Hallo allemaal,
Ik ga Mondzorgkunde studeren in Leuven. Zijn er mensen die in Leuven studeren of gestudeerd hebben en hun tips en ervaringen willen delen?
Groetjes
Hallo allemaal,
Ik ga Mondzorgkunde studeren in Leuven. Zijn er mensen die in Leuven studeren of gestudeerd hebben en hun tips en ervaringen willen delen?
Groetjes
Check!
Nog even de examens knallen in juni en dan zit mijn tweede jaar studeren in Leuven er ook weer op. Ik studeer revalidatiewetenschappen en kinesitherapie en dat is gelijkaardig aan fysiotherapie in Nederland alleen dan universitair niveau. Mij bevalt het hier meer dan prima en ik ben ook heel blij dat ik destijds deze keuze heb gemaakt.
Ik weet niet wat je precies wil weten, dus vraag maar raak!
Hey!
Is Leuven een studenten stad? Hoe is het uitgaansleven? Zijn er veel Nederlanders? Is het multicultureel? Is het niveau in België hoger?
Leuven studentenstad? Sowieso! Vooral de uni ligt door de hele stad verspreid en zeker doordeweeks zie je overal studenten. Qua uitgaansleven heb je de Oude Markt midden in het centrum van Leuven. Dit wordt in mijn omgeving (en ik denk ook wel bij veel anderen) gezien als dé plek om je avondje te eindigen. Vanuit de KU is er per faculteit een zogenoemde fakbar waar wij vaak als eerste naar toe gaan, omdat daar gewoon alles veel goedkoper is. Met je studentenkaart kun je daar zo naar binnen, dus dat is zeker een aanrader! Op de Oude Markt is het vaak wel gezelliger (al zijn de beruchte fakbaravondjes ook aan te raden ), maar ook stukken duurder.
Tja wat is veel… In mijn jaar zitten er denk ik een stuk of 15/20 Nederlanders van de 250/300 studenten, maar het zal toch per studie verschillen. Al moet ik zeggen dat het niet heel veel uitmaakt of er veel of weinig Nederlanders zijn. Ik heb zowel Belgische en Nederlandse vriendinnen en die zijn allemaal even leuk! Ik denk dat Leuven wel multicultureel is. Ik weet niet precies waar je op doelt, maar wat ik heb gemerkt, is dat iedereen gewoon gelijk is en huidskleur etc. doen er totaal niet om. Ik denk dat het hetzelfde is als elke andere stad, m.u.v. de extreme gevallen natuurlijk.
Dat moet je zelf gaan ondervinden denk ik. Ik heb het eerste jaar wat moeilijkheden gehad met het niveau, omdat de manier waarop je leert en je examens maakt totaal anders is dan ik gewend was. Het is allemaal heel letterlijk en bijna alle examens bestaan volledig uit open vragen. Het is bijvoorbeeld heel normaal om een examen te krijgen met twee vragen. Er staat dan bijvoorbeeld ‘Leg … uit en bespreek.’ en daar krijg je dan 2/3 A4’tjes plaats voor om je hele uitleg te doen. De dingen die ik moest leren kwamen vaak overeen met de stof van geneeskunde in Nederland, maar als ik dat dan besprak met vriendinnen die daar geneeskunde studeren, was de manier waarop je de stof tot je neemt en wat je er uiteindelijk nog van weet heel anders. Dus of het niveau hoger ligt… het is gewoon heel anders en vaak heel veel letterlijk van buiten leren.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt
Zeer fijne stad. Veel ambiance!