Studie; iets met Engels

Ik ga naar havo5, en weet nog steeds niet wat ik wil gaan studeren.
Ik wilde altijd iets in de zorg, omdat dat me heel leuk lijkt.
Nu heb ik in mijn pakket geen biologie zitten, en ik ben daar ook slecht in.
Ik ben wel erg goed in Engels, en veel mensen raden aan om daar iets mee te doen…
maar internationalbusiness and languages lijkt me niet leuk… en ik wil ook geen tolk of leraar worden…
Weet er iemand nog leuke studie die met Engels te maken heeft?

Er zijn genoeg studies in de zorg waar biologie niet per se een toelatingseis bij is. Dan zul je wel biologie tijdens je studie krijgen, maar als je iets echt wil dan is het zonde om jezelf daarvan af te laten schrikken. Met een juiste motivatie kun je meer dan je denkt.

Er zijn helaas buiten de lerarenopleiding geen studies gericht op puur Engels op hbo-niveau. Ik ga zelf Engelse taal en cultuur studeren en dat is natuurlijk wat lastiger met havo, maar nog steeds mogelijk, dus het is ook iets om over na te denken of je wil/kan doorstromen naar vwo of eventueel met een hbo propedeuse naar de uni gaat.

Misschien is Gezonheid en Maatschappij wat voor je? Het is een WO studie op de wageningen universiteit en daar kijken ze naar meerdere aspecten van de gezondheid. Biologie is geen eis, je moet volgens mij wel VWO gedaan hebben.

ja het is ook meer dat ik tot nog toe geen een studie écht heel leuk vind.
ook niet met gezondheid…
en ik doe nu havo, en ben niet van plan om nog vwo te gaan doen…

Je hoeft toch ook geen studie te doen die perse met Engels te maken heeft? Er zijn genoeg studies die Engelstalig gegeven worden maar verder niet perse met de taal te maken hebben. Zo heb ik zelf bijvoorbeeld 1 jaar International media en entertainment management gedaan. Had niets te maken met de taal zelf, maar de hele studie was wel Engelstalig.

Ik denk niet dat iedereen echt zo’n “aha!” moment heeft wat studiekeuze betreft. Lees je goed in, ga elke opleiding bij elke hogeschool af zodat je zeker weet dat je van praktisch elke opleiding in Nederland wel het bestaan af weet. Selecteer elke opleiding die je ook maar enigszins interessant lijkt en stel daar voor- en nadelen bij op. Als je wat onzeker bent over je keuze dan is een algemene opleiding wellicht een goed idee, omdat je dan later nog meer kan kiezen welke kant je opwil en je hebt meestal van meerdere dingen wat. Een vriendin van mij had ook geen flauw idee van haar studie, vlak voor 1 mei heeft ze haar keuze pas gemaakt en is ze ook voor een algemene studie gegaan.

Praat er eens over met een decaan of ga eens kijken/inschrijven voor open dagen en meeloopdagen van studies die je leuk lijken!

Is het niet wat om iets in de zorg te gaan doen waarmee je de kans hebt in een Engelstalig land te gaan werken? Of wil je hier blijven? Je moet voor jezelf goed bedenken wat je zo leuk vindt aan Engels; dat je er goed in bent, om het te spreken, de literatuur etc.

Je hoeft geen VWO te doen om op de uni te komen. Als je 1 jaar HBO doet en hierbij al je vakken haalt, kan je ook naar de universiteit (met uitzondering van opleiding waarvoor een decentrale selectie/numerus fixus geldt, die willen wel graag een VWO diploma zien). Ook een groot voordeel hiervan is dat je alsnog een compleet andere richting dan je middelbare vakkenpakket op kan. Bijvoorbeeld: Met mijn Havo Economie en Maatschappij profiel (biologie en wiskunde A, geen natuur - en scheikunde) had ik nooit Biologie op de uni mogen doen, maar omdat ik wel hBO bioinformatica mocht doen, heb ik tijdens deze HBO chemie, biologie en en dergelijke gehad waardoor ik na dat jaar ben toegelaten op Biologie (waar je dus “eigelijk” VWO met wiskunde B, natuurkunde, scheikunde en Biologie voor nodig had). Was wel even aanpoten toen ik in het 1e jaar wiskunde B en D en natuurkunde op universitair niveau kreeg maar als je iets echt wil lukt het je!

Zijn er onderwerpen van biologie waar je wel goed in bent? Je kan bijvoorbeeld super slecht zijn in ecologie of evolutie, maar als je toch de zorg in wil heb je dit niet nodig en zal je dit ook niet op je HBO/uni gaan krijgen. Was je wel goed in de “medische” biologie? Hormonen, genetica en dergelijke?