Studieafwijkend gedrag & geen motivatie

Hey allemaal,
ik heb nogal een probleem, misschien dat er mensen zijn die mij kunnen helpen. Ik zit namelijk met het volgende;
Ik heb erg veel last van studieafwijkend gedrag, dat wil zeggen dat ik na school braaf naar boven ga om te leren, maar dan ga ik toch liever youtube-filmpjes kijken, blogs lezen, uitzending gemist kijken of gewoon op girlscene rondsurfen.
Het komt er dan op neer dat ik 's avonds om een uur of 9 nog moet beginnen met leren en huiswerk maken…
Hierdoor presteer ik erg laag, terwijl ik eigenlijk veel hoger kan presteren maar eigenlijk gebrek aan motivatie heb.
Nu komt de proefwerkweek eraan (over een week) en ik moet nu echt gaan beginnen, maar het lukt niet. Mijn mobiel laat ik trouwens wel altijd beneden als ik ga leren.
Hoe kan ik dit probleem verhelpen?

Groetjes,
Eefje

Ergens gaan zitten waar je geen laptop of computer hebt lijkt me een praktische oplossing.

Ja, heb ik wel vaker geprobeerd, maar ik heb toch echt een laptop nodig voor school voor bv opdrachten maken, samenvattingen enz.

Studieontwijkend gedrag bedoel je denk ik :slightly_smiling_face:
Maar je hebt toch ook van die websites waarmee je andere sites (denk youtube, facebook etc.) kan blokkeren? of in ieder geval voor een paar uur op een dag.

Niet voor alles, lijkt me. Verdeel het werk in dingen die je zonder laptop of computer kan doen en doe die ook echt zonder. Samenvattingen maken kan bijvoorbeeld ook prima met pen en papier.

Je kunt prima zonder laptop samenvattingen maken. Ik deed dat altijd gewoon met pen en papier. Je kunt ook beneden gaan zitten bij je ouders. Misschien heel irritant in het begin, maar zij kunnen je wel van de afleiding afhouden.

Tja, eigenlijk kun je niets doen buiten een beetje wilskracht kweken. Iedereen wilt liever filmpjes kijken. Huiswerk is niet fijn, voor niemand. Maar je gaat toch moeten leren om gewoon te beginnen. Ga desnoods in de keuken zitten zonder laptop, waar je ouders je eventueel in het oog kunnen houden. Geef je laptop af voor een uurtje en vertel hoe lang je pauze gaat duren en hoe lang je de laptop dus mag hebben voor ze hem terug moeten afpakken enz. Na een tijdje kun je dan ook uit jezelf zeggen ‘Nu de laptop aan de kant!’

Daarvoor kun je wel in dit topic terecht :slightly_smiling_face: :

http://forum.girlscene.nl/forum/school/algemeen-topic-leertips-vragen-concentratieproblemen-etc.-309862.0.html