Studie-angst

Hoi, ik wist niet of hier al een topic voor was, ik kon het nl niet vinden, dus ik dacht… ik begin het gewoon :cold_sweat:

Ik zit met het volgende…

Ik doe dit jaar dus examen, waar ik me totaal niet druk om maak, maar dan komt het: daarna moet ik dus gaan studeren. En ik vind dat op de een of andere manier gewoon heel eng.
Een nieuwe grote school, allemaal onbekende mensen, ik kan er gewoon niet zo goed tegen.
In het begin had ik daarom ook hele grote moeite met het kiezen van mijn studie, maar daar ben ik nu inmiddels overheen. Het wordt Economie en Bedrijfseconomie. Daar heb ik ook echt enorm veel over lopen piekeren, ben vanaf de vierde t/m de zesde klas naar ontelbaar veel open dagen en meeloopdagen geweest…
Alleen wilde ik eerst dus gaan studeren in Utrecht, lekker dichtbij en een bekende stad voor mij, alleen is Utrecht dus niet erg goed met Economie. De keuze voor mij is nu dus Tilburg of Rotterdam, waarbij Tilburg mijn voorkeur heeft.
Ik vindt het echt heel eng om naar een nieuwe stad te gaan, ik ben bang dat ik alsmaar de weg kwijt raak en verdwaal… :bored:
Het is soms zo erg dat ik er buikpijn van krijg of moet huilen.

Herkend iemand dit, waren/zijn jullie ook bang toen jullie gingen studeren? Zijn er misschien eindexamenkandidaten met hetzelfde gevoel?

Iedereen is alleen, zo eng is het niet.

Heey!

Eerlijk gezegd herken ik het wel een beetje! Ik studeer sinds een halfjaar toevallig ook in Tilburg, een stad waar ik eigenlijk helemaal niet naar toe wilde, (Ik kom uit de buurt van Den Haag en iedereen die ik kende ging juist naar Leiden/Rotterdam/Utrecht) alleen de studie die ik wilde doen zit alleen daar.

Gelukkig bevalt Tilburg best wel goed tot nu toe! Het is een hele leuke stad met veel creatieve plekjes en een gezellig centrum.

Ik vond het eerst ook wel spannend, want ik kende niemand en het kwam vooral ook door mn eigen onzekerheid. Ik keek best wel op tegen iedereen en plaatste mezelf altijd lager dan anderen, beetje lastig te omschrijven haha… Gelukkig heb ik een hele leuke klas dus dat scheelde een hoop :slightly_smiling_face:

Wees trouwens maar niet bang dat je verdwaald raakt! Je kunt meedoen aan een introductieweek (heb ik zelf niet gedaan) en als je op kamers gaat leer je de weg ook snel genoeg kennen. O.a. doordat je naar school moet fietsen en vanzelf wel contacten krijgt waar je wat mee af gaat spreken :slightly_smiling_face:

Succes en veel plezier alvast! :slightly_smiling_face:

Ja, na zeven jaar middelbare school moet ik ook gaan studeren. En stiekem zie ik daar best wel tegenop en tegelijkertijd heb ik er heel veel zin in. Maar inderdaad… Alles wordt anders en zo. Daar moet ik echt nog even aan wennen.

Leuk dat je (ook) in Tilburg studeert! Doe je hbo of universiteit? Welke opleiding doe je eigenlijk?

Dat van tegen mensen op kijken herken ik ook heel erg… Daar heb ik nu op de middelbare school heel erg last van, maar ik hoop juist dat dat op de uni minder wordt.
Ik zit te twijfelen of ik al gelijk op kamers zou gaan… Het is voor mij nl met de trein makkelijk te doen dus misschien wil ik de eerste maandjes nog wel even thuis wonen.

Ik weet niet of het kan, maar zoek mensen van te voren op met de zelfde studie, praat met ze, word vrienden, ze gaan door het zelfde heen als jij moet :slightly_smiling_face:

Ten eerste moet je denken: iedereen zit in hetzelfde schuitje! Iedereen begint alleen op die nieuwe school, iedereen is nieuw met deze studie en iedereen is nieuw in de stad (een paar uitzonderingen daargelaten natuurlijk).
Ten tweede zul je er vast heel snel aan wennen, je leert nieuwe leuke mensen kennen, je gaat leuke dingen doen in je nieuwe stad & de introductieweek zal je ook helpen bij het kennismaken met de stad en de mensen!

Kortom, zie het als iets positiefs, iets leuks, een avontuur! Het komt allemaal goed :slight_smile:

Ik herken me totaal niet in je verhaal, maar toch wil ik reageren, misschien heb je er juist wat aan.
Ik was na 6 jaar VWO compleet uitgekeken op mijn school en mijn comfort-zone. Het is niet dat ik zo stevig in mijn schoenen sta, in mijn eerste middelbare school jaren ben ik gepest, maar ik had juist heel veel zin in een nieuwe uitdaging. (ook omdat ik problemen kreeg met mijn vriendengroep)
Naast dat alles nieuw en eng is zijn er ook zoveel voordelen en leuke dingen aan studeren; je leert nieuwe mensen kennen (die allemaal nieuw zijn en dus ook op zoek zijn naar nieuwe vrienden), je doet eens studie waarin jij geïnteresseerd bent, dus school hoort leuker te worden en daarnaast leer je er veel van, je wordt zelfstandiger. Ook organiseren verenigingen enz. leuke activiteiten voor studenten en is er meestal genoeg te doen. Ik vind mijn studententijd juist superleuk. :grinning:

Bedenkt dat je écht niet de enige bent voor wie alles nieuw is en dat je gauw aan dingen went + dat er best veel leuke dingen bij komen kijken. Ik denk dat als je er eenmaal zit dat je niet snapt waar je je druk om gemaakt hebt. Laat het op je af komen, het gaat vast vanzelf. :slightly_smiling_face:

Ik doe International Lifestyle Studies (hbo) bij Fontys :slightly_smiling_face: Heb ook nog even over de uni getwijfeld, maar uiteindelijk toch hbo gekozen.

Als ik dichterbij had gewoond had ik het denk ik ook even aangekeken met uit huis gaan, ook omdat ik dan eerst even kon afwachten of de opleiding wel echt bij me zou passen en hoe alles zou lopen. Het is denk ik ook maar net waar jij je lekker bij voelt! Uit huis gaan is even wennen (vond ik dan), maar uiteindelijk bevalt het zeker!

Ik ga volgend jaar ook studeren in Tilburg! (Global Law aan de Universiteit) Het is voor mij vrij dichtbij en ik wil absoluut niet op kamers. Aan de ene kant begrijp ik precies hoe je je voelt. Ik heb ADHD en ik ben best bang dat mensen daarom geen vrienden met me willen worden, dat ze “volwassen” zijn en niet zitten te wachten op een drukke 16-jarige (want ik heb ook nog een klas overgeslagen). Dus daar ben ik best bang voor, ook de nieuwe plek etc.
Aan de andere kant ben ik ook zo klaar met de middelbare school en dan vooral de stof en bepaalde mensen, hoewel ik andere mensen en leraren weer wel leuk vind en ga missen…
Ik word begeleid door de decaan bij ons op school (moet ook vanwege ADHD en aanpassingen etc.), heb je die bij jou niet? De decaan kan je vast wel helpen, want je bent vast en zeker niet de eerste die bang is voor de overstap.