Studeren in het buitenland, maar geen geld! Wat nu?!

Hallo iedereen,

Ik wil al sinds ongeveer twee jaar gaan studeren in Australie en wist natuurlijk altijd wel dat het heel duur zou zijn. We zijn thuis nou niet bepaald rijk. Mijn ouders zijn gescheiden en mijn moeder betaald bijna alles in haar eentje. Ze heeft op het moment drie baantjes en kan soms nog niet rondkomen. Ik werk zelf ook en heb op het moment ook twee baantjes.

Ik heb havo gedaan en wil in Australie Social Work gaan doen. Het probleem was dus dat dat alleen op een universiteit kan en met havo word ik daar niet toegelaten. Maar ik kan daar een diploma jaar doen, wat een soort voorbereiding is voor de universiteit. Dat zou dan een jaar duren. Het probleem is dat dat waarschijnlijk niet door de studiefinanciering wordt vergoed. De rest van de opleiding kan ik mijn studiefinanciering meenemen en met een baantje erbij kan ik dat dan waarschijnlijk wel betalen. Dat eerste jaar word dus een probleem.

Drie weken geleden heb ik me ingeschreven bij een universiteit in Perth waar ik al een tijd naar had gekeken. En allerlei info opgezocht op internet over de kosten enz. Toen ik me had ingeschreven kreeg ik een week later een mailtje van de organisatie waar ik dit mee regel, dat ze dat voorbereidingsprogramma niet meer hebben op die universiteit. Maar dat hadden ze dus niet veranderd op de site. Toen had ik twee opties of een andere opleiding daar doen of naar een andere universiteit. Ik heb dus voor het laatste gekozen en me een week later ingeschreven voor James Cook University in Townsville. Het duurt een week of vier voordat ik bericht krijg op ik ben aangenomen.

Mijn moeder heeft aan een oom gevraagd of we misschien het geld konden lenen voor het eerste jaar (zo’n 10.000, iets meer). Maar die hebben nee gezegd. Mijn moeder heeft het ook nog aan een andere oom en tante gevraagd en die hebben vandaag ook nee gezegd. Mijn vader heeft dat geld ook niet zomaar en mijn moeder kan geen geld lenen bij de bank en mijn vader heeft een hele hoge hypotheekschuld en kan dat dus ook niet. Nu is mijn vraag of jullie misschien nog een manier weten hoe ik aan dat geld kan komen voor het eind van dit jaar?

Ik snap het wel als jullie zeggen, dat ik dan maar iets in Nederland moet gaan doen. Maar ik ben al drie jaar aan het kijken om in het buitenland te gaan studeren en het is nogal moeilijk om dat nu maar gewoon op te geven. Ik hoop dus dat er nog andere manieren zijn.

Xx

Ik zeg het toch; waarom in het buitenland gaan studeren als er gewoon geen geld is? Ik begrijp dat het geweldig is om dat te doen, maar als ik het zo lees zijn er gewoon weinig mogelijkheden en moet je moeder al heel veel werken; mede voor jou studie! Vind je het dat wel waard? Dat je moeder zoveel moet werken daarvoor en ook dat je dat zelf moet gaan doen als jij die opleiding wil doen? Ik zou zeggen: ga lekker in Nederland studeren, daarmee zal je een hoop (geld)problemen besparen. En als je het toch doet; leen sowieso geen geld, want als je het geld nu al niet hebt en het steeds meer wordt loopt dat (waarschijnlijk) niet goed af. Succes ermee!

Dubbel

je kan au pair gaan in australie… met travel active! echt een superorganisatie. www.travelactive.nl

Een jaartje werken, sparen. en dan naar het buitenladn gaan.

Dat doe ik er nog een schepje boven op en zeg dat ik het stiekem egoistisch van je vind dat je alsnog wilt gaan. Als je ouders het geld er niet voor hebben dan is het er gewoon niet. Je gaat toch niet van je ouders verwachten dat ze even 10.000 euro gaan lenen terwijl ze al zoveel werken. Omdat jij toevallig in het buitenland wil studeren? God eigenlijk is het al een privilege dat je gewoon in Nederland kunt studeren. Maar goed dat is mijn mening.

Jij bent toch die ene, die au-pair? In Engeland? Die het niet leuk vond?

uhmm nee?:stuck_out_tongue: ik ga pas in januari xd

Mijn zus is 8,5 jaar naar Australië geweest en die heeft bijzo’n en of andere ding 1000 euro gekregenofzo maar daar weet ik voor de rest ook niks van!

au pair is de manier voor als je niet veel wilt of kan betalen voor een ervaring in het buitenland. ik zou dat echt gaan doen als k jou was!

