Studiekeuze advies (creatief)

Hoi allemaal,

Momenteel zit ik in 5HAVO en zit tussen een aantal studies enorm te twijfelen. Ik word niet bepaald vrolijk van de inzet van mijn decanen, dus wellicht dat jullie mij verder kunnen helpen.

Lange tijd heb ik gedacht SPH te willen studeren. Ik wilde iets sociaals doen, met een vleugje creativiteit. Hierdoor leek deze studie dus perfect voor mij. Ik ben gaan nadenken en denk dat dit toch niet iets is wat ik ook écht wil gaan doen later.

Ik ben me vervolgens gaan oriënteren op volledig creatieve studies. Ik wil dan met name aan de slag met Photoshop, concepten ontwikkelen voor bijv. reclames en/of filmpjes bewerken. Kunstacademie leek me in eerste instantie niets, aangezien ik geen portfolio heb en ik denk toch niet goed genoeg te zijn, maar ook dit begint toch stiekem een beetje mijn interesse te trekken. Ik kwam namelijk de studies Audiovisueel Ontwerpen en Advertising tegen (aan de WDKA). Een tussenjaar nemen is immers een prima optie voor mij, aangezien ik vlak voor de examens pas 16 wordt. Hierin zou ik dan dus alle tijd kunnen steken in het opbouwen van een goed portfolio. Ik heb alleen geen idee of dit een goed idee is.

Daarnaast lijkt Communication & Multimedia Design mij ook een leuke studie, want het communicatie gedeelte spreekt mij ook wel aan. Ik vraag mij echter hierbij af of dit niet teveel gericht is op het webdesign gedeelte, iets wat mij dan weer iets minder aanspreekt.

Even in het kort: ik wil (denk ik) graag een creatieve studie doen, waarbij ik ook aan de slag ga met de computer, met name met Photoshop en op audiovisueel gebied. Wat is voor mij de beste keuze?

Alvast bedankt!

Hoe creatief wil je dat de opleiding is? Want kunstacademie is wel echt heel anders dan een ‘gewone’ hogeschool. Als ik jou was zou ik eerst eens kijken of studeren aan een kunstacademie wel iets voor jou is. Crossmedia design lijkt trouwens ook wel aardig aan te sluiten op je interesses, maar dat is ook aan de kunstacademie.

Ik heb zelf trouwens ook gekeken bij CMD en ik vond het niet bepaald creatief haha. Misschien ben ik een beetje bevooroordeeld, maar voor zover ik weet moet je daar eerst onderzoeken uitvoeren en een heel stappenplan volgen voordat je je ‘ontwerp’ maakt.

Als je eenmaal op een kunstacademie gekeken hebt, ben je misschien al gemotiveerd om een portfolio te maken en kan je hopelijk komend jaar nog toelating gaan doen. Wordt je niet toegelaten en wil je wel echt naar een kunstacademie, is het verstandig om in het tussenjaar een vooropleiding te volgen. Maar ga eerst maar eens naar een paar scholen en schrijf je in voor meeloopdagen, dan krijg je een veel beter beeld van alles.

^ precies, het ligt er net aan in hoeverre je creatief bezig wilt zijn. Je hoeft niet per se naar een kunstacademie daarvoor, maar als je toch kiest voor de kunstacademie, dan is de volgende vraag: welke? (Want ze zijn allemaal heel anders) Ik denk dat het beter is als je kijkt wat je met photoshop en al je interesses allemaal kan qua studie en beroep en wat die studies en scholen jou te bieden hebben.
Dus ga naar zoveel mogelijk opendagen en stel vragen aan studenten want door hen leer je het meest de school kennen.

En als je heel toevallig interesse hebt, of iemand anders die dit toevallig leest, kan je op 7 november naar de opendag op het AKV|St.Joost in Breda of Den Bosch en wie weet leid ik je wel rond :wink:

Ik zou inderdaad goed oriënteren of een kunstacademie echt wat voor je is. Met ‘kunst’ bezig zijn, is wel daadwerkelijk iets anders dan voor commerciële doeleinden bezig zijn. Misschien leer je op bepaalde vlakken wel wat dezelfde vaardigheden, maar het is wel een wezenlijk verschil. Ik zou inderdaad gewoon naar een open dag gaan om te kijken of dat echt is wat je wil.

Hmm, ja jullie hebben inderdaad wel een punt. Ik vind het alleen ontzettend moeilijk om zo’n definitieve keuze te maken. CMD leek me wel wat omdat het een creatieve studie is, maar niet te abstract en je veel digitaal aan de slag gaat.

Verder spraken dus alleen Advertising en Audiovisueel Ontwerpen, op de kunstacademie, mij om dezelfde reden aan. Ik heb eens gekeken naar Crossmedia Design, maar naar mijn idee is deze studie mij ook nog iets te abstract. Ik heb concrete doelen nodig om naartoe te werken, haha.

Zijn er hier toevallig mensen die ervaring hebben met CMD, Advertising of Audiovisueel Ontwerpen?

Oh, ik heb juist van velen gehoord dat je voor CMD wel echt creatief moet kunnen denken, haha! Maar dit zal ook wel verschillen per hogeschool.

Ik zou naar de open dag gaan van de studie en kijken of het jou trekt. Hoe jij het zo beschrijft denk ik overigens wel bijna zeker dat CMD het beste bij jou past.

Ik vind ‘normale’ hogescholen sowieso niet creatief eigenlijk :’) Kunstacademie is wel echt heel anders in dat opzicht. Als Crossmedia je al te abstract lijkt, denk ik eigenlijk dat een kunstacademie misschien ook niet iets voor jou is.

Eigenlijk wat hierboven al gezegd is, kunstacademies zijn abstracter en minder commercieel.

Als je echt een creatieve opleiding wilt gaan doen kun je beter kiezen voor een kunstacademie dan een hogeschool. Misschien is het handig om bij open dagen te kijken en je te oriënteren. Er zijn namelijk nog veel meer creatieve opleidingen zoals allround styling waar je op meerdere onderdelen les in krijgt .

Kunst en techniek sluit denk ik wel aan bij wat je zoekt.
https://www.saxion.nl/studeren/kiezen_en_kennismaken/Studiekiezer/act/kunst%20en%20techniek/

Ik zou zeggen probeer met mensen in contact te komen die één van die opleidingen volgen. Ga een dagje meelopen, naar open dagen, etc. Doe zoveel mogelijk activiteiten waarmee je je goed kan oriënteren. Lees je in via internet, forums, wat dan ook.

Dat alles heeft mij geholpen om uiteindelijk een keuze te maken. Vooral de dagen meelopen en uiteindelijk zelfreflectie van wat wil ik en wat past bij mij.

ik doe culturele en maatschappelijke vorming, misschien dat je daar ook even naar kan kijken. Is net zoals SPH een social work opleiding, maar wel veel meer met creativiteit bezig.
Misschien wel de moeite waard om naar te kijken!

Er zijn ook wat creatieve technische opleidingen (in mijn ogen zijn alle technische opleidingen creatief :stuck_out_tongue:) Product design op de HvA is echt een ontwerpers opleiding waar je al je creativiteit in kan stoppen en wat niet al te technisch is vergeleken industrieel product ontwerpen op Saxion, HAN, Windesheim, Rdam etc. Verder heb je ook voor de echte ontwerpers die niet van techniek houden design academies.

Ik studeer Communicatie en dat past wel bij wat je omschrijft. Je kan het zelf zo creatief maken als je zelf wilt, en het is niet echt gericht op webdesign. Als je de richting Art & Copy kiest ben je vooral bezig met Photoshop en het ontwikkelen van reclame.