Studie Psychologie

Hee meiden,
Ik wil na mijn opleiding toerisme van niveau 3+4 heel graag psychologie gaan studeren en het is HBO, maar ik las dat je daar écht wiskunde voor moet hebben in je vakkenpakket… En ik heb nu alleen rekenen en soort van economie. In mijn vakkenpakket van het Mavo zat ook geen wiskunde.

Kan ik nu deze opleiding niet meer gaan doen? Want ik wil het zo graag!!
xx

Oja en ik las ook dit:

Toelatingseisen Bachelor Psychologie:
•VWO-diploma, ongeacht welk profiel. Voor Cultuur en Maatschappij wordt wel wiskunde A1, 2 aangeraden.
•propedeusediploma van een HBO-instelling behaald in 1986 of later.
•VWO-diploma behaald in 1999 of eerder, met een voldoende voor wiskunde A of B/I of II in het pakket, dat wil zeggen minstens een zes op je eindlijst.

En dat heb ik allemaal niet… Hoe kan ik dit toch gaan doen?

Misschien even naar een open dag gaan en daar dan met docenten over praten, hoe je dit het beste kunt aanpakken? Wellicht dat je toelatingstoetsen kunt doen?

Die toelatingseisen gelden voor de universiteit en niet voor het HBO.
Je moet op zoek gaan naar toegepaste psychologie en dan een mailtje sturen naar de afdeling van toegepaste psychologie van de school waar je heen wilt :slightly_smiling_face:

^ oooh dankje! (:

ik heb even zomaar een school uitgekozen met toegepaste psychologie:
http://www.fontys.nl/toel…dtoegepaste%2bpsychologie

zoals je ziet als eerste staat er MBO4, dat je daarmee toegelaten kunt worden :slightly_smiling_face:

toegepaste psychologie is wel heel anders dan psychologie op de universiteit, dat je je dat even realiseert haha.

klopt, maar met mbo kun je sowieso niet naar de universiteit stromen. Sowieso even goed onderzoek doen naar de opleiding en waarom je die wilt etc.
Want is inderdaad hééél anders!!

Toegepaste psychologie is veel praktijk en minder theorie. De theorie bestaat uit de harde kern met informatie eromheen. Je kan ook geen Psycholoog worden. Daar moet je echt WO voor doen.
Psychologie (WO), is heeeeel theoretisch. Het is echt heel veel lezen en veel theorieën aan elkaar koppelen. Ik heb helaas mijn eerste jaar niet gehaald omdat het iets teveel voor mijn doen was.
Maar ben wel nu begonnen met Toegepaste Psychologie. :slightly_smiling_face:

Als je eventueel Psychologie (WO) wil doen kan je ook eerst je HBO propedeuse halen en dan met de loting meedoen en dan kan je na loting aan jaar 1 beginnen.

Als je wat wilt weten over de twee studies moet je het maar vragen. :slightly_smiling_face:

^ aah super erg bedankt voor de informatie en de tips! Hier ben ik echt blij mee!
Wat kan je allemaal worden met toegepaste psychologie? Kan je dan ook doorstromen in de reclame? Zoiets hoorde ik van iemand, klinkt interessant! (:

Ik weet niet of het onderwijs in Nederland veel verschilt met België, maar ik heb 1 jaar Toegepaste gedaan (bachelor dus) en dat was wel erg theoretisch. Ik kan me eigenlijk maar 2 vakker herinneren die een beetje praktijkgericht waren.
Waar ik mij in vergist had, was dat er echt heel erg saaie vakken in zaten. Over het algemeen is het een heel interessante vakken in, maar er zitten ook vakken in als Psychodiagnostiek en obseratiemethoden. Dit gaat over correcte uitvoeringen van experimenten (waarschijnlijk heb je daarvoor die wiskunde nodig).

Over het algemeen is het een heel interessante richting *
Ik zat met mijn gedachten al verder in de zin dan dat ik typte blijkbaar :slightly_smiling_face:

Je hebt toch wiskunde nodig omdat je heeel veel moet doen met statistiek?
Dat is mij iig uitgelegd…

ja, maar onze leerkracht zei dat sommige mensen goed zijn in wiskunde, en slecht in statestiek, en omgekeerd. Ik vond zelf ook dat het toch anders is dan wiskunde. Ik vind een goede kennis van Excel eigenlijk belangrijker dan wiskunde

bij ons had je trouwens maar 2 uren statestiek, in het tweede jaar ook 2, en in het derde was het een keuzevak, dus was je niet meer verplicht om het te doen…

Je hebt inderdaad wiskunde nodig, maar bij ons kon je zeg maar je wiskunde bijspijkeren en als je dan de toets haalde was alles in orde.

Maar 2 uur? Holy shit…
Wij hebben er echt heel veel uren aan besteed. We moesten practicumopdrachten doen die je dan bij je moest hebben bij de bijeenkomst en daarnaast moest je met iemand samen nog moeilijke opdrachten doen. Hekel aan statistiek! Vooral aan SPSS.

Ik ben wel heel erg goed in rekenen, zou dat ook goed zijn? Ik ben namelijk 1 van de beste uit de klas.
Maar welke vakken heb je allemaal als je die opleiding volgt en heb je stages?

Oja nog een vraag! Heb je een klas met alleen maar meisjes of zitten er ook nog jongens in?

Bij mij zaten er ook best veel jongens hoor…

Psychologie (WO):

• Sociale Psychologie
  • Persoonlijkheidsleer
  • Ontwikkelingspsychologie
  • Onderwijspsychologie
  • Arbeids & Organisatie Psychologie
  • Klinische Psychologie
  • Cognitieve Psychologie
  • Statistiek

(Dit was dan het programma op Erasmus Universiteit Rotterdam)

Toegepaste Psychologie heeft het 1e jaar eigenlijk wel hetzelfde, alleen minder theoretisch.
EN ipv diehard statiestiek krijg je onderzoeksmethoden etc.