Studie Geschiedenis

Heeee,

Ik zou graag na mijn havo een studie Geschiedenis willen doen.
Dit is een studie op de universiteit, aangezien ik niet de lerarenopleiding wil doen.
Ik wil graag een hbo opleiding doen voordat ik naar de universiteit ga. Welke hbo studie is het beste voor een universitaire studie geschiedenis?

Ik hoop dat jullie het een beetje snappen haha.

xx.

Ik zou even naar je decaan gaan denk ik.

Een meisje bij mij op het werk wilde ook geen docente worden, maar heeft toch haar P op het hbo gehaald met de lerarenopleiding. Daarna is ze meteen doorgegaan naar de universiteit.

Dat is misschien een optie? Gewoon voor dat ene jaar een wat minder leuke studie, je P (hopelijk) halen en dan door naar de uni. En misschien vind je de lerarenopleiding toch wel heel leuk, en blijf je daar. :wink:

Misschien is dat wel een goed idee. Bedankt! x

Ik ken mensen die de lerarenopleiding geschiedenis doen (misschien moet je de gebruikster Mphor maar eens noten), en het is enorm hard werk. Als het leraar zijn je niet aanstaat, zou ik het niet doen. Bovendien kun je met elke P geschiedenis gaan studeren, dus het hoeft niet per se daarmee te maken hebben.

Ik heb ook interesse in geschiedenis. Docente wil ik echt niet worden, maar ben wel gaan kijken op twee hbo scholen voor de lerarenopleiding geschiedenis omdat ik ook heb overwogen om met een propedeuse door te stromen naar de universiteit. Tijdens de gesprekken met zowel docenten als studenten kreeg ik het idee dat alles in het teken stond van het leraarschap. Toen realiseerde ik me dat het leraarschap mij zo tegen stond dat het voor mij heel zwaar zou worden om mijn propedeuse te halen. Ik ben verder gaan kijken naar anders studies die te maken hebben met geschiedenis en toen kwam ik hbo archeologie tegen. Ik zit nu te wachten op bericht of ik ben ‘ingeloot’ of niet.

Maar zoals iemand hier al heeft gezegd, kun je volgens mij met bijna elke propedeuse naar de studie geschiedenis op de universiteit.

Waarom ga je niet gewoon 2 jaar vwo doen?
Lijkt me een betere opstap naar de universiteit dan het hbo.

Als dat lukt dan wil ik dat doen. Ik heb toch al wat moeite met havo, maar beter 2 jaar vwo dan misschien 4 jaar hbo. :wink:

Ah oke :slightly_smiling_face: Moet je even kijken of het gaan lukken, anders is het hbo natuurlijk een goed opstapje!
Succes!

Ik ga in september geschiedenis studeren, en heb dit jaar mijn P gehaald in Social Work. Het maakt eigenlijk niet uit waarin je je P haalt, al zul je met een P in de lerarenopleiding denk ik wel een steviger basis hebben.

Ik zou zeker weten de lerarenopleiding geschiedenis een jaartje gaan doen op het hbo. In dit jaar leer je al een beetje hoe het studeren in elkaar steekt en doe je zoveel kennis op dat het als het ware een opstapje vormt voor de universitaire studie. Het ene jaartje hbo leek wat mij betreft qua leerstof heel veel op het eerste leerjaar van de uni.
Je kunt nog wel 2 jaar vwo gaan doen maar je bent sowieso een jaar daarmee kwijt + je hebt er verder vrij weinig aan voor je studie geschiedenis (tenzij je Frans + Duits in je vakkenpakket hebt).

In Utrecht heb je zelfs de mogelijkheid om in een doorstroomklas geplaatst te worden, je krijgt hierbij vervangende vakken in plaats van een stage waarbij je daadwerkelijk voor de klas zou moeten staan. Misschien dat andere hogescholen dit ook aanbieden?

Wat ik me afvraag is waarom je een universitaire studie wil gaan doen terwijl je al moeite hebt met de havo… Is dat dan niet veel te hoog gegrepen?

Dit kan in het studiekeuzetopic :slightly_smiling_face: Slotje.