Studeren

Hai! Ik heb geen idee of er al zo’n topic over is, maar dan hoor ik het wel.

Aangezien het komende schooljaar alweer bijna begint (in ieder geval in het zuiden), en ik er heel veel over na denk, besloot ik dus dit topic aan te maken.

Mijn vriend gaat komend jaar studeren in Maastricht, en da’s best wel ver weg van waar wij wonen. Ik heb het daar best wel zwaar mee, zwaarder dan dat ik laat merken. Want hij zegt wel dat hij elk weekend terugkomt, maar volgens mij houdt hij dat dus echt niet vol. En bovendien ben ik niet de enige die hij dan moet zien in het weekend, dus veel tijd zal hij wel niet voor me hebben. Ik ga hem echt heel erg missen, en het gaat wel lukken, maar toch wordt het zwaar!

Ik weet dat er meiden zijn die het erger hebben, met een langeafstandsrelatie in het buitenland, maar daarom leek het me handig om dit topic te maken, zodat meiden die ook in een andere stad ver weg van hun vriend studeren hier kunnen praten. Als ze er behoefte aan hebben, in ieder geval (ik zeker wel).

Het is echt heel dichtbij, over anderhalve week is hij al weg, en omdat hij zo bezig is met zijn kamer en ondertussen nog moet werken heeft hij heel weinig tijd voor mij en dat vind ik echt heel naar.

Hoe dealen jullie hiermee?

Ik heb zelf geen vriend of iets… maar als hij dat niet volhoud kun je ook een keer in het weekend naar hem toe gaan, hoeft hij ook niet naar familie enzo…
Voor de rest, lang leve skype, wapp enzo… (:

Retour met de trein is 40 euro, dus dat kan ik niet zomaar even doen haha. xD En idd whatsapp en webcammen en bellen gaan we doen. Maar het elkaar niet echt zien en kunnen aanraken (op een niet vieze manier) lijkt me gewoon heel vervelend.

Ik denk dat je gewoon vertrouwen in hem moet hebben en vertel hem ook eerlijk wat je dwars zit :slightly_smiling_face: praat er samen over!

Ohhh, ik herken dit ook wel een beetje. Misschien niet zóveel afstand (Amsterdam - Enschede) als bij jou bijvoorbeeld, maar al met al zit ik er ook vaak bijna over te stressen omdat ik niet weet hoe het gaat lopen en dergelijke. Hij gaat werken (op een doordeweekse dag dat-ie vrij is van school, zaterdag en eens in de twee weken óók op zondag), komt in het derde jaar van zijn studie terecht, vertrekt in wrsch januari voor 6 maanden naar Schotland… En ik begin aan het eerste jaar van mijn studie Fotografie (die erom bekend staat dat-ie tijdrovend is - dat hoor ik van álle fotografiestudenten van de school waar ik heenga) en daarnaast wil/moet ik ook werken. En zit ik niet op kamers dus reis ik per dag in totaal ook over de 2 uur. Oké, nou ben ik min of meer wel wat gewend, ik heb het afgelopen jaar zelf in Engeland gestudeerd en ondertussen had ik het er erg moeilijk mee dat mijn sociale leven hartstikke uitgestorven was en ik alleen maar in mijn bed lag terwijl vriendlief heel vaak gezellige dingen aan het doen was met vrienden en dergelijke. *lange zin hey* Dus als ik het dan met elkaar vergelijk, sja, dan lijkt mijn huidige/toekomstige situatie niet eens zo erg meer, maar ik weet ook wel dat ik het an sich er best moeilijk mee heb / ga krijgen. Gewoon omdat.

Ook ben ik bang, eigenlijk continu wel, dat hij iets verkiest boven mij, in welke situatie dan ook. Dat doet-ie niet, niet echt, niet bewust, maar ik ben bang dat het gaat gebeuren. Om welke reden dan ook.

MAARRR om jou advies te geven na zo’n lange zeurpost: zeg het in ieder geval tegen hem. Dan weet hij het, dan kan hij er rekening mee houden, en dan is het niet iets wat achteraf op een hele nare manier een kop om de deur steekt en een kijkje komt nemen, zegmaar. En voor jou zal het ook vast en zeker opluchten.

(wat voor mij helpt: als ik in zo’n situatie denk of zou denken ‘oh, ik mis hem best wel’ terwijl dat dan misschien net twee weken is… Dan verplaats ik mezelf altijd terug in mijn Engelandsituatie, as far as possible, en word ik héél jaloers en stiekem ook best een beetje boos op mensen die daadwerkelijk klagen dat ze hun vriend “maar” twee dagen/een weekend per week zien, om maar een dwarsstraat te noemen. Daarmee dus ook een beetje op mezelf en geef ik mezelf de peptalk à la “niet zeuren, er zijn mensen die het erger hebben dan jij / je hebt het veel vervelender dan dit meegemaakt”. Toen in Engeland zag ik hem met een beetje geluk eens in de 1 à 2 maanden zag terwijl ik hem in die tijd juist het hardst nodig had.
Dat helpt misschien niet voor jou, maar ik wou het toch even zeggen, voor hetzelfde geld heb je er toch wat aan :slightly_smiling_face:)

Ik kom uit Dordrecht, hier heb ik 1,3 jaar met m’n vriend gehad, ik ben ook aan de andere kant van Nederland gaan studeren, Arnhem (2 uur trein, 40,- retour = weekendvrijabbo =40,- permaand, je gaat 1x op en neer en je hebt het gelderuit) Nou, nu hebben we bijna 1,5 jaar en het gaat prima. Hij vondt het ook wel heel lastig, maar ik heb gewoon gezegt van als we het redden zijn we awesome en dan kom jij volgend jaar ook hierheen, dan is hij namelijk 18, ik ben 16. En zo niet, is het leuk geprobeert :slightly_smiling_face:.

