet eens de tijd om te kijken wat het best bij me past.

jaa die heb ik laatst op school gemaakt. er kwam hetzelfde uit als altijd; iets creatiefs, iets economisch of iets met toerisme…

ik zou gewoon naar een site gaan van een HBO school, bijvoorbeeld hva.nl en dan lijst met alle opleidingen aanklikken en alles wat maar een beetje leuk lijkt aanklikken en doorlezen. En dan de opleidingen die je leuk lijken onthouden of opschrijven en daar meer over gaan opzoeken zoals wat je ermee word. En dan na een tijdje weer eens kijken en je lijstje afgaan en misschien dat er dan weer wat afvalt. Zo heb ik het iig wel gedaan, voor mij misschien iets makkelijk omdat ik WO ga doen en volgens mij is daar minder aanbod van verschillende studies.

er komt steeds uit dat ik iets creatiefs, iets economisch of iets met toerisme moet gaan doen. opzich lijkt het me wel iets maar er is zooo veel… ik heb geen idee wat ik moet kiezen?

----

Weet je wel welke opleiding je leuk zou vinden? Ik denk namelijk, als jij echt weet wat je leuk vindt, dat het dan wel goed moet komen. :] Er zijn grenzen natuurlijk, maar ik denk dat je je niet te druk moet maken over het ‘kan ik dat wel?’, daar volg je een opleiding voor…

Ik wist het zelf ook echt niet, ik ben eerst Grafisch Ontwerp gaan studeren maar dat was voor mij echt totaal de verkeerde keuze. Ik wist toen wel dat ik iets als Marketing heel leuk vond, maar ik wilde echt naar de universiteit. Toen is het om die reden Bedrijfseconomie geworden, voordeel daarvan is dat het lekker breed is: het eerste jaar 3 economische opleidingen bij elkaar, het tweede jaar 1 studie kiezen, en dan pas 1 richting kiezen in je 3e jaar. Dat vind/vond ik zelf heel fijn omdat ik het ook niet precies wist :]

http://forum.girlscene.nl…ages/178352/last#m9154421

dit is een hele goede, gratis test :slightly_smiling_face:

Ik vond het ook echt moeilijk om een goede en leuke studie te kiezen! Maar tot nu toe ben ik erg tevreden over mijn studie keuze (ik zit alleen nog maar in het eerste jaar). Mijn studie heb ik grotendeels gekozen aan de hand van dit artikel:

http://mens-en-samenlevin…70-studiekeuze-maken.html