studie?!

Hey allemaal!

Nog even en dan ben ik klaar met mijn havo. Ik sta er niet zo heel best voor, maar ga er vanuit dat ik slaag… daarmee heb ik wel een ander probleem: de studie.
Ik heb geen flauw idee welke studie ik wil gaan doen hierna en vroeg me af of jullie nog leuke studies wisten & wat jullie zelf doen.
Ik vind talen erg leuk, met name Duits & Nederlands, een extra vreemde taal vind ik ook erg leuk om te leren. De multiculturele samenleving van Nederland vind ik ook erg interessant, daarbij denk ik dan aan inburgering cursussen geven aan de allochtonen in Nederland. Iemand iets leren en dan resultaat zien maakt me ook erg blij. Ik hou heel erg van sporten en doe dat dan ook elke dag veel. Ik dacht zelf aan lerarenopleding, ALO, Sport & bewegen die richtingen, maar misschien komen jullie ook nog met leuke opledingen.

Aan de andere kant ben ik ook nog vrij onvolwassen, ik ben niet heel erg zelfstandig. Ik kom vrij vaak te laat, verslaap me veel of ga niet naar lessen of vind dingen niet interessant of niet boeiend genoeg. Als iets me niet lukt of niet interesseert heb ik eigenlijk geen doorzettingsvermogen en wil ik er eigenlijk alleen maar mee kappen. Omdat ik er niet goed voorsta, dacht ik er misschien ook aan dat een jaartje extra op de middelbare school niet echt een straf voor mij zou zijn. Misschien word ik wel zelfstandiger. Hoe denken jullie daarover?

Hebben jullie ook ervaring met een tussenjaar? Daar zat ik namelijk ook aan te denken.
Ik ben benieuwd!

Ben je niet een beetje laat als je nu nog naar nieuwe studies wilt gaan kijken/overwegen?
Als je een tussenjaar doet ben je wel je studiefinanciering kwijt, dat kost geld. Dat kun je beter niet doen tenzij je anders echt een foute studiekeuze gaat maken.

Als je je stufi niet aanvraagt in een eventueel tussenjaar, dan loop je die ook niet mis. En volgens mij gaan ze studiefinanciering zelfs afschaffen (en ipv daarvan komt dan een leenstelsel), dus daar zou je even naar moeten kijken.
Volgens mij heb je eigenlijk al het idee dat je liever nog niet gaat studeren?

Hoe dan ook, kun je je (alvast) oriënteren, kijk op websites van hogescholen en kijk naar het studie-aanbod. Bezoek open dagen/meeloopdagen/proefstudeerdagen of ga op zoek naar mensen die studies gedaan hebben die je interesseren, vaak kun je via een hogeschool wel een student bereiken. Eventueel kun je ook nog langs bij een studieloopbaancentrum of iets dergelijks, dan krijg je wat meer begeleiding in het kiezen van een studie. Er zijn ook zo veel studies!
Misschien is een culturele studie iets voor je? En kijk anders of je eens met een ALO student kunt meelopen :slightly_smiling_face:

Naar mijn mening is het in ieder geval verstandig om je middelbare school nu af te maken als je daar het vermogen voor hebt. Een jaar extra op hetzelfde niveau zorgt alleen maar voor meer verveling en een groter gevoel dat het overbodig is, omdat je veel stof nog een keer krijgt. Als je dan weet dat het makkelijk is om lessen te skippen of te laat te komen, is het een makkelijk leven, maar daar creeëer je ook niet veel zelfstandigheid mee.
Ik wist het zelf ook totaal niet, en ik ben toen vwo gaan doen. Maar daar moet je ook maar net zin in hebben natuurlijk.

Beste manier voor het creeëren van zelfstandigheid is denk ik studeren of werken. Als je een tussenjaar doet kun je een leuk baantje zoeken en/of vrijwilligerswerk, maar hou er dan wel rekening mee dat je waarschijnlijk voltijd een bijbaantje gaat doen, zoals supermarktwerk, of in een winkel (wat natuurlijk niet meteen stom is ofzo, daar niet van). Van mijn studie en werk heb ik ook veel mensen gesproken die een tussenjaar gedaan hebben. Zo hoor je veel werken/reizen, dus mensen die ene halfjaartje fulltime werken en daarna (al dan niet alleen) een lange reis maken. Een vriendin is een 3 maanden Engels gaan doen in Oxford en iemand anders is op een vrijwilligersvakantie gegaan (Daarbij betaal je voor je vlucht, en doe je vrijwilligerswerk in het buitenland in ruil voor voedsel en inwoning).

