Studie vriend

Mijn vriend is 24 en studeert op de universiteit. Hij zit nu in het vierde jaar van zijn bachelor (waar drie jaar voor staat). Het lijkt er op dat hij zijn bachelor dit jaar weer niet gaat halen. Hij doet echt zijn best, het lukt alleen niet. Na zijn bachelor wil hij nog een master gaan doen, deze duurt 1 jaar maar de vraag is dan nog of hij daar ook niet langer over gaat doen. Dit is namelijk ook de moeilijkste master binnen zijn vakgebied en aangezien hij zijn bachelor al zo moeilijk vindt.

Hij baalt er zelf heel erg van, dat vind ik erg vervelend voor hem.

Ik ben zelf over 1.5 jaar afgestudeerd als ik op schema blijf… ik ben dan 21.

Vind de situatie wel lastig omdat ik bang ben dat hij niet zn diploma gaat halen. Snap dat dit niet echt lief en motiverend klinkt. Alleen zet mij wel aan het nadenken over de toekomst. We zijn drie jaar samen zou graag op termijn samen willen wonen en reizen alleen dat is in deze situatie niet mogelijk. Situatie waar wij allebei niet voor kiezen uiteraard.

Mijn vraag is voornamelijk of iemand ook in een soort gelijke situatie heeft gezeten en hoe je er dan mee om bent gaan/ jullie kijk op deze situatie.

Voelt nu zo uitzichtloos… hij heeft ook geen ander diploma.

Het is niet heel ongebruikelijk om 1-2 jaar uitloop te hebben op een master hoor, zeker als je al stages/comissies/oid hebt gedaan tijdens je studie. Je geeft aan dat de master 1 jaar is, dus zal wel geen technische opleiding zijn → in principe vaak wel te doen als je er veel tijd in stopt. De master is ook niet persé moeilijker dan jaar 3 van de bachelor he.

Je overdrijft een beetje, die tijd maakt echt niet veel uit hoor.

Ik zit in de situatie van je vriend, hoewel ik dan nog 21 ben en ik denk ook dat je overdrijft. Uitloop op de uni is helemaal niet raar en daarnaast is 24 ook nog helemaal niet zo oud. Ik snap wel dat het je toekomstplannen wat uitstelt, maar genoeg opties. Waarom zouden jullie niet kunnen samenwonen als hij in de afrondende fase van zijn studie zit? Je kan ook alleen reizen, of een reis plannen wanneer hij vakantie heeft?
Overal is wel een oplossing voor, het is niet uitzichtloos, het duurt alleen wat langer. Maar als je dat geduld niet op kan brengen dan moet je er mee ophouden. Ik zou juist blij zijn dat hij van plan is nog een master te gaan doen etc, beter dan dat hij er nu mee wil stoppen omdat jij bijna klaar bent en wil samenwonen toch? :slightly_smiling_face:

Waar het mij ook om gaat is dat hij alleen volgend jaar nog kan lenen. Als ik met hem over probeer te praten hoe hij de toekomst ziet en hoe hij dat wil gaan doen wordt hij super geirriteerd.

Hoezo kan hij nog maar één jaar leren? Zit hij dan al aan zijn 7 jaar lenen?
Ik kan me voorstellen dat hij dat geen leuke vragen vindt, hij zal er zelf ook wel stress over hebben. Het klinkt ook best wel alsof je hem dingen verwijt en nogal haast hebt, zou dat bij hem ook niet voor irritatie kunnen zorgen? Het lijkt mij namelijk heel naar als iemand er zoveel druk op uitoefent en zich zoveel zorgen maakt ipv mij motiveert mijn studie af te maken en ik me schuldig moet/ga voelen als dat niet snel genoeg gaat.