Studie afgeraden

Hallo iedereen,

Ik heb jullie hulp nodig, ik zit nu in 5VWO en ben dus aan het oriënteren voor een vervolgstudie. Nu lijkt geneeskunde mij erg leuk (als ik überhaupt binnen weet te komen) maar al mijn vrienden zitten mij de studie af te raden. Ze zeggen dat ik mijn hele studententijd ga weggooien en alleen maar in de boeken ga zitten. Nu weet ik dat ik mij hier niet moet laten stoppen maar het doet onbewust toch wat met je. Hebben jullie dit ook meegemaakt en hebben jullie tips?

Wat je vrienden zeggen klopt deels wel, het is een hele pittige studie. Maar wel een hele interessante met hele mooi perspectieven voor later. Als je het wil, zou ik het zeker proberen.

Geneeskunde is een hele leuke studie hoor. Je kiest vooral een studie voor jezelf en niet voor je vrienden natuurlijk.
Als jij geneeskunde interessant vindt en je jezelf daarin ook ziet werken later, ga er dan gewoon voor. Ja het is geen makkelijke studie, maar als je op vwo het goed doet qua cijfers (en dan vooral de vakken natuur en scheikunde en bio en zo) dan komt het met de studie echt wel goed.
Ik heb genoeg vriendinnen die geneeskunde gedaan hebben en die hadden tijdens de studie ook tijd genoeg voor feestjes en studentenleven hoor. Dus laat je echt niet afschrikken.
Geneeskunde is vooral erg druk tijdens je coschappen (na je vierde jaar), dan loop je een soort stage op verschillende afdelingen. Maar bij andere studies met stage ben je ook gewoon druk in die tijd, dus het verschilt allemaal niet zoveel.
Succes met je keuze in ieder geval, je hebt nog wel even de tijd als je in 5vwo zit.

1 like

Ik zit zelf bij een vereniging (een roeiverenoging, met weinig verplichtingen) en daar zitten heel veel mensen die geneeskunde studeren. Het kan dus wel. Mocht het toch moeilijk zijn met combineren, tja, dan niet. Natuurlijk moet je lol hebben in je studententijd, maar een studie kiezen wat eigenlijk een tweede keus is zodat je meer ‘uit je studententijd haalt’ kan ik je afraden. Dan pas wordt het zwaar en gooi je je studententijd weg.
Geneeskunde lijkt me een hele mooie studie en dit is je kans om het te doen. Wat houdt je tegen? Het is echt niet zo dat je naast je studie niets leuks meer kunt doen. En wat betreft coschappen: iedereen wil uiteindelijk dat papiertje hebben.
Echt, gewoon je hart volgen!

Ik kom uit een artsenfamilie en ken veel mensen die geneeskunde studeren. De studie zelf is niet heel moeilijk. Het is geen natuurkunde, wiskunde en dat soort vakken. Je hoeft ook niet continue te studeren. Iedereen die ik ken zijn ook gewoon sociaal actief. Ik ken iemand die het combineert met elke dag sporten en gaat ook nog uit. Je moet natuurlijk wel wat doen, maar dat geldt voor alles.

Je moet gewoon doen wat je het leukst lijkt. Je merkt vanzelf wel of iets bij je past. Als je niet je hart volgt, blijf je altijd twijfelen of je wel de juiste keuze hebt gemaakt.