Het hangt er heel erg van af wat je wil gaan doen. Sowieso is het per richting allemaal weer verschillend. Je doet er wel slim aan om in ieder geval te kijken welke richting je op wil en welke uni’s daar het beste bij passen. De Ivies zjn namelijk ook niet allemaal hetzelfde.
Met CAE alleen kom je er niet. Ik weet vrijwel zeker dat je TOEFL testen moet gaan doen, en waarschijnlijk (afhankelijk van richting/universiteit/graad) ook de SATs of de ACT. Overigens kan je ook prima je bachelor doen aan een Amerikaanse uni (en dus ook Ivy League). Je moet kijken per uni waar je heen wil hoe het zit met international admissions. Echter is het voor sommige richtingen misschien waardevoller om je master aan zo’n instituut te behalen ipv je bachelor (en dit is misschien ook wel interessant gezien het collegegeld echt hoog kan oplopen, soms wel 50.000 dollar per studiejaar).
Je kan natuurlijk ook altijd na je bachelor gaan, mits je daar goed tijdens presteert. Dingen die je cv wat dat betreft kunnen helpen zijn Honours tracks, pre-university colleges aan een Nederlandse uni, vrijwilligerswerk, en natuurlijk een goed academisch record.
Ik overweeg serieus om na het behalen van mijn bachelor te gaan solliciteren voor een term of jaar om nog additional coursework te doen (liefst aan UPenn/Columbia) en misschien daarna te kijken of het me lukt een master binnen te komen, al weet ik nog niet welke richting ik precies in verder wil, dus dat moet ik eerst maar eens uitzoeken.
Succes!