Ja ik heb precies hetzelfde, 4 jaar lang bij hem op school gezeten, twee jaar bij elkaar in de klas & al 3,5 jaar m’n beste vliendje.

-

Ik ga binnenkort studeren in Italië, dus ik kom hier nog wel eens langs.

@esmerose
Ik weet dat er mensen zijn die het erger hebben. Maar dat is altijd zo! Dat betekent niet dat je het voor jezelf niet erg mag vinden. Net alsof je zegt “Is je oma gestorven? Wat naar, maar je mag je niet vervelend voelen want mijn hele familie is omgekomen in een vliegtuigongeluk.” Dit is niet aanvallend bedoeld, maar ik maak altijd mee dat mensen zeggen dat zij het veel erger hebben dus ik heb niet te klagen enzo. Maar ik klaag wel gewoon, want daar heb ik recht op!

En hij weet dat ik het heel erg vind dat ie weggaat, hij vindt het zelf ook niet leuk. Maar het is niet dat ik tegen hem aan ben gaan janken met hoe erg ik hem ga missen, terwijl ik me soms eigenlijk wel zo voel. En ik moet nog een jaar ‘saai’ middelbare school, en hij gaat in een nieuwe stad studeren, dus hij zal veel meer afleiding hebben en mij gewoonweg minder missen (en dat snap ik dan ook helemaal).
Ik ben zeg maar blijven zitten in de 5e (ga nu naar de 6e), en AL mijn vrienden (behalve degenen in mijn huidige klas dan) gaan nu studeren. Ze gaan allemaal naar andere steden om te studeren en ik blijf hier ‘alleen’ achter, en soms wordt die gedachte me gewoon een beetje te veel. Al helemaal als mijn vriend ook nog eens 2 uur met de trein verder weg gaat wonen.

En met het vertrouwen is niks mis! Ik vertrouw hem voor de volle 100% :slightly_smiling_face: Het enige kleine probleempje is dat ie een kamer in een huis heeft met twee vrienden en dan nog 3 andere meiden die hij niet kent. En hoewel ik hem vertrouw, als je samen woont met iemand dan ontstaat er een hechte band, en uit hechte banden tussen meisjes en jongens (of homoseksuele mensen van hetzelfde geslacht etc) ontstaan toch vaak gevoelens. En aan je gevoelens kun je niks doen. Dus daar maak ik me een beetje zorgen over. Maar ik vertrouw hem helemaal! :slightly_smiling_face:

Sorry dat ik hier zo veel post. Ik heb gewoon veel gevoelens. Puberteit en hormonen en verliefdheid enzo.

Ja precies. Er is voor mij wel een ‘grens’ met hoe/wanneer mensen erover zeuren, maar dat van jou vind ik echt echt echt heel reasonable en begrijpelijk. Deels doordat ik het zelf dus wel een beetje herken, heheh. Maar het is meer zo voor mezelf, omdat ik weet dat ik in een rottere situatie heb gezeten zegmaar. :slightly_smiling_face:

Maar weet hij dat je het erg vindt, of weet hij hóé erg je het vindt? (dat erg vinden kan best met ‘ups en downs’ zijn tho) Want daar zit imo ook wel een verschil tussen, bij mijzelf tenminste. Je moet het niet opkroppen of voor je houden in ieder geval!

En dat laatste… ja, zolang je jezelf er niet gek mee maakt is een beetje zorgen over zoiets maken heel normaal. Als het door je hoofd blijft rondspoken kan je na een tijdje misschien zorgen dat je ze eens allemaal met elkaar om ziet gaan, dat zou wel wat geruststellen denk ik? Het lijkt me niet zo gek om dit ook tegen hem te zeggen, of heb je dat al gedaan?

Bij mij is het andersom… Soort van. Hij blijft hier en ik ga studeren aan de andere kant van het land.

Gister was ie bij me, en het was heel fijn. En op een gegeven moment waren we aan het praten over dat we elkaar zouden missen en toen heb ik toch een paar tranen gelaten. Hij was echt heel lief gelukkig! Hij zei dingen als “Ik voel hetzelfde!” (maar hij huilt niet, want daar is hij natuurlijk te mannelijk voor, haha) en “Het komt wel goed”. Het luchtte toch wel op :slightly_smiling_face: Helaas kan ik hem komende week “maar” 3 keer zien voordat hij echt gaat verhuizen.

Het zal gewoon even wennen zijn om van elkaar elke dag op school zien en dan ook 1/2 keer per week afspreken (en in de vakantie ook een aantal keer per week afspreken, behalve toen hij 3 weken weg was) om te schakelen naar elkaar max. 1 keer per week zien en het feit dat hij niet meer 10 minuten fietsen van me af woont, maar 2 uur met de trein.