Studie?

Ik heb dan misschien nog wel een jaar om te bedenken wat ik wil gaan studeren, maar ik heb al naar een heleboel opleidingen gekeken. Bij een heleboel denk ik; o, dat kan wel interessant zijn, maar knap ik uiteindelijk op af omdat het een vage indruk geeft, eigenlijk kan je er uiteindelijk niks mee of is de studie waarschijnlijk heel anders dan omschreven.

Ik heb het profiel C&M en hier kan je eigenlijk helemaal niks mee. (M’n moeder is extremistisch gelovig, zodanig ben ik anti-wetenschap opgevoed en heb ik een verkeerde profielkeuze gemaakt)

Wat moet ik nou gaan doen? Er zijn opleidingen die me wél leuker lijken maar die kan ik dan weer niet doen …

Met C&M kan je nog aardig wat dingen doen…
Het ligt er ook aan waar je interesses liggen.

Je kan genoeg dingen doen met CM hoor. Anders was het geen profiel geweest. Maar het zijn misschien niet je interesses.

Wat vind je leuk om te doen?

Psychologie en geneeskunde zijn eigenlijk bijna de enige dingen die ik interessant vind qua opleidingen, maar ik kan dus geen van beiden gaan doen.

Psychologie wel toch?
Tenminste dat dacht ik. Zolang je maar hbo doet.

Het is wel waar dat je veel minder met CM kunt dan met andere profielen, door CM te kiezen beperk je jezelf echt wel.

Als ik jou was, zou ik gewoon naar open dagen gaan en daar bij verschillende studies rondkijken (je kunt je ook vaak voor van die voorlichtingsronden inschrijven, van een halfuurtje of zo) en dan vind je misschien wel iets dat je aanspreekt?

Heb je wiskunde A of B? want dan kun je namelijk wel psychologie gaan doen

Geen wiskunde

Hoezo heb je geen wiskunde dan? Daar beperk je jezelf idd erg mee, maar psychologie moet toch wel kunnen??

Omdat ik al heel vroeg m’n profiel moest kiezen. En door verkeerde invloeden verkeerd heb gekozen en dat valt dan ook niet meer terug te draaien.

Zonder wiskunde kan je geen psychologie doen, maar misschien kan je iets regelen of iets. Ik ken ook iemand die omdat ze een bepaalde opleiding wou gaan doen van te voren een economie cursus wou gaan volgen omdat ze anders niet werd toegelaten, misschien hebben ze zoiets ook voor wiskunde zodat je uiteindelijk wel psychologie kan gaan doen.

Psychologie kan je met C&M doen, daarvoor moet je een wiskundetoets doen.
Je kan zelfs geneeskunde doen, als je voor alles deelcertificaten gaat halen (7vwo etc.).
Artificial intelligence/kunstmatige intelligentie is ook erg interessant, dat heeft van alles wel wat : http://www.vu.nl/nl/oplei…yle-informatics/index.asp

Je kan trouwens ook een zomercursus wiskunde volgen, dat doen heel veel mensen die bijvoorbeeld van wiskunde A naar B willen, het vergt wel veel discipline !

hee.
ik heb toevallig wel wiskunde, maar een vriendin van mij niet. We hebben allebei C&M als profiel gehad. Aankomend schooljaar gaan we naar de HAN Pedagogiek studeren. Je kunt misschien kijken bij opleidingen als pedagogiek, SPH, creatieve therapie enzo. dat lijkt op bepaalde punten erg op psychologie.
het is een ideetje!
En voor het geval dat je een vaag beeld hebt bij een opleiding: vraag een meeloopdag aan, dan loop je samen met een student een dag door de school en volg je lessen van de opleiding. Het heeft mij erg geholpen! :slightly_smiling_face:
succes met je keuze
x Alieke

MWD of SPH?

@samiira93, heel erg bedankt!

Had het toevallig nog met m’n moeder over opleidingen en die begon alweer te zeuren dat 'wereldse’psychologie duivels is xD

Als ik het zo lees zou ik ook voor een studie kiezen waarbij je op kamers moet :’)

C&M is ook pretpakket.

maar je moet gewoon doen wat je zelf leuk lijkt hoor, niet iets niet doen omdat je moeder het niet gelovig genoeg vind ofzo… :wink:

C&M is geen pretpakket. Als je niks bakt van talen dan is het vrij pittig.
(ik vind het alleen wel slecht dat ze wiskunde en economie er zo snel filteren, dat vind ik nog vrij essentieel)

Met CM kun je niets, maar met EM, NG & NT ook niet hoor. Je doet vast havo of vwo ofzo en als je met een middelbare school diploma zou gaan kunnen werken op “niveau”… Je vooropleiding zegt niets over je vervolgopleiding, believe me :wink: