Studeren in de toekomst. Wat als…

Maar veel mensen vinden dat ze het nodig hebben. De DUO (die hier de studiefinanciering regelt) rekent uit hoeveel ouders aan de hand van hun inkomen bij zouden moeten dragen aan de studie van kun kind maar daar zit natuurlijk geen verplichting aan. Veel ouders vinden dat als hun kind 18/21 is of uit huis gaat dat ze het maar zelf uit moeten zoeken terwijl de DUO daar niet op rekent.
Daarnaast schijnen veel mensen te denken dat het normaal is dat de overheid je studie betaalt. Wat ze trouwens nog steeds doen, zonder subsidie van de overheid zou je collegegeld rond de 20.000 euro per jaar liggen (en bij geneeskunde geloof ik zelfs 40) in plaats van de 1800 die het nu meestal is.

Als het nog steeds geldt dat je van het MBO naar het HBO opnieuw stufi krijgt dan krijg je gewoon weer 4 jaar het zelfd. (Wat eigenlijk ook heel raar is want er is een tekort aan MBO’ers.)

^ Maar bij ons (Ik weet niet of dit bij jullie is) kun je je dan onafhankelijk van je ouders laten zetten. Dus je eigenlijk een soort van ontvoogden. Je gaat dan moeten langsgaan bij het ocmw (Ik weet niet of dit in Nederland bestaat, is voor heel arme mensen) en daar krijg je dan een maandelijke bijdrage van ongeveer 500 euro denk ik van. Dan moet je uiteraard sowieso in de vakanties nog werken om rond te komen, maar het is wel mogelijk.

Maar goed, ik weet niet of dat bestaat in Nederland.

Edit: Ik meen me ook te herinneren dat die basisbeurs 90 euro was? Daar heb je dan toch ook sowieso niets aan als je alleen die kreeg en voor de rest niets van je ouders? Ik snap niet zo goed wat voor verschil die 90 euro minder dan maakt.

Mee eens. Ik heb het idee dat Nederlanders echt denken dat een hoge opleiding gratis of iig zo goedkoop mogelijk moet zijn. Maar dat is het imo al. 1800 euro aan schoolgeld per jaar is niks vergeleken met de duizenden euro’s die je in veel andere landen kwijt bent aan studeren. Dat je daar ook nog eens geld toe gekregen krijg van de overheid is mooi meegenomen, maar een luxe die we als maatschappij niet meer kunnen betalen.

Dat de Nederlandse gierigheid groter is dan de wil om te studeren vind ik dus ook echt geen reden om het niet in te voeren. Ik vind dat Nederland best goede maatregelingen neemt waardoor het voor beginend studenten alsnog mogelijk is om te studeren. Je merkt tijdens je studietijd namelijk helemaal geen verschil, je kunt bijlenen en elke maand gewoon rondkomen met je rekeningen e.d. Het idee is alleen dat als je klaar bent met je studie en je een goede baan hebt je je investering terug betaald.

Die koppeling met leenstelsel en democratie snap ik tbh niet helemaal.

Volgens mij is het nu zo geregeld dat je pas hoeft te beginnen met af te betalen als je een baan hebt. Maargoed, ik neem aan dat als geld een grote rol speelt aankomend studenten beter nadenken over hun studiekeuze en niet een ‘pretstudie’ kiezen waar vervolgens geen werk in is. Je hebt gelijk dat een goede studie geen garantie is op beter werk, maar dat is een gok die je zelf moet maken en zelf voor moet nadenken. Je kunt moeilijk dat probleem op de overheid schuiven. “Ik ga niet betalen voor mijn studie, want misschien vind ik er wel geen werk in.”

Ja dat kan wel maar dat kan niet als je een goede band met je ouders hebt maar je ouders uit principe gewoon je studie niet betalen. Het kan alleen als je je ouders ook echt niet meer ziet bijv.

Volgens mij kun je ook aangeven dat je ouders weigeren te betalen aan de studie. Maar dat is allemaal niet zo gemakkelijk, want anders zou iedereen natuurlijk een papiertje laten ondertekenen waarin hun ouders hun ‘ontvoogden’. Ik denk dat dat meer voor speciale omstandigheden is. Ik vind het ook maar een rare regeling, ik begrijp dat er voor ‘armere’ mensen wat meer mogelijk moet zijn maar dit soort halve regelingen maken het in de praktijk heel oneerlijk.

Het OCMW is trouwens niet enkel voor arme studenten, gewoon voor iedereen (Ook voor gezinnen met serieuze problemen.) Wel met een wachttijd van 6 maanden denk ik.

