Studeren in Leuven 2013/2014

Er zijn al meerdere topics over ‘’studeren in … 2013/2014’’ en nu dus ook een over studeren in Leuven. Ik heb dit topic gestart uit pure nieuwsgierigheid, omdat ik denk dat Leuven niet heel erg bekend is onder de girlsceners. Dus… Wie van jullie gaat studeren in Leuven? En wat gaan jullie studeren? Gaan jullie op kamers kot? En dan in een residentie of privé?

Voor de meiden die al in Leuven studeren of wonen; deel je tips! Waar kun je lekker (en goedkoop) eten, leuk winkelen, leuk uitgaan (heel erg belangrijk) en… vooral handig voor de Nederlanders onder ons; wat zijn typische Vlaamse woorden die Nederlanders niet begrijpen?

KU Leuven
Fluweel - geneeskunde
Freckle - biomedisch
LoveIsAFairyTale - Rechten
Indulgence - Frans en Duits
Charlie - Criminologie
celinneee - Rechten

KH Leuven
Natalie - Voedings- en dieetkunde

Ik zit nu mijn 1e jaar in Leuven en studeer Bio-ingenieur. Ik zit ook op kot aangezien ik ook 2 uur moet reizen. Ik zit in Heverlee op kot, wat vlak naast Leuven ligt, omdat mijn campus daar ook gelegen is. Ik ga volgend jaar waarschijnlijk wel overschakelen naar voedings-en dieetkunde omdat toch niet echt mijn richting is en iets te hoog gegrepen.

De belangrijkste uitgangsplaatsen zijn de Grote Markt en de Tiensestraat. De meeste faculteiten hebben hun eigen ‘fakbar’ die zijn voor studenten en daar kan je zeer voordelig drinken. Die van geneeskunde is vb. ‘Doc’s bar’. De meeste faculteiten hebben ook hun eigen bar waar je zeer voordelig kan eten. Voor de Bio-ingenieur is dit de ‘Moete’ en is vlak naast de campus gelegen.
Winkelen kan in de Bongenotenlaan en de straat ernaast waar de meest gekende winkels gelegen zijn, Zara en H&M etc.

Ik zit er aan te dneken om ook de toelatingstoets te doen voor geneeskunde in Belgie. Alleen toen ik laatst dat proefexamen bekeek is het echt abracadabra voor mij, en dan voornamelijk de wiskunde! Ik zit heerlijk met wiskunde A haha.
@Frencke, wat doe jij ter voorbereiding voor die toets? Zie jij kans op slagen?
Mijn reistijd is iets van 3.5 uur met de trein ofzo. woon in Overijssel!

@liefsxmar: Ik hoop eerlijk gezegd wel dat ik de eerste keer slaag. Ik ga drie weken lang leren en alles op alles zetten. Dit is waar ik voor ga, ik doe dan ook niet mee aan de decentrale en centrale selectie. Ik heb wiskunde b dus dat helpt al iets meer. Ik wil ook contact opnemen met een belgische middelbare school in de hoop dat ik van hun boeken mag lenen. Na het eindexamen ga ik een weekje weg en dan ga ik me drie weken voorbereiden. Ik ga dus alle stof leren en dan oefenen. Maar waar heb jij die oefentoets gevonden?

Ik woon in België en heb toen zo’n speciale cursus gedaan ter voorbereiding op het ingangsexamen (wat ik uiteindelijk toch niet meegedaan heb), maar ik heb hier van elke vak boeken met alles wat je moet kennen + oefeningen. Je zou ze zeker mogen lenen, maar geen idee hoe ik die je zou moeten bezorgen. Tenzijn je al eens een dagje in Leuven komt ofzo. :grin:

Ik ga naar Leuven :grinning:

Ik ga trouwens geneeskunde studeren. Ik ga samen met mijn zus een appartementje huren. Ik moet iets meer dan 2 uur reizen, dus pendelen was sowieso geen optie.

@Nathalie; Echt waar? Het probleem is dat ik de komende tijd niet in Leuven kom denk ik… Of ik zou een vriendin al moeten vragen die zit daar ook, of zou je ze kunnen opsturen? Dan stuur ik ze ook wel terug, verzendkosten voor mijn rekening natuurlijk dan : )

Het zijn wel erg dikke boeken hoor, dus ik weet niet wat dat kost om op te sturen, wel redelijk veel denk ik. Ik zal het even opzoeken. :wink:

@Nathalie: Als dat zou kunnen dan ben ik je eeuwig dankbaar : ) Als het erg veel geld is dan kan altijd misschien nog overwegen om na de examens langs te komen met de trein… Wel alvast bedankt!

