Studie geschiedenis, ervaringen?

ik wou wat weten over geschiedenis weet iemand van jullie wat ze bedoelen met ambulant en sedentair (iets met boeren ofso?)

UP

Een vriend van mij studeert geschiedenis bij de RUG (:
Het bevalt hem prima, maar het is wel veel leren. Hij heeft net 2 tentamens gehad, 2 keer over 1 heel boek (200 blz). Maar als het je interesseerd valt het allemaal wel mee (:

Mwa, valt wel mee hoor. Staat geloof ik op nummer 6 tegenwoordig.

Ambulant = rondtrekkend
Sedentair = op een vaste plek blijven wonen

Ik las pas dat 'ie op 2 stond, na Nijmegen… Maar goed, zijn ook zoveel lijsten tegenwoordig, die niet met elkaar overeen komen.

Oke, sorry, maar dit klopt dus niet :'D
Geschiedenis is juist een enorm brede studie, je leert er echt niet alleen feitjes en andere dingen waar je alleen maar als docent of museummedewerker kan gaan werken. Je leert er juist ook goed debateren, dingen op een andere manier bekijken en dat soort dingen. Veel politici, bijvoorbeeld, hebben geschiedenis gestudeerd. Verder verschilt het ook per master wat je later kan worden. Als je een master journalistiek gaat doen na je bachelor, kan je natuurlijk een hele andere richting opgaan dan als je een educatieve master gaat doen.
Geloof me maar, ik heb twee ouders die geschiedenis hebben gestudeerd en ken nog wat mensen die het nu studeren, en die zijn/worden echt niet allemaal museummedewerker of iets in die richting! :grinning:

^Klopt dat je wss wel meer met je studie kan, maar dat kan je in principe met elke studie. Bovendien zien HBO en WO studies er tegenwoordig heel anders uit dan toen jouw ouders nog studeerden. Een HBO studie geschiedenis is voor 80% docentschap en mss maar 20% geschiedenis. Dat is balen als je voor de geschiedenis komt. Het werd ook erg benadrukt op mijn opleiding, de kans is gewoon groot dat je richting het docentschap terecht komt. Een HBO opleiding geschiedenis moet je dus ook echt alleen doen als je ook leraar wilt worden of naar het WO wilt gaan. Het WO biedt wel veel meer mogelijkheden dat geef ik je toe, maar ik vind het alsnog vrij beperkt hoor. Jouw ouders hebben al een lange carriere achter de rug en hebben in een andere periode geleefd. Voor hen liep het leven anders.

Maar ach, in een zekere zin heb je ook gelijk. Je KUNT met het vak iets heel anders worden dan waar je voor studeert, vooral met WO. Maar in principe kun je dat met elk vak. Best veel mensen gaan in hun carriere een totaal andere kant uit dan hun studie dus dat is niet ongewoon. Voordeel is dat geschiedenis overal wel mee te maken heeft dus je kunt dat bij elke professie wel toepassen. Maar ik heb ook gezegd dat geschiedenis heel handig is als aanvullende studie, bijv. naast journalistiek. Ik wil na mijn huidige studie ook alsnog (kunst)geschiedenis oppakken om mijn kennis te verbreden.

En ja, je hebt gelijk je kunt idd ook nog de politiek in mocht je dat willen. Maar je moet weten dat veel politici ook docent zijn (geweest).

Just keepin’ it real.

Maar als je geschiedenis hebt gestudeerd beland te toch sowieso in het onderwijs?

Mijn leraar geschiedenis vertelde dat hij eigenlijk nooit leraar had willen worden. Maar hij had een baan nodig, 199 keer gesolliciteerd zonder resultaat. Maar bij de 200ste sollicitatie, op onze school, werd hij aangenomen.
Hij is trouwens afgestudeerd aan het WO.

Ik zit nu in het tweede jaar van de lerarenopleiding op het hbo. Het is leuk dat zeker maar de studiebelasting is hoger dan dat ze aangeven. Daarnaast is de lerarenopleiding geschiedenis 1/3 geschiedenis en 2/3 vakdidactische/pedagogische kennis. Komt best wel wat psychologie bij kijken wat betreft de ontwikkeling van pubers en over de manier van onderwijs geven en vormgeven. Wilt niet zeggen dat je weinig geschiedenis krijgt, absoluut niet maar je blijft wel redelijk westers/nederlands georiënteerd bezig. Ik weet niet hoe dat op de unie is. Een greep uit de vakken: historisch redeneren, niet westerse geschiedenis: suriname en indonesie, grootmachten, religieuze geschiedenis: de kruistochten, de lage landen van 1100-1600, 1600-1800 de republiek, 1800-1900 het koninkrijk, en als keuzevak bijvoorbeeld : propaganda of kunstgeschiedenis.

In 1 jaar je p halen is echt peanuts, en daar haakt al 2/3e af. Nu in het tweede jaar haken er nog meer af. Veel mensen onderschatten de opleiding, want ach geschiedenis vond ik op school altijd al leuk.

En als aanvulling: 50/50 als het gaat om teksten in het Engels. Soms krijg je een verdwaalde Duitse docu die je moet kijken, zonder ondertiteling, natuurlijk.

^^Welkom op Girlscene. Ik zie dat je op een heel oud topic reageert, waarvan deze leden niet meer online zijn, dus sluit bij deze dit topic