Studeren of tussenjaar?

Hoi allemaal,
Ik zit even met een dilemma en heb echt hulp nodig.
Oké ik wilde altijd al arts of dierenarts worden. Vorige jaar enkel geloot voor diergeneeskunde en niet binnengekomen. Daarom ben ik diergeneeskunde gaan studeren in Antwerpen, maar dit was verschrikkelijk, dus na een halfjaar gestopt….
Dit jaar geloot voor geneeskunde in Utrecht, maar helaas 110 rangnummers tot plaatsing.
Daardoor voel ik me al ontzettend dom dat ik eerst met mn studie gestopt ben en nu heb ik dus niks.
Vorig jaar wilde ik een tussenjaar nemen, maar vond mn vader dat ik het moest proberen in België, zonder succes dus en hierdoor heb ik de selecties niet gehaald, omdat ik midden in tentamen maand zat en lotingen (heb diergeneeskunde in Utrecht nog een keer geprobeerd). Maar wat nu? Zal ik een echt tussenjaar dit jaar nemen of toch gaan studeren? Ik weet echt niet hoe ik mijn tussenjaar ingeving zou moeten geven, dus dat vind ik een beetje lastig en als ik weer wordt uitgeloot is het een grote teleurstelling. Heb gekeken naar de studie Life, science and technology aan de TU en Universiteit Leiden en die sluit goed aan bij mijn interesses. Maar is het slim om nu te gaan studeren of wachten en weer loten. Geneeskunde is echt mn droom, maar misschien is het niet weggelegd voor mij, maar heb nog 2 lotingskansen. Daarbij komt bij dat ik niet eeuwig wil loten, ik wordt volgend jaar 20, dus voel me dan al oud als ik met een studie begin. Iemand misschien advies waar het handigste is om te loten, heb nu Utrecht geprobeerd. Mocht ik een tussenjaar nemen, zou ik ook nog wel een keer diergeneeskunde in Utrecht willen proberen, maar 2 lotingen naast een studie is niet handig.
Dus lang verhaal kort, ik voel me ontzettend dom en stom nu en weet niet wat ik moet doen……
Wie kan me helpen?

Ik heb enkel ervaring met het nemen van een tussenjaar en niet met opleidingen waar ze aan lotingen doen. Ik heb een paar jaar geleden ook besloten om een tussenjaar te nemen. Dit jaar heb ik voornamelijk gevuld met elke week fulltime werken en ben daarna nog 1,5 maand op reis geweest. Wel was ik na het tussenjaar niet enorm gemotiveerd meer om te gaan studeren en dat heb ik nog 2 jaar uitgesteld daarna. Ik zou daarom wel goed overwegen of een tussenjaar handig is en of je jezelf daarna nog ziet studeren. Als je van jezelf weet dat je die motivatie wel gaat hebben, zou het niet echt kwaad kunnen. Meer tips kan ik je helaas niet geven…

1 like

Ik heb niet veel tips voor je, maar wil je wel op het hart drukken dat 20 jaar echt helemaal niet oud is om met een studie te beginnen. Dat is denk ik een beetje de gemiddelde leeftijd. En al begin je over 1 of 2 jaar pas, maakt helemaal niet uit! Ik ken genoeg mensen die op hun 28e of 29e ‘pas’ afgestudeerd zullen zijn. Lekker doen waar jij je het prettigst bij voelt en genieten van je jonge jaren.

1 like

Luister hiervoor echt gewoon naar jezelf. Luister naar niemand anders. Heb dit voor mijn studies in het verleden gedaan en heb daar spijt van. Als je een tussenjaar wilt nemen, doe dat dan, indien niet, doe iets anders!

1 like

Ik zou je aanraden te gaan studeren, of een bijbaan te zoeken in de richting die je misschien op zou willen.

1 like

Kun je je voor volgende keer niet nog een keer inschrijven voor de loting en inschrijven voor Leiden? Als je weer wordt uitgeloot, doe je opleiding in Leiden en als je wel wordt ingeloot, dierengeneeskunde. En dan voor nu een bijbaan zoeken en veel gaan werken, dit heeft mij heel veel gescheeld qua studielenen

hoi! ken het Geneeskunde is heel moeilijk om in te komen, en aangezien je maar 3 keer mag aanmelden vanwege numerus Fixes is hert wel moeilijk… als je de opleiding echt wil zouik groningen gaan