Studeren in Nederland als buitenlander

Heyhey! T is nog niet heel actueel, ik ga pas over twee jaar studeren, maar ik wil me alvast een beetje inlezen hoe en wat ik extra moet regelen voor mijn studie en remigratie naar Nederland.

Ik woon nu in Hongarije, hier doe ik dus ook mijn eindexamen. Ik heb een Nederlandse nationaliteit. Tegen de tijd dat ik kan remigreren ben ik net 20, dus kan ik nog geen colloquium doctum afleggen. Ik wil trouwens geneeskunde gaan studeren aan de Erasmus in Rotterdam.

Wat ik wel weet is dat mijn hongaarse diploma als VWO diploma telt, als ik hem eenmaal heb laten vertalen. (Duurt alleen pittig lang, plus niet echt een vriendelijke prijs, maarja t moet…) In de loting zou ik automatisch in categorie C komen, maar op een andere website had ik gelezen dat ik met het behalen van 85% gemiddeld op mijn hongaarse eindexamens, meteen zou worden ingeloot. (categorie A)

Zou iemand mij kunnen helpen met een stappenplan, tips, of gewoon advies hoe dat allemaal werkt in Nederland? Wat heb ik extra nodig voor geneeskunde enz?

Liefs,
Bianka

Het enigste dat ik weet over de studie geneeskunde is dat er ontzettend veel animo voor is en je echt geluk moet hebben. De makkelijkste optie is cum laude (hier een 8.0 gemiddeld) door de loting heen gaan. Ik zou daar dus voor gaan.

Hoe het zit met buitenlanders weet ik eerlijk gezegd niet. Ik zou wel proberen wat hoger dan categorie C te komen, anders is de kans best klein dat je wordt ingeloot lijkt mij.

Je hebt de Nederlandse nationaliteit dus daarin zijn er geen dingen anders voor studenten die gewoon in Nederland wonen. Je zegt zelf dat je diploma ook gewoon in orde is dus dan zou ik inderdaad ook gaan voor het cum laude je examens halen en een 8 gemiddeld komen te staan. Zo word je gelijk toegelaten, anders is het gewoon loting en dan is de kans dat je pech hebt best wel groot. Daarom zou ik ook een 2e optie in je hoofd houden waar geen loting voor is.

Ik ben naar de Erasmus universiteit geweest speciaal voor geneeskunde en zij vertelden mij dat de loting waarschijnlijk over 2 jaar, wanneer ik ga studeren (en jij dus ook), helemaal wordt afgeschaft en je alleen binnen kan komen door de decentrale selectie. Nu weet ik niet of dat voor jou ook geldt maar ik zou je wel even laten informeren.

Ik heb dit jaar meegedaan aan een decentrale selectie voor geneeskunde en de buitenlandse studenten waren hier ook bij aanwezig. Zij moesten gewoon dezelfde selectie doorlopen als de Nederlandse studenten, maar in Groningen hebben ze ook een Engelstalig deel voor geneeskunde zeg maar dus daar deden ze dan aan mee. Ik weet dus niet hoe het gaat bij de Erasmus universiteit en of het daar misschien helemaal anders is.

Weet jij misschien of er een facebook pagina is voor geneeskunde in groningen 2014?

Die moet er wel zijn volgens die brief die we hebben gekregen, maar ik kon hem niet vinden.

OT: ik denk trouwens dat je het beste even de universiteit kan vragen zover dat mogelijk is.