Studeren of niet?? Hulp aub!

Hallo hallo lieve dames van Girlscene,
Jullie hebben me al met veel problemen geholpen, dit gebeurde echter doordat ik een probleem googelde en jullie daar allemaal antwoorden op hadden. Dus bedankt daarvoor.
Maar nu ben ik ten einde raad, vandaar dat ik een account en dit topic heb aangemaakt. (sorry als ik iets fout doe, ik heb de regels goed doorgelezen en al veel ‘help studeren’ topics bekeken, maar kom er nog steeds niet uit)
Het zit namelijk zo; Ik ben vorig jaar begonnen met de opleiding Toegepaste Psychologie, ik vond dit op zich een leuke studie, ik vond het alleen jammer dat er weinig ruimte was voor creativiteit en ik was voor mijn gevoel ook nog niet helemaal klaar om te gaan studeren. Vandaar ben ik na een half jaar gestopt, voor een half oriëntatie jaartje waar ik heel veel in zou gaan werken en sparen (niet gebeurd) maar het idee was mooi.
Nu denk ik al éen jaar aan de opleiding CMD (communicatie en multimediadesign). Ik twijfel ontzettend om de volgende redenen:

• Wat als ik nog een keer de verkeerde keuze maak
  • Wat als de stad (niet echt een studentenstad) hartstikke tegenvalt (woon er al mijn hele leven maar alsnog)
  • Ik heb het gevoel dat er meer leuke creatieve studies zijn
  • Ik wil eigenlijk ook wel journalistiek doen maar ik ben totaal niet stressbestendig en dat moet je daar wel echt zijn.
    Waarom ik wel graag wil gaan studeren:
  • Het lijkt me wel een hele leuke studie, ik heb er veel goede verhalen over gehoord (ook van jullie, bedankt!!)
  • Ik heb al veel goede vrienden in mijn stad, en kan desnoods ergens in de buurt (studentenstad) gaan wonen
  • Ik wil heel graag beginnen met studeren, want als ik nu weer een tussenjaar neem gaat er niks veranderen
  • Ik wil heel graag het huis uit (niks naars, gewoon er aan toe)
  • Ik wil gewoon erg graag weer met iets bezig zijn, want nu doe ik vrij weinig.
    Ik heb alles dus al goed op een rijtje staan, het is dan ook meer een soort van ‘wat zou jij doen’ of als je al een ervaren studiestresskip bent en advies hebt, alles is welkom!
    Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen, iedereen in mijn kring zegt wat anders en dat is ontzettend vervelend. Nu ga ik jullie absoluut niet vervelend vinden, ik wil gewoon graag wat frisse blikken van wat wild vreemden :blush:.
    Alvast heel erg bedankt!

Je kunt van tevoren nooit weten of je de verkeerde keuze maakt. En uiteindelijk leer je er toch veel van, mocht het de verkeerde keuze zijn. Ik zou het gewoon doen, je hebt er volgens mij goed over nagedacht!

Ik denk dat het feit dat je vorige studie toch niets bleek het enige is wat je tegenhoudt. Dat is erg begrijpelijk, maar volgens mij wil je het eigenlijk stiekem wel heel graag. Als je er nu al een jaar over nadenkt om CMD te doen, zou ik het gewoon doen!

Ik denk als je er niet voor gaat dat het blijft rondspoken in je hoofd ‘‘wat als’’… Je zou evt ook nog naar grafisch kunnen kijken, maar ik denk dat je met CMD breder opgeleid wordt. En zoals hierboven al gezegd wordt, dat je zo bang bent voor een verkeerde keuze komt denk ik door je vorige opleiding :slightly_smiling_face:

Als ik het goed begrijp wil je wel heel graag studeren, maar weet je niet zeker wat en daarom wil je misschien helemaal niet studeren. Maar is iets doen niet beter dan niets doen? Van de ervaring leer je sowieso iets als de opleiding niks voor jou is.
Waar je ook aan moet denken is dat de opleiding die je doet niet exact gaat bepalen wat je de rest van je leven gaat doen. Tijdens je opleiding leer je meerdere ‘werkgebieden’ kennen in het veld van jouw opleiding, maar ook van andere opleidingen door docenten en andere studenten. Zo komen de meeste mensen vaak terecht in een veld dat ze heel leuk vinden, maar dat niet ‘exact’ hun opleiding is door bijvoorbeeld extra cursussen etc. te volgen.

