Studeren in de VS (Ivy League) of in de UK (Cambridge, Oxford)

Haai!

Ik heb een aantal vraagjes en ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!
Is het mogelijk om met een diploma van 6 vwo (Gymnasium, Latijn, geen Grieks) naar een Ivy League universiteit te gaan? Wat zou je gemiddeld moeten staan? :cold_sweat:
Het Engels is geen probleem denk ik, ik heb CAE (Zo’n Cambridge Engels diploma)
Heeft iemand ervaring met studeren in het buitenland?

Groetjes,

Cheyenne.

Ik denk dat dat wel heel lastig is. Volgens mij kan je beter eerst een bachelor diploma in NL halen en dan daar gaan studeren.
Ik weet toevallig dat een jongen die ik via via ken na zijn bachelor naar een Ivy Leaugue uni gaat. Maar hij staat wel gemiddeld een 9 puntnogwat op zijn bachelor en is de beste van zijn studie in NL.

Er zijn hele strenge eisen aan verbonden en naar mijn weten kun je niet met je middelbare school diploma naar een Amerikaanse universiteit. Je zult hiervoor inderdaad eerst een bachelor moeten doen en dan nog hoog scoren.
Ik kan het fout hebben hoor, maar dat is wat ik dacht ieder geval. Waarom neem je niet gewoon contact op met die universiteit? Dan weet je gelijk waar je aan toe bent en krijg je hier geen verkeerde informatie.

Hetzelfde geld overigens voor universiteiten in de UK denk ik.

Gewoon contact opnemen en vragen hoe het zit. Het is in ieder geval al positief dat je je CAE certificaat hebt.

Je moet het even per universiteit bekijken, maar over het algemeen kan je jezelf wel aanmelden als internationale student na het behalen van je middelbare school diploma. Volgens mij moet je bij zo’n aanmelding een aantal standardized tests maken om te kijken wat je niveau is, maar ik denk dat je wel zo’n 8 gemiddeld voor alles moet staan om op dat niveau mee te doen.

Er is hier overigens een algemeen studeren in het buitenland topic, waar je veel ervaringen zult vinden.

Toen ik in Oxford was heb ik even gekeken wat je moet doen als Nederlander om daar te kunnen studeren. Ten eerste moet je cum laude slagen, je hebt daarnaast ook nog een toelatingstoets en een toelatingsgesprek. Daarnaast moet je natuurlijk veel geld hebben. Ik hoop trouwens dat je een A had voor het CAE examen want anders is dat ook niet genoeg.

Je moet sowieso minstens een 8 gemiddeld staan, en dan moet je waarschijnlijk ook nog een motivatiebrief of iets dergelijks schrijven. En je moet voor je CAE inderdaad een A hebben of je moet nog je CPE halen. Maar dan moet je vaak evengoed nog een IELTS test maken. Het collegegeld is daar echt heel erg veel, dus daar moet je ook nog rekening mee houden.

Heel erg bedankt voor al jullie comments, ik ga zeker wat meer aan de uni’s zelf vragen.
Ja, ik heb gelukkig een A voor mijn CAE.
Het wordt sowieso heel moeilijk, dat snap ik.

Er zijn wel speciale organisaties die het regelen!
Mn vriendin gaat dat doen, Ef year abroad geloof ik.

Zij wil in Engeland studeren, maar VS kan ook. Ik weet alleen hoe het bij haar gaat, niet andere opties.

• Ze krijgt 1 jaar als een extra jaar Engelse les en studieoriëntatie, workshops enz. aan Engelse universiteiten. In dat jaar ga je dus ook kijken welke studie je wilt doen.
  • Als je dit jaar met succes afrond krijg je sowieso een plek bij een Engelse universiteit.

Je moet wel denken aan alleen al 10.000 euro voor het eerste jaar (dus niet eens je studie dan). In de VS is dit nog vele malen hoger, zeker Pennsylvania ofzo dat is echt meeeega duur!

Het hangt er heel erg van af wat je wil gaan doen. Sowieso is het per richting allemaal weer verschillend. Je doet er wel slim aan om in ieder geval te kijken welke richting je op wil en welke uni’s daar het beste bij passen. De Ivies zjn namelijk ook niet allemaal hetzelfde.

Met CAE alleen kom je er niet. Ik weet vrijwel zeker dat je TOEFL testen moet gaan doen, en waarschijnlijk (afhankelijk van richting/universiteit/graad) ook de SATs of de ACT. Overigens kan je ook prima je bachelor doen aan een Amerikaanse uni (en dus ook Ivy League). Je moet kijken per uni waar je heen wil hoe het zit met international admissions. Echter is het voor sommige richtingen misschien waardevoller om je master aan zo’n instituut te behalen ipv je bachelor (en dit is misschien ook wel interessant gezien het collegegeld echt hoog kan oplopen, soms wel 50.000 dollar per studiejaar).

Je kan natuurlijk ook altijd na je bachelor gaan, mits je daar goed tijdens presteert. Dingen die je cv wat dat betreft kunnen helpen zijn Honours tracks, pre-university colleges aan een Nederlandse uni, vrijwilligerswerk, en natuurlijk een goed academisch record.

Ik overweeg serieus om na het behalen van mijn bachelor te gaan solliciteren voor een term of jaar om nog additional coursework te doen (liefst aan UPenn/Columbia) en misschien daarna te kijken of het me lukt een master binnen te komen, al weet ik nog niet welke richting ik precies in verder wil, dus dat moet ik eerst maar eens uitzoeken.

Succes!

Framboise, er zijn verschillende organisaties die je daar bij kunnen helpen. Misschien als je daar eens naar gaat zoeken kom je al een stuk verder :slightly_smiling_face: Heel veel succes verder, klinkt wel leuk!