Studiefinanciering.

Ik word over 3 weekjes 18, krijg 79,40 aan stufi per maand. Maar… daarmee kan ik niks betalen, werken is geen optie… ik moet stage lopen hele dagen van 7-4 en in het weekend maak ik mijn huiswerk. Anders red ik dat niet met school enzo. Mag geen lening aanvragen van me ouders en heb geen recht op aanvullend omdat mijn ouders 2 jaar geleden geld zat hadden, terwijl ze nu bijna niks hebben, net genoeg elke maand… hoe los ik dit op? help?

Je ouders moeten je geen toestemming geven om te lenen, toch? Als je echt niet kan werken, zit er niet veel anders op dan toch te lenen. Je bent 18, dus dat gaat perfect. In de vakanties zou ik wel gaan werken om je lening toch zo laag mogelijk te houden.

Mag ik vragen waarom je meer geld nodig hebt? Of moet je veel in huis zelf betalen?

Ik ben bang dat er weinig opties zijn, is het niet een idee om maar weinig te werken? Miss alleen een zaterdagochtend of iets dergelijks?

Ik werk ook in de vakanties, maar daar verdien ik heel weinig mee. En voorderest is hier niet zoveel werk te vinden… en een lening mag ik niet, ik woon thuis dus moet naar hun regels luisteren vinden ze. :’) Dus geen idee hoe ik dit ga oplossen, moet ook nog zorg betalen én moet ook een keer nieuwe schoenen, broek of een jas ofzo. Bah.

Boeken en lesmaterialen, schoolgeld, excursies van school, kleding, zorgverzekering.

heb je wel al zorgtoeslag aangevraagd?

Verder dan in de vakanties meer gaan werken, miss een oppasbaan zoeken? als je dan 's avonds werkt kun je evengoed aan je huiswerk? Geld komt niet zomaar uit de lucht vallen, dus je moet er wel iets voor doen!

Als het inkomen van je ouders ernstig gedaald is sinds twee jaar, kan je dat aangeven bij duo. Misschien dat er dan verhoging komt. Hoor t van meer mensen.

Ja zorgtoeslag heb ik aangevraagd. :slightly_smiling_face:

Hoe kan het dat jij maar zo weinig stufi krijgt?
Ik krijg ruim 300€, maar ben gewoon thuiswonend. Nu is het wel zo dat mijn ouders niets bij kunnen dragen aan mijn studie, vanwege wat problemen in hun bedrijf.
Waarschijnlijk krijg jij minder omdat jouw ouders wel bij kunnen dragen en zullen zij dat ook moeten doen.
(correct me if i’m wrong, ik weet natuurlijk niets over jouw thuissituatie!)

Ik weet niet precies hoe het zit, maar je kunt je ouders wel verplichten om mee te betalen aan je studie, zou je even over moeten bellen met duo! Geloof dat zij dan een contract moeten ondertekenen, en dat je dan rond de 200 eu per maand krijgt, maar dit weet ik allemaal niet zeker.

Volgens mij kun je het peiljaar laten verleggen bij DUO. Ze nemen het standaard van twee jaar geleden, maar dat is vaker dan eens natuurlijk geen goede weerspiegeling van een huidige financiele situatie. Hierover moet je dus contact opnemen met DUO.

Zoals al gezegd: peiljaar verlegging aanvragen. Dan wordt er naar de inkomsten van bijvoorbeeld vorig jaar gekeken van je ouders… En als je ouders wel bij kunnen dragen, heb jij hier dus gewoon recht op. Voor een lening heb je geen toestemming nodig, dus dut kan je zelf beslissen!

Je kunt ook niet gewoon 1 of 2 dagen in de week werken? Dit doen miljoenen studenten namelijk. Ik krijg nog geen stufie, maar heb 5 dagen school per week (gemiddeld tot 4 uur, en dan uurtje reistijd daarna) En werk ok 4 dagen in de week omdat ik eht anders financieel niet red. Huiswerk moet ik daartussen zien te maken.

Of bijles geven, doe ik 2 uur per week en brengt toch ff 80 euro per maand op

Vraag aan je ouders hoe ze vinden dat je het dan moet doen… of hebben ze daar ook geen antwoord op? Sorry, ik vind ze erg onredelijk.
Lenen en op kamers gaan zou mijn advies zijn, maar dat is erg drastisch.

Ze loopt doordeweeks stage van 4-7…

Ik zou niet aan lenen beginnen, tenzij je ECHT niet anders kan. Probeer een oppasbaantje te vinden en het geld wat je in de vakanties verdient op je rekening te houden. Dan maar iets minder kleren kopen helaas.
Huiswerk zou je na school kunnen doen. Dit is zwaar misschien, maar toch een optie. In het weekend kan je een paar uur op zaterdag en een paar uur op zondag kunnen werken. Het hoeft ook geen hele dagen maar die paar uurtjes per week zijn toch weer lekker meegepakt.
Nee, lenen zou ik echt als aller-aller-aller laatste optie kiezen.

Want een kamer kan ze dan ook natuurlijk betalen. :’)

met een lening wel

Van die lening moet ze dan ook nog alle andere dingen betalen. Collegegeld, boeken, zorgverzekering en ga zo maar door. Ik denk niet dat daar ook nog een kamer uit kan, aangezien daar bijna al het geld aan op zal gaan.
Sowieso zou ik een lening echt vermijden. Ik moest ook alles betalen met 77 euro per maand, dat wilde natuurlijk nooit. Gelukkig kwam ik wel in aanmerking voor een aanvullende beurs, anders had ik het ook niet gered.