Au-Pair?

@ 2610
Ja dat was ik, maar dat kwam vooral omdat het zo afgelegen was enzo. En ik zou dan op de campus gaan met andere internationale studenten.

@xShutUpAndSing
Ja daar zit ik ook aan te denken. Je kan namelijk ook in Juli beginnen. Dus dan zou ik nog een tijd langer hebben.

@ x_Latina
Ik heb afgelopen zomervakantie voor twee maanden au pair in engeland gedaan en als ik dat in australie ga doen hou ik er waarschijnlijk niet zoveel aan over.

Weten jullie misschien of er nog meer opties zijn, beurzen ofzo?
Xx

@x_Latina
het punt is juist dat ik wil gaan studeren, heb namelijk afgelopenjaar eindexamen gedaan. En als ik dat zou doen zit ik nog een jaar zonder studeren.

Mmm, dat is moeilijk natuurlijk. Jij zit in een dilemma… Je schrijft: ''Het probleem is dat dat waarschijnlijk niet door de studiefinanciering wordt vergoed. ‘’ Weet je het zeker dat je voor dat ene jaar geen studiefinanciering kan krijgen? Want je zegt waarschijnlijk, dus bestaat er nog een kans dat het wel kan? Heb je al alle informatie?

Ik hoop echt dat je een oplossing vindt, maar ik kan zelf niet 1-2-3 iets bedenken. Ik begrijp de situatie en ik begrijp dat jij er heel erg naar uitkijkt om naar Australië te gaan. Maar, helaas, studeren in het buitenland is nu eenmaal niet goedkoop. Straffer zelfs: studeren in het algemeen is niet goedkoop… Ik zeg niet dat je je droom moet laten gaan, maar ik denk wel dat je heel goed moet nadenken en zeker goed praten met je ouder(s).

Sta mij toe om je het volgende aan te raden: zoek zeker uit of je inderdaad niet in aanmerking komt voor die studiefinanciering, want uit je uitleg begrijp ik dat je het niet zeker weet. Misschien dat er wel speciale regelingen zijn voor uitzonderlijke situaties? Ik weet natuurlijk niet wat voor info je al hebt? Ik zou zeker niet alleen op internet kijken, schrijf ook brieven, telefoneer e.d. (mijn excuses: ik heb geen idee naar wie je zou moeten schrijven, ik ben namelijk niet van Nederland en zou niet weten welke organisaties of overheidsinstanties zich met de financiering van studeren in het buitenland bezighouden). Bij bellen is het contact persoonlijker en misschien krijg je de uitnodiging om langs te komen om jouw situatie persoonlijk uit te leggen.

Misschien kan je ook overwegen om je studie nog in het buitenland te doen, maar binnen Europa? Geen idee of je dat aanspreekt en ik weet ook niet of dat uiteindelijk goedkoper uitkomt?

Ik hoop echt dat je er uit geraakt! Sorry voor de lange tekst, hopelijk heb je er wat aan.

E-M

Kun je niet gewoon bij de IB-groep zélf maximaal gaan lenen? Of kan dat helemaal niet als je naar het buitenland gaat?

Oh ik lees net: je had het over beurzen. Zoals ik al zei, ik ben niet van Nederland, maar ga daar zeker naar informeren. Daar doelde ik op in mijn vorige post.

E-M

@mtrx
Die studiefinanciering had ik aangevraagd voor de universiteit in Perth ergens in maart. Maar ze gaan zeg maar eerst kijken of de opleiding van goed genoeg niveau is. Dat was hij vorig jaar wel, dus dat zal dit jaar ook wel zijn. Maar dat gaan ze dus pas in oktober bekijken en duurt zo’n drie maanden. Nu moet ik het dus helemaal opnieuw aanvragen omdat ik nu naar een andere universiteit gaan. Ik moet dus afwachten of het word goedgekeurd en dan kun je pas de daadwerkelijk financiering aanvragen. Dan weet ik dus pas of dat eerste jaar wordt goedgekeurd. De studie duurt door dat voorbereidingsprogramma trouwens vijf jaar, dus een van die vijf jaar moet ik zoiezo zelf betalen. Het zou natuurlijk het beste zijn als dat het laatste jaar is in plaats van het eerste. Maar vandaar dat ik dus waarschijnlijk zei.

Xx

Kun je het niet een paar jaar of een jaar ofzo uitstellen :slightly_smiling_face:? Opgeven hoeft niet, maar gewoon wat langer de tijd om te sparen…

Ja dat wil ik best wel doen, maar mijn moeder wil niet dat ik een paar jaar thuis zit.

Je hebt zoiets als een studielening en die kan jij gewoon zelf aanvragen.