studie toerisme recreatie

Ik denk dat ik later over 4 jaar studie toerisme en recreatie wil doen, alleen ik weet niet welke beroepen je dan kan doen als je de studie klaar hebt. Weten jullie welke beroepen der zijn als je die studie hebt gedaan?

Manager van een bungalowpark of camping
Marketing manager in de reisbranche
Touroperator
Eigenaar of manager van een reisbureau
Reisbegeleider

4 jaar? Eerst maar eens je diploma halen :’) Je gaat nog minstens 3x van gedachten veranderen.

• Front-office medewerker (receptie) dit kan overal zijn: Campings, hotels, bungalowparken en overal waar er een receptie is dus bij bedrijven en ziekenhuizen.
  • Front-office manager
  • Verkoper reizen
  • Manager verkoper reizen
  • Werken bij touroperators
  • Reisleider
  • Animatie medewerker

Vergeet zakenreizen niet :wink:

@ TS

Ik heb zelf Toerisme gestudeerd. En het ligt er volledig aan welke richting en niveau je precies gaat doen. “Toerisme” is heel breed, er zijn meerdere richtingen.

• Basisopleiding recreatie en Frontoffice
  • Zelfstandig medewerker recreatie
  • Frontoffice medewerker
  • Verkoper reizen
  • Manager recreatie
  • Frontoffice manager
  • Manager verkoop reizen
  • Toerisme frontoffice/reizen
  • Luchtvaartdienstverlener
  • Internationaal Toeristisch Management

Uit die richtingen moet je kiezen. En dan kun je pas bepalen welke beroepen je er mee uit kunt beoefenen.

Ik studeer ook Toerisme en inderdaad war chanelchique zegt…
En tijdens je studie ga je ook nog stage lopen

MBO? Op het HBO is het namelijk anders

Dat is inderdaad MBO ja, haha!

Dat is inderdaad MBO ja, haha!

ik doe nu havo, dus ik ga denk ik hbo doen

Ik studeer op het HBO management toerisme namelijk ;p. Dit is een economische opleiding en werk je vooral achter de schermen, dus niet front office

Oh haha, wist niet dat je HBO wilde doen!
Maar daar weet ik niks van af…
Ben nu voornamelijk bezig met;'stages zoeken en het is allemaal zoveel :frowning_face:

Ik doe zelf Leisure & Hospitality. Vind het erg leuk. Het is een beetje van alles in elkaar gepropt. Frontoffice/recreatiewerk/eventueel hotelschool

Ik ben begin juli afgestuurd voor mijn Bachelor Toerisme & Recreatie. Het ligt eraan welke richting je op gaat binnen mijn opleiding. Mijn richting Manager marketing & Communicatie is heel erg breed. Je krijgt veel verschillende vakken waardoor je heel veel verschillende richtingen op kan. Het ligt er dus volledig aan wat je zelf wilt doen binnen de toerisme.

Je wordt best breed opgeleid. Op recreatie in eerste instantie; animatie. Maar je kan zoals hierboven genoemd wordt ook de outdoor sport in, de gewone sport, leisure, hospitality, front/backoffice, hotel, horeca etc. En in je vierde jaar leer je vooral over het management gedeelte, dus het economische deel.

Het toeristische gedeelte is hierboven al genoemd; touroperator, medewerker verkoper reizen, (standplaats)hostess, front/back office, receptie, en natuurlijk het management gedeelte

HBO Toerisme en Recreatie was voor mij echt een soort last resort omdat ik geen idee heb wat ik wil worden later en je hiermee zoveel kanten op kan.
Bij mij op de opleiding zeggen ze altijd dat je zo’n beetje alles kan doen wat te maken heeft met gastvrijheid en je leert ook veel management.
Het is echt een leuke en boeiende opleiding. Vind het best knap dat je nu al een idee hebt van wat je zou willen studeren, heeft bij mij echt eeuwen geduurd :’)

Ik deed vorig jaar een opleiding toerisme en recreatie en doe nu de opleiding manager verkopen reizen. Maar met de opleiding toerisme en recreatie kan je geen manager worden van een reisbureau, hier voor moet je dus de opleiding manager verkopen reizen doen. Dit zijn twee verschillende opleidingen binnen het toerisme. Op mijn huidige opleiding krijg ik ook totaal andere vakken dan op mijn nieuwe opleiding. Sommige vakken komen er wel overheen maar er zitten ook heel veel dingen bij die nieuw zijn. Daarnaast heb je ook nog de opleiding front office die richt zich meer op receptie werk en werken bij de VVV/ANWB. De opleiding toerisme en recreatie richt zich meer op de animatie. Wel kon je bij mijn vorige opleiding in het laatste jaar kiezen of je front office of animatie wou doen. Voordat je een opleiding kiest is het dus handig als je al weet welke richting jij later op wilt.
De HBO opleidingen zijn meer gericht op economie. Verder weet ik hier niet zoveel vanaf omdat ik mij hier niet zo in heb verdiept, omdat als ik na het HBO ga een andere studie richting wil doen.