Studeren...

In september is het de bedoeling dat ik met mijn hbo opleiding begin. Om het maar kort te zeggen: ik zie hier eigenlijk best wel tegenop. Nieuwe stad, nieuwe school en allemaal nieuwe mensen. En dan ook nog eens de opleiding, ik twijfel heel erg tussen 2 en heb nu een keuze gemaakt maar ben er nog steeds totaal niet zeker van. Gelukkig lijken de 2 studies redelijk op elkaar. Veel mensen in mijn omgeving hebben “zin” om te suderen. Dan denk ik bij mijzelf, had ik dat maar. Misschien komt het ook een beetje doordat ik jonger ben dan mijn vriendinnen. Ik wordt pas in augustus 17.
Ik heb er aan gedacht om een tussenjaar te nemen. Dat idee later aan de kant gezet omdat je in verhouding niet heel erg veel kunt doen als minderjarige op werken na.

Zoals ik al zei zie ik dus best wel tegen het studeren op en als ik er ook aan denk krijg ik ook een niet fijn gevoel in mijn buik. Heel soms heb ik een momentje dat ik er wel wat zin in heb, maar dan is het meer het “op kamers gaan” deel (wat overigens niet het 1e jaar is)

Is dit “normaal”? Dat ik er eigenlijk geen zin in heb? En liever nog een jaartje op de middelbare school bleef? Of zal ik misschien halsoverkop toch een tussenjaar nemen? Ik weet dat jullie dit natuurlijk niet kunnen beslissen voor mij maar ik hoop dat jullie kunnen zeggen wat jullie denken dat jullie zouden doen.

Ik denk dat je ertegen op ziet, omdat alles nieuw is, dat het eng is, dat je al het vertrouwde moet achter laten? Ik zou het wel proberen, als je het niks vind, de opleiding, kun je als nog een tussenjaar nemen.
Ik was trouwens zelf net 16 toen ik aan een studie (wel mbo) begon, dus zelf nog ietsje jonger

Ik zag er zelf ook een beetje tegenop. Alles is inderdaad heel nieuw en ik was zelf ook pas net 17 geworden in juli. Ik heb nu m’n eerste jaar HBO erop zitten en heb gelukkig voor mijn gevoel de goede keus gemaakt.

ik zou het gewoon op je af laten komen, en als het echt niet bevalt, neem gewoon dat tussenjaar! Je bent echt nog heel jong.

Ja ik wil het ook gaan proberen alleen ben ik echt bang dat ik de verkeerde keuze ga maken en dat ik me echt jong ga voelen en niet op mijn gemak. Ik ben normaal juist in voor nieuwe dingen, feestjes met nieuwe mensen etc. Alleen op een of andere manier nu niet.

Nou jong ben je absoluut niet hoor. De meeste komen wel van de havo. Ik was met 21 een van de oudste.

Het is heel verschillend… ik ben met twee HBO studies gestopt, bij mijn eerste was ik net twee weken 17 en was opvallend jonger dan de rest van mijn klas, de meeste waren 20-23. Bij mijn tweede opleiding was ik 20 en een van de oudste en zaten er juist weer meerdere 17 jarige in m’n klas.