Mijn broer doet CMD en ik kan je er een beetje over vertellen, maar ik ben geen ervaringsdeskundige. Dit is vooral gebaseerd op mijn perceptie.

• Wat als ik nog een keer de verkeerde keuze maak
    Dit is een risico dat je altijd loopt, maar als je het niet probeert, dan zal je het niet ontdekken. Heb je al aan proefstuderen gedaan? Denk vooral goed na wat voor werk je zou willen doen. Wat spreekt je het meest aan van deze opleiding? En wat minder?

• Wat als de stad (niet echt een studentenstad) hartstikke tegenvalt (woon er al mijn hele leven maar alsnog)
    Ik heb gedurende mijn hbo de stad niet echt als een studentenstad ervaren, terwijl mijn vrienden van de uni dat wel doen. Ik denk dat dat ook een risico is van hbo; vaak heeft een uni een sportcampus etc.
    Als je het studentenleven wilt ervaren, moet je het deels opzoeken; je kan kijken naar verenigingen, sportgelegenheden voor studenten of simpelweg gaan stappen met de mensen die je leert kennen.

• Ik heb het gevoel dat er meer leuke creatieve studies zijn
    Die zijn er mogelijk ook, maar denk eraan wat je ermee kan gaan doen en wilt doen. CMD is handig als je bijv. meer over branding (merken) wilt leren, maar ook huisstijlen, prototypes (bijv. een nieuwe app verzinnen/maken), websites, een stukje programmeren, etc.
    Zoek ook wat stageplekken op waar ze CMD’ers voor zoeken, dan krijg je een beter beeld.
    Wat ik merk met een ‘reguliere’ communicatieopleiding, is dat mijn broer weinig leert over interne communicatie en corporate communicatie (ja, ok, huisstijl wel, maar niet het geheel). Ook krijgt hij minder informatie over marketing, maar werkt hij aan meer creatieve projecten. Wel interessant: bij cmd gaan ze ook nader in op google analytics, SEO, ofwel online marketing.

• Ik wil eigenlijk ook wel journalistiek doen maar ik ben totaal niet stressbestendig en dat moet je daar wel echt zijn.
    Elke studie/baan brengt bepaalde stressfactoren met zich mee, ik denk dat journalistiek vooral veel snelle deadlines heeft; in korte tijd veel content kunnen genereren. Dat kan ook je creativiteit beïnvloeden, doordat je toch met bepaalde kaders werkt. Natuurlijk zul je als bijv. een websitebouwer/ontwerper ook te maken krijgen met eisen/richtlijnen/deadlines, maar ik denk dat het een heel andere opzet heeft.

Ik zou qua werkgelegenheid eerder CMD aanraden.

[i]Waarom ik wel graag wil gaan studeren:

• Het lijkt me wel een hele leuke studie, ik heb er veel goede verhalen over gehoord (ook van jullie, bedankt!!)
  • Ik heb al veel goede vrienden in mijn stad, en kan desnoods ergens in de buurt (studentenstad) gaan wonen
  • Ik wil heel graag beginnen met studeren, want als ik nu weer een tussenjaar neem gaat er niks veranderen
  • Ik wil heel graag het huis uit (niks naars, gewoon er aan toe)
  • Ik wil gewoon erg graag weer met iets bezig zijn, want nu doe ik vrij weinig.[/i]

Goede argumenten toch? Gaan met die banaan!