Studie geschiedenis, ervaringen?

Ik zit in 6VWO en wil volgend jaar geschiedenis gaan studeren. Ik ben nog niet helemaal zeker, maar de studie spreekt me heel erg aan. Ik heb al een paar open dagen bezocht (ook al in 5VWO), maar heb nog steeds geen idee waar ik de opleiding wil gaan doen. Ik woon trouwens in de buurt van Den Haag.
Zijn er girlsceners die geschiedenis studeren?
Waar doe je het, en waarom daar?
Bevalt de studie goed? Alvast bedankt.

Dit vroeg ik me ook af…
Upje dus!

op hbo of wo niveau? want ik zou het namelijk op hbo willen gaan doen, maar daar is volgens mij alleen maar de lerarenopleiding voor?

iemand die hier meer vanaf weet?

Ik heb het een tijdje geprobeerd. Maar je moet je bedenken dat je met Geschiedenis enkel een redelijke baan kan krijgen als docent of museum medewerker. Je moet je bedenken of je dat wilt. Ik kwam er namelijk achter dat Geschiedenis zelf als studie super is, maar dat je er uiteindelijk niks leuks mee kon. ik ben overgestapt naar een creatieve opleiding en denk dat ik als extra (omdat ik het leuk vind) nog Geschiedenis wil afronden aan de universiteit. Maar niet om daar later mijn beroep van te maken.

Ik wil het op WO doen, en volgens mij is geschiedenis op HBO een lerarenopleiding ja.

Wat voor opleiding doe je nu dan? Want in de creatieve sector liggen de banen ook niet echt voor het oprapen volgens mij. Opsich kan je met geschiedenis wel meer dan leraar of museummedewerker worden, ligt eraan welke master je doet.

Ik doe nu Interactieve Media, dat is zeg maar webdesign en daar liggen de banen wel voor het oprapen :confused: Ik heb ook de kunstacademie geprobeerd (weliswaar een vooropleiding), maar dat beviel mij totaal niet en daar is idd ook geen werk in. Webdesign is niet helemaal de creatieve kant die mij zo super ligt, maar ik heb wel andere vaardigheden die me in die kant goed van pas komen.

Nee, grotendeels komt het erop neer dat je met geschiedenis niet veel meer komt doen. Tijdens open dagen e.d. wordt er altijd wel beweerd dat je verzekerd bent van een baan, maar eigenlijk is niemand echt op zoek naar een historicus. Je zou idd met doorstuderen richting archelogie kunnen gaat, wat in mijn ogen ook museum-achtig is alleen in de open lucht. Ik vind het onderwerp leuker dan de mogelijkheden, de meeste historici eindigen altijd in de schoolbanken. Dat vond ik op zich niet erg, maar je moet beseffen dat je vanaf je 20ste tot je 67 wss docent gaat zijn. Hoeft niet natuurlijk, maar dat je op dat moment je toekomstplan en dat zag ik simpelweg niet zitten. Geschiedenis vind ik meer een vak wat je later erbij kunt doen voor verdere inzichten. Als je journalistiek studeert zou geschiedenis een interessante aanvulling zijn op je studie en zo voor meer, maar andersom niet.

Aha, dan begrijp ik het wel. Ik ben blij voor je dat je uiteindelijk toch een passende studie hebt gevonden : )

Als je trouwens toch besluit Geschiedenis te studeren, HBO is Windesheim erg geschikt en universitair Groningen of Nijmegen! Utrecht zou ik mijden :grin:

Hmm, ik hou dit topic in de gaten, ben namelijk ook aan geschiedenis aan het denken.

Docent lijkt mij altijd al echt een leuk beroep voor mij, dus daar heb ik iig geen problemen mee.

Waarom precies? Ik heb zelf nog geen universiteiten bezocht (zit in 5 vwo) dus ik heb nog geen goed beeld van het aanbod.

Mijn vriend studeert geschiedenis aan de UVA. Hij vindt het wel heel leuk, maar het is wel veel leeswerk en het valt toch wel tegen voor veel mensen. Ik zou gewoon een paar keer een meeloop dag doen en dan goed kijken of je de college´s leuk vindt en aan studenten vragen hoeveel werk het is en wat ze precies moeten doen etc.
Zoals hier boven ook al gezegd liggen de banen niet zo voor het oprapen. Dat is wel iets waar je goed bij na moet denken.

Utrecht staat bekend om zijn slechte opleidingen. Ik herinner me nog goed dat me tijdens de open dag werd verzekerd dat zij alleen gebruik maakten van Nederlandstalige boeken omdat die Engelse te pittig waren voor de studenten. Ach… sorry maar dan wordt mij al heel veel duidelijk. Niet alleen dat, ook andere opleidingen in Utrecht kwamen nogal gemakzuchtig over. Ik vind dat Utrecht altijd een groot spektakel maakt van zijn open dagen met veel extra’s, gratis spullen en overoptimistische studenten maar als je daar een beetje doorheen kijkt zie je dat het niveau een stuk lager ligt dan bij opleidingen van een andere hogeschool. Universiteiten weet ik minder over, maar ik heb van zowel docenten als studenten gehoord dat die net zo ‘minder’ zijn. Op stages kreeg ik ook altijd complimenten dat ik niet in Utrecht studeerde.

