studie?!

Hey allemaal!

Nog even en dan ben ik klaar met mijn havo. Ik sta er niet zo heel best voor, maar ga er vanuit dat ik slaag… daarmee heb ik wel een ander probleem: de studie.
Ik heb geen flauw idee welke studie ik wil gaan doen hierna en vroeg me af of jullie nog leuke studies wisten & wat jullie zelf doen.
Ik vind talen erg leuk, met name Duits & Nederlands, een extra vreemde taal vind ik ook erg leuk om te leren. De multiculturele samenleving van Nederland vind ik ook erg interessant, daarbij denk ik dan aan inburgering cursussen geven aan de allochtonen in Nederland. Iemand iets leren en dan resultaat zien maakt me ook erg blij. Ik hou heel erg van sporten en doe dat dan ook elke dag veel. Ik dacht zelf aan lerarenopleding, ALO, Sport & bewegen die richtingen, maar misschien komen jullie ook nog met leuke opledingen.

Aan de andere kant ben ik ook nog vrij onvolwassen, ik ben niet heel erg zelfstandig. Ik kom vrij vaak te laat, verslaap me veel of ga niet naar lessen of vind dingen niet interessant of niet boeiend genoeg. Als iets me niet lukt of niet interesseert heb ik eigenlijk geen doorzettingsvermogen en wil ik er eigenlijk alleen maar mee kappen. Omdat ik er niet goed voorsta, dacht ik er misschien ook aan dat een jaartje extra op de middelbare school niet echt een straf voor mij zou zijn. Misschien word ik wel zelfstandiger. Hoe denken jullie daarover?

Hebben jullie ook ervaring met een tussenjaar? Daar zat ik namelijk ook aan te denken.
Ik ben benieuwd!

Ben je niet een beetje laat als je nu nog naar nieuwe studies wilt gaan kijken/overwegen?
Als je een tussenjaar doet ben je wel je studiefinanciering kwijt, dat kost geld. Dat kun je beter niet doen tenzij je anders echt een foute studiekeuze gaat maken.

Als je je stufi niet aanvraagt in een eventueel tussenjaar, dan loop je die ook niet mis. En volgens mij gaan ze studiefinanciering zelfs afschaffen (en ipv daarvan komt dan een leenstelsel), dus daar zou je even naar moeten kijken.