Studeren in een gaos

Heey meiden,

Ik zit in mijn tentamen maanden van de uni…
Echter wordt ik thuis helemaal gek. Iedereen weet dat ik moet studeren maar niemand houdt rekening met mij. Ik kom nogal uit een groot en druk gezin. Elke keer wanneer ik studeer op mijn kamer wordt ik wel gestoord. Moeder die gesprek begint of weer iets moet weten. Zusjes en broertjes die iets moeten lenen. Hierdoor raak ik helemaal gefrusteerd, vooral dat ik al 3 tentamens niet gehaald heb en ik wel mijn 40 punten moet hebben eind dit jaar. Ik wordt hiet zo boos over, gestresst en gefrusteerd. Ik loop al bij een psycholoog (ook voor andere problemen) Iedereen zegt tegen mij ja je moet een plekje voor jezelf hebben zodat ik mijn rust kan vinden, zonder dat iedereen aan alle kanten aandacht van mij vraagt. Weten jullie misschien tips?

Ik zou ontzettend graag op kamers willen maar helaas is dit voor mij niet haalbaar, in verband met de kosten en ik ontzettend veel moet bijlenen.

Een papier op je deur met daarop dat je niet gestoord wilt worden

tja, herkenbaar… Deur op slot en oordopjes in deed ik… Maar dat is geen geweldige oplossing. Upje

Maak ze inderdaad duidelijk dat je niet gestoord wil worden omdat je tentamens hebt, dat zullen ze toch wel begrijpen? Anders inderdaad deur op slot en/of oordopjes in doen, maar ja… En kan je niet in de universiteitsbibliotheek o.i.d. gaan zitten? Dan zal je wel even reistijd hebben (?), maar dan kan je in ieder geval in alle rust leren!

ik zou het er onder het eten onder hebben & dan idd met een bordje ofzo. Want je familie wil waarschijnlijk ook jou aandacht. Dan zeg je bijv. ik ga een uur leren (hang je het bord op) en dan een kwartierje ‘ontspanning’, rustig leren. Dan mogen ze je dingen vragen…

Ik heb er ook last van hoor… ik sluit me gewoon af met (klassieke) muziek. Dan negeer ik ze gewoon. Zien ze ook dat ik het druk zat heb…

Ik stem voor de universiteitsbibliotheek, of gewoon de bieb in de buurt :slightly_smiling_face:.

Inderdaad, ik zou ook naar de UB gaan (;

Dat werkt heel goed!

Ik ben er een paar keer geweest. Echter is het voor mij 2 uur reizen en smiddags tussen 1 en 4 kan ik niet thuis komen dus dan moet ik de hele dag in Groningen blijven. Dus dan zit ik idd beetje met mijn reistijd… en het punt dat ik me niet een gehele ochtend + middag kan concenteren.

Misschien toch maar de deur opslot doen en iederen negeren (wat zoo moeilijk is, probeer het al wel, maarja ben wel kwijt waar ik mee bezig was)

Maar je hebt nu toch ook colleges? Dan blijf je gewoon langer of ga je eerder?

Nee wij hebben op dit moment helemaal geen colleges 2 mnd lang. Alleen maar tentamens.

Oh das minder… En een bieb in de buurt?

Naja zelf heb ik dus dat ik in de stilte bibliotheek dus een veel betere concentratie heb dan thuis, kan ik mij makkelijk een hele dag/middag concentreren. Maar dat verschilt natuurlijk per persoon.

Ook geen bibliotheek bij jou in de buurt?

Helaas niet. De dichtsbijzijnde is 50 min reizen met de bus… Natuurlijk wel dichterbij en kan het altijd eens proberen.

ik heb een beetje in dezelfde situatie gezeten, ik doe hbo en thuis zijn er een aantal problemn geweest met mn broer, waardoor ik me niet kon concentreren op mn schoolwerk, omdat er geschreeuwd, met spullen gegooid enz werd. Een hoop herrie dus.

Ik heb toen aan ooms/tantes/neven/nichten/opa en oma en vriendinnen gevraagd of ik daar dan bijv een uurtje mocht leren, zodat ik alle rust had. Ze weten dan ook gelijk dat je niet afgeleid wil worden, dus laten ze je waarschijnlijk een beetje met rust… Dus als je familie/vrienden/kennissen in de buurt hebt, kun je dat misschien eens proberen?

Ik stem voor toch veel lenen en op kamers gaan. Eventueel erbij werken. De meeste mensen worden daar echt beter van.
En zolang je die kamer niet hebt ergens bij familie/vrienden/bekenden als de bieb geen optie is.
Je studie hierdoor niet halen is ook geen optie.

het is chaos btw.

naar de bieb gaan om te leren…

Oké, ik kom mierenneuken: Het is chaos.
Maar, is er bij jou op school geen mogelijkheid om daar te leren? Bij ons wordt er huiswerkbegeleiding aangeboden. Zoek in ieder geval een rustig plekje op. Zoals de bibliotheek of ga samen met een vriendin leren.

Dat is het punt een beetje… School is 2 uur reizen, laat staan dat ik doordat ik in een gat woon(het is dan 3,5 uur reizen) pas om 5 uur op ze vroegst weer naar huis kan zie ik dat niet echt zitten. Gewone bieb is ook een uur reizen :frowning_face:
Misschien morgen maar proberen