Studiekeuze! Help?!

Hey iedereeeen,

zoals de titel al een beetje weggeeft heb ik echt enorm veel stress om mijn studiekeuze.
Heb vorig jaar mijn vwo diploma gehaald met een e&m profiel en ik studeer nu bedrijfseconomie aan de uni. Alleen ik vind het dus helemaal niks en heb al besloten dat ik ga stoppen. Nu moet ik dus een nieuwe studie kiezen en ik zie echt door de bomen het bos niet meer. Heb al 100 studiekeuzetests gemaakt maar die blijven gewoon nietszeggend. Ik weet ook niet of ik volgend jaar HBO of nog een x uni wil gaan doen. Ik vind geen 1 studie écht leuk en ben veel te bang weer een verkeerde keuze te maken. Ik heb het gevoel meer de sociale kant op te willen maar eigenlijk weet ik niks zeker… heeft iemand tips, please? :flushed:

Misschien helpt een tussenjaar nemen? Dan kun je goed nadenken over wat je wilt en verschillende universiteiten en hogescholen bezoeken. Ik ben zelf 2 jaar geleden ook gestopt met m’n studie en heb daarna een tussenjaar genomen, zodat ik goed na kon denken over m’n studiekeuze.

tussenjaar nemen inderdaad.
bezoek open dagen, meeloopdagen. Krijg indrukken van opleidingen, want als je testen blijft doen en weet dat ze niet helpen schiet je daar ook helemaal niks mee op.

Het lijkt mij het beste om een tussenjaar te nemen. Dan kun je een beetje werken en ook veel dieper ingaan op opleidingen. Misschien is het een tip om te gaan kijken naar beroepen die je leuk vind? Zo kun je de bijpassende opleidingen vinden en misschien dat daar dan wat tussen zit.

Praat hier ook eens mee met je studieadviseur, die geven je vaak (heel) goed advies

Dat is al heel wat, dan vallen er al een hele zooi opleidingen af (voorlopig). Je kunt dan gaan kijken wat je in je werk zou willen doen. Wil je met patiënten werken/consulten geven (diëtetiek, psychologie, sociale hulpverlening…), adviezen geven aan bedrijven, wetenschappelijk onderzoek doen, les geven (lerarenopleiding x, pabo, onderwijswetenschappen…), etc? Als je daar enig idee van hebt kun je dat linken aan banen, en die banen kun je dan linken aan opleidingen.

Ik zou in ieder geval zo snel mogelijk stoppen inderdaad, dan heb je in ieder geval nog een half tussenjaar over. Verder zou ik niet te veel kijken naar opleidingen, maar meer naar wat voor baan je later zou willen hebben. En dan zou ik ook gewoon gaan kijken op universiteiten en hbo-scholen waar ze sociale opleidingen hebben. Daarna kan je ook weer meeloopdagen doen en je meer verdiepen in een specifieke opleiding.

Je beginpost klinkt ook een beetje alsof je een studie per se nu en per se moet kiezen. Dat gaat niet echt werken, wat studiekeuze betreft :’) Ga beter bij jezelf na waar je goed in bent, wat voor werk je zou willen doen en waar je in geïnteresseerd bent.

die heb ik helaas niet op mijn huidige opleiding… teminste ik had haar een mailtje gestuurd maar het enige wat ik als reactie kreeg was: vergeet niet ook je ov uit te zetten :cold_sweat:

haha ja die druk is er wel want alle numerus fixus studies moeten dit jaar voor 15 januari al dus ik stress m aardig haha

Maar voor sociale opleidingen is er geen numerus fixus toch? Dan heb je nog wel even tijd. En anders neem je een heel tussenjaar, lijkt me alsnog beter dan een verkeerde overhaaste beslissing nemen.

Ik heb dit ook gehad. Ik ben in mei gestopt en nu een tussenjaar genomen. Ik heb veel open dagen bezocht en daarbij gekeken naar heel veel verschillende opleidingen die me leuk leken. Ook naar opleidingen waar ik eerder nooit naar heb gekeken.

Nu, een paar maanden later zijn er nog 2 opleidingen over waar ik maanden geleden nooit naar zou hebben gekeken. Binnenkort twee meeloopdagen en dan kan ik de keuze maken.

Ik zou dus helemaal opnieuw beginnen en de tijd er voor nemen. Ook kijken op hbo en uni

Ik heb hier een blog over geschreven, misschien heb je er iets aan