Ik had ook nooit motivatie etc en vond ook nooit iets leuks. Nu doe ik de pabo, dus opleiding tot leraar basisonderwijs, en vind ik dit eigenlijk heel erg leuk! En heb ik wel motivatie om naar lessen etc. te gaan. Maar je moet doen wat je zelf leuk vind en waar jij achter staat. Dus laat je niet tegenhouden door het feit dat je door een tussenjaar je studie financiering misloopt, dat doe je namelijk ook als je een verkeerde opleiding kiest en weer iets nieuws moet zoeken.

Bedankt voor het meedenken! ik ga er nog maar eens goed over na denken…

Je kan ook nog altijd beslissen om VWO te gaan doen… en daarna te gaan studeren natuurlijk… heb je ook meer opties!
Succes :slightly_smiling_face:

Ik denk dat ze bedoelt dat als je aankomend schooljaar geen studie gaat doen, krijg je helemaal geen stufi meer. Als je aankomend jaar nog een studie begint, krijg je nog voor je hele studie stufi :slightly_smiling_face: (dit geldt overigens niet voor de OV-studentenkaart!)

Ja, maar sinds vorig jaar kost het ruim €6000,- om na je havo nog vwo te gaan doen.

Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, maar ik kan dit nergens terugvinden.

Ik denk dat ze VAVO bedoelt? Anders zou ik het ook niet weten…
Maar op een gewone middelbare school kost het natuurlijk niets extra.

Met VWO doen is ze nu een beetje laat, ik heb er zelf ervaring mee ik besloot op het laatste moment na m’n havo nog even vwo te doen en dit is met een helehoop drama en rompslomp uiteindelijk gelukt maar alleen omdat ik echt de motivatie ervoor had. Je moet voor vwo namelijk een extra vak erbij nemen, en dit zou je al moeten volgen in 5 havo zodat je niet achterloopt.

Ik zou als ik jou was een tussenjaar nemen, ga wat werken (dat is niet eens zo slecht voor je mentaliteit als je een baantje neemt waar je op tijd moet zijn) en volg wat cursussen. Misschien is het leuk om een taalcursus te doen in het buitenland, duurt meestal een maandje en omdat je helemaal op jezelf bent is het ook goed voor je zelfstandigheid. Kun je ondertussen goed nadenken over wat je nou echt wilt. Beter dan gehaast een studiekeuze maken om er later achter te komen dat het toch niet is wat je wilt.

Haha, nou het is toch echt zo. Ja betaalt het particuliere tarief, omdat de overheid dit niet meer vergoedt als je een startkwalificatie hebt. En ik kan het weten, want ik doe dit jaar zelf eindexamen vwo en mijn ouders hebben zelf alles moeten betalen. Was ong. 6000 E.

Het lijkt mij nogal raar dat mensen die naar vavo gaan alles zelf moeten betalen na de havo en mensen die op een reguliere school blijven alles vergoed krijgen. Maar ik had het inderdaad over vavo, leek me alleen logisch dat het op een reguliere school ook zo zou zijn.

Als je echt nog totaal geen idee hebt wat je wilt doen kun je beter een jaartje (of 2) extra middelbare school doen. Zeker als je cijfers het toelaten om naar een hoger niveau te stromen.

het is inderdaad zo dat je op vavo vaker (niet altijd) zelf moet betalen en je op een reguliere school alles vergoed krijgt. Ik heb namelijk niets moeten betalen voor mijn 2jaar vwo extra en de rest van de mensen die ik ken ook niet.

Maar wanneer ben je daaraan begonnen dan? Want het is pas sinds één of twee jaar (ik weet niet zeker hoe lang dit al zo is). Maar goed als het zo is dan zou ik het maar gewoon proberen, maar dan maar niet op het vavo als het zo veel verschil maakt haha.