Ik ga naar Leuven! Rechten studeren :wink:
Ik zit op de residentie Holleberg :slightly_smiling_face:

Ik ga ook naar Leuven! Frans en Duits :slightly_smiling_face: Ik heb een kamer vlakbij mijn faculteit…
Leuk dat hier nu ook een algemeen topic voor is!

Even een upje! Weet iemand van jullie hoe het zit met introductieweken, zijn die standaard een week voordat de colleges beginnen of kan dat ook iets eerder zijn?
Ik neem aan dat je dat allemaal te horen krijgt als je je aanmeldt toch? En een boekenlijst, krijg je die dan ook? Of staat die al op het internet?

Ik heb de hoofdpost aangepast!

Volgens mij hangt dat van de studie af, ik heb in ieder geval gehoord dat ik op 16 september een ontmoetingsdag voor Duits heb. Eerder is het niet, volgens mij moet je alleen op later rekenen…
Morgen ga ik naar Leuven om me officieel aan te melden, dus dan kan ik het zaterdagochtend allemaal vertellen.
Je boekenlijst kun je online al vinden, net als je toekomstige rooster. Ga daarvoor naar http://onderwijsaanbod.kuleuven.be/opleidingen/n/index.htm?utm_source=NieuwsOnderwijsaanbod&utm_medium=web&utm_campaign=Slideshow
Mijn boekenlijst vond ik bij de vereniging waar ik bij wil. Anders dan in Nederland, zijn de verenigingen hier blijkbaar gebaseerd op welke studie je doet. Daarnaast heb je Hollandia, die is alleen voor Nederlandse studenten en heeft 24 september vanaf 21.00 een welkomstborrel. Bij de links op www.leveninleuven.be kun je alle studentenverenigingen zien.
Je boeken krijg je deels van de universiteit en moet je deels bij de boekhandel ACCO kopen, dat is bij mij in ieder geval zo.

Aangeboden: boeken Geneeskunde voor 1e jaar

Heey,
Mijn broer studeerde vorig jaar in KU Leuven en deed Geneeskunde. Hier is hij na een jaar mee gestopt. Hij heeft wel alle benodigde boeken bestelt/gekocht etc. die je nodig hebt voor het eerste jaar.

Deze boeken heeft hij echter niet meer nodig, omdat hij nu een andere opleiding doet. Deze boeken zijn we nu van plan om te verkopen voor een laag prijs. Als je geïnteresseerd bent kan je mij een mailtje sturen 96asli@gmail.com of anders hier een berichtje plaatsen als je een specifiek boek zoekt/wil.

xxx =)

Voor de introductieweken kan je je al eerder inschrijven dan dat je u inschrijft voor een bepaalde studierichting. Je moet er in alle geval op tijd bij zijn.
Er zijn voor elke studierichting onthaaldagen, je zit wel bij een andere groep afhankelijk van je studierichting, ze vallen allemaal in september voor het academiejaar begint. Ik heb er echt al veel goed over gehoord.

Het kan ook zijn dat de studentenkring iets organiseert, zo weet ik dat medica (studentenkring van geneeskunde en BMW) een eerstejaarsweekend organiseert. Daar kan je meer over vinden op de site van medica. (maar ik heb dit al gepost in het topic voor geneeskunde studeren in belgie)

Verder heb ik vorig jaar bij mijn inschrijving geen boekenlijst gekregen omdat die toen nog niet klaar was, maar normaal kan je via je studentenkring je boeken kopen, en anders ook via acco, maar dat wordt aan het begin van het jaar allemaal duidelijk gemaakt.

Oh dankje Indulgence! Alleen ik kan mijn boekenlijst daar niet vinden… wat doe ik fout?

Jeeey ik zat op dit topic te wachten! Ik ga criminologie studeren.

@Charlie: Leuk! Ik heb je bij het begintopic erbij gezet!

AAAH SHIT! Ik vind net de data van de onthaaldagen en die van geneeskunde is 16 t/m 20 augustus. Nu heb ik op 18 augustus die ochtend mijn rijexamen! SHIT!
Wat moet ik nu doen? Annuleren kan niet, dat kost me 200 euro. kut kut kut

Iemand enig idee wat ik moet doen?
Edit: hier is de link: http://www.kuleuven.be/up/studenten/onthaaldagen