@Axoloti: als de lerarenopleiding je echt wat lijkt zou ik vragen om een meeloopdag. Mss ook aan docenten vragen hoe het is. Docent sprak mij nooit in het bijzonder aan, ik deed het puur voor de geschiedenis. Maar op het HBO bestaat mss maar 2/10 van je leerstof uit het echte geschiedenis, de rest is allemaal gericht op het lerarengebeuren. Als je een lerarenopleiding doet moet je het echt doen omdat je leraar wilt worden en niet omdat je geschiedenis zo leuk vind, want daar ben ik mee in de fout gegaan. Het is gewoon niet vol te houden, vooral als je stages krijgt waar je niet met een big smile naartoe gaat. Nu had ik geen echte problemen met lesgeven, ik vond het wel OK, mara ik was ook heel jong en daar hebben docenten zelf op de scholen waar je stage loopt problemen mee. Uiteindelijk werd ik ook nog eens niet serieus genomen en dat was voor mij de druppel.

Ik heb op verschillende universiteiten gekeken en meegelopen. Het is heel zwaar, dat zeker en als je voor een universitaire opleiding gaat moet je van tevoren weten dat je GEEN vrij tijd voor jezelf hebt. Het niveau is een stuk hoger en je wordt begraven onder het leeswerk. Een paar oud-klasgenoten zijn doorgestroomd naar de universiteit en werken zelfs in het weekend non-stop door aan hun huiswerkopdrachten. Het is pittig en dat moet je er maar voor over hebben. Dat heb ik zelf (nog) niet dus ik heb voor een andere HBO studie gekozen. HBO is wat minder droge stof, je krijgt meer dan de basis binnen van het onderwerp maar er wordt ook gekeken naar het uiteindelijke beroep dat je gaat uitoefenen. Universitair is echt het vak 100% beheren. Je weet dan alles over je vak, maar ik durf niet te zeggen dat je wordt opgeleid tot een ‘echt beroep’. Je studeert dan voor historici, maar dingen vakdidactiek of presenteren moet je dan vaak op eigen houtje leren en dat is lastig als historicus.

Ook voor 1207 hoor, het is maar net wat je aanspreekt. Dit sprak mij namelijk NIET aan. Universiteit wil ik uiteindelijk wel volbrengen, maar ik zorg er liever voor dat ik eerst een HBO opleiding heb waar ik plezier aan heb gehad en waarmee ik aan de slag kan. Voor de eer zou ik nog graag Kunstgeschiedenis willen afronden. Maar omdat vooral de geschiedenisopleidingen op de uni zo zwaar zijn en veel inspanning kosten durf ik niet te zeggen dat ik dat voor zover volhou. Om te voorkomen dat ik halverwege afhaak en dan alsnog geen diploma heb kies ik eerst voor een relaxte opleiding waarbij ik ook nog een beetje van het leven kan genieten x___x Maar ik ken genoeg mensen die wel zijn doorgestroomd, die druk inmiddels gewend zijn en ook de tijd van hun leven hebben. Het kan allemaal, je moet zelf mara kijken :3

De universiteit Utrecht staat juist met bepaalde opleidingen enorm hoog aangeschreven, zoals rechten. Een vriend van mij is tweedejaars geschiedenis en krijgt 50/50 engelse/nederlandse teksten.

Als je docent wilt worden, je kunt een tweede master doen gesubsidieerd door de overheid. En er is redelijk veel werk voor docenten :stuck_out_tongue: Dus tsja, das een goede optie.

Ik had het in mijn commentaar voornamelijk over de HBO studies. Ik heb weinig positiefs geHOORD over hun universiteit, maar niet zelf ondervonden of direct over gehoord. Anderen daarentegen juist wel. Plus ik heb het specifiek over de studie Geschiedenis van dat Engelse boeken. Dat over die spektakel open dagen is wel typisch iets voor Utrechtse opleidingen en daar moet je niet door verleid worden.

oke ik begrijp nu wel dat califer en geschiedenis geen succes waren, maar zijn er misschien nog andere mensen die me wat meer info kunnen geven over de opleiding (op WO-niveau)?

niemand? : (

Het is heel veel lezen sowieso! En veel in het engels. Verder weet ik niet het naadje van de kous, maar heb je al een meeloopdag gedaan? Dan kun je het vragen aan de studenten die je rondleiden : )

Weet ik, ik wilde juist laten zien dat er een heel verschil zit tussen hoe de HU dat aanpakt en de UU ; ) Ik vind de opendagen van de UU niet zo’n heel spektakel. Eigenlijk vond ik de meeste opendagen van universiteiten saai (de vorm van de dag dan, niet de inhoud).