Studie kost

hoi allemaal ,
ik woon al 8 jaar in het buitenland maar heb een nederlands passpoort. Ik ben nu mijn A levels in engeland aan het doen . zoals jullie denk ik all weten kost het £9000 per jaar om hier na de universiteit te gaan. In nederland is het rond de 1500 euro per jaar ( ja een heel groot verschil) maar iemand had me dus verteld dat op het einde van je studie je net als in engeland 40.000 in de schuld zou zitten.
Mijn vraag nu is : hoeveel kost het persies om in nederland te studeren , de websites van de universiteiten zeggen 1.500 per jaar. is dit waar? of moet je ook nog iets per maand betalen?
thank you so so much

Volgens mij betaal je per jaar ongeveer 1900 euro collegegeld, hier zitten de kosten voor boeken en ander lesmateriaal nog niet bij. Hoe diep je dan in de schulden komt hangt er maar vanaf hoe veel je leent.

dus zouden mensen een lening aan gaan voor de boeken en lesmateriaal ?

Ik zit hbo en ik moest dit schooljaar € 1.984,- collegegeld betalen. Ik zie net op de site staan dat volgend schooljaar het € 2.006,- euro is. Daar zitten geen boeken bij in, geen andere materialen. Ik ben op studiereis (verplicht) geweest, kwamen ook kosten bij, moesten we zelf betalen. Daarom heb ik andere studiereis afgezegd, die was niet verplicht. Maar ja, zo kom je echt een heel eind. Helemaal in het eerste jaar met al die nieuwe boeken.

Voor je hele studie, ook het collegegeld. Ik zit gelukkig nog in de oude regeling en krijg studiefinanciering. Maar als je nu gaat beginnen, krijg je dat niet meer en moet je dat allemaal lenen. Dus je collegegeld, boeken en al het andere wat erbij komt kijken.

Het collegegeld voor volgend studiejaar is €2006. Boeken verschilt per studie, maar ik ben zo’n 300-400 euro per jaar kwijt aan nieuwe boeken. Dan heb je nog leefkosten en die zijn bij mij al 800 euro per maand minimaal (zonder leuke dingen, sportschool o.i.d.). En omdat mensen geen onvoorwaardelijke basisbeurs ontvangen op WO, lenen ze inderdaad.

collegegeld hier ookal is het £9000 , zou je nogsteeds for je boeken , trips , ander materiaal en woonkosten moeten betalen. dus dan zou het toch goedkoper moeten zijn in nederland ?

Je kunt misschien ook kijken naar universiteiten in België? Daar is collegegeld maar 890 euro per jaar (ik weet niet of dat per universiteit verschilt).

Klopt, maar mensen lenen ook voor hun studentenkamer/huurhuis en boodschappen. Als je even uit gaat vaan 500 per maand is dat al 6000 per jaar. Doe dat keer 4 voor een HBO en je komt aardig dicht in de buurt van die 40000 euro. Ik weet niet hoe het in Engeland geregeld is, maar in Amerika zit er in die €9000-€12000 je “dorm” en al je eten inbegrepen (je slaapt daar op de campus. Is dat misschien in Engeland niet ook zo?

En sommige mensen lenen de volle pond van iets van 1000 per maand omdat de rente zo laag is en ze als ze later een auto of iets willen kopen dit niet zo goedkoop kunnen lenen, ze zetten het dan gewoon weg op hun spaarrekening.

Nee engeland is niet als America , dorms betaal je zelf ( £5000 per jaar of meet licht aan de universiteit) dus mensen hier leenen college geld , en nog een extra £6000 om te wonen. Ik zou hier ook niet thuis blijven want alles is minimaal 2uur rijden

studie in nederland is zon 2000 en dan komen er ng boeken bij. Het verschilt per persoon en opleiding hoeveel je voor je boeken kwijt bent,in belgienis een studie goedkoper en een kot net zo duur als een kamer in nederland 300-500 per maand.