Nu weet ik hier ook het juiste niet van hoor. Ik ken maar 1 student die die regeling heeft gekregen en die is ook uit zijn huis gezet de dag dat hij 18 werd. Ik denk dus dat je dan inderdaad geen contact met je ouders mag hebben…

Je moet een beetje investeren in jezelf. Maar toch lullig dat je daar een schuld van 30.000 + rente aan overhoudt.

Ik ben blij dat de optie er is om te lenen en in principe blijft studeren natuurlijk ook mogelijk, maar ik vind het alsnog belachelijk dat de stufi wordt afgeschaft.

Stel je trouwt straks met iemand die ook heeft gestudeerd, dan heb je samen een schuld van ongeveer 100.000 euro? Dat is echt belachelijk, probeer maar eens een (fatsoenlijke) hypotheek te krijgen bvb. Studenten gaan hier niet per se op achteruit, maar starters wel. En dat terwijl de huidige arbeidsmarkt al waardeloos is voor starters.

Helemaal mee eens. Bovendien denk ik dat mensen zo nog een bewustere keuze gaan maken voor een opleiding, omdat ze dan wel een tijdje moeten werken om het terug te kunnen betalen en ze natuurlijk ook moeten kijken naar de baankans van de opleiding.

Maar dàn stel ik me toch echt wel de vraag of je 50 000 euro moet lenen voor een studie. Een studie duurt normaal max. 5 jaar. Als je per jaar 10 000 euro op doet, heb je dus eigenlijk helemaal niets gewerkt. En dan nog vind ik 10 000 euro echt veel. Als je al in het weekend een bijbaantje hebt, en in de vakanties gaat werken, kan je toch een pak minder lenen lijkt me.

Daenerys, in Nederland is het collegegeld bijna 2000 euro per jaar, een studie duurt meestal 4 jaar dus dat is 8000 euro. Als je dan bedenkt dat een gemiddeld kot 400 euro per maand kost, dat is 400 x 12 x 4 = 4800 = €19200. Dan nog boodschappen e.d., laten we zeggen 100 euro per maand. x 12 x 4 = 4800.
Als je dat optelt, zit je op 32.000 euro.
Dan nog rente erbij… je zit zo op een flink bedrag.

Ik weet dat in de UK een studie al snel £50.000 per jaar kost. Zeur dan nog maar een keer over onze miezerige, maximale 1800 en voor het mbo maar 1090. Ik ben hardstikke links maar ik zou er absoluut geen moeite mee hebben als de stufi weg zou gaan. tuurlijk is gratis geld fijn, maar dat mensen vinden dat ze daar recht op hebben vind ik echt idioot. Zolang ik gewoon het bedrag wat ik nu per maand krijg kan lenen + dat ik dan nog wel aanvullend krijg omdat mn moeder een wajong heeft, ben ik allang tevreden. Als de leningen er ook uit gaan ben ik wel de lul :") Maar dan is zo goed al iedereen de lul hahaha

Hoe komen jullie op een schuld van 100.000 euro? Collegegeld elk jaar kost 1800 euro x 4 = 7200 euro. Wat je er daarnaast bij leent voor huur e.d. daargelaten, maar stel je wilt het geld van de stufi vervangen dan leen je maandelijks ongeveer 150 euro erbij per maand en dat is opnieuw 1800 euro per jaar. In totaal heb je ongeveer een schuld van 15.000 euro. Tenzij je zelf meer gaat lenen, maar dat zou je nu ook terug moeten betalen. (Overigens als ik 270 x 12 x 4 = 12 960 euro, dus dat zou de extra schuld zijn)

En daarmee wil ik ff duidelijk maken dat ik wel vind dat de studenten OV moet blijven.

Maar is lenen niet rentevrij als je student bent? Of zeg ik nu iets heel doms? :’) Verder vind ik dat, als je echt een probleem hebt met die lening terug te betalen, je niet bepaald een gemiddeld kot gaat zoeken en bijvoorbeeld ook goedkoper inkopen doet. Ik overleef bijvoorbeeld op 70 euro per maand. Oké, klein verschil misschien per maand, maar op 4 jaar tijd is dat een heel groot verschil. Verder ben je ook niet verplicht om uit huis te gaan. Tenzij je ouders je buitensmijten, maar in dat geval zou ik wel degelijk voor ontvoogding gaan.

Ik wil hiermee niet zeggen dat het niet kut is voor de mensen die geld kwijtraken zo, maar je kan wel degelijk zuiniger leven dan dat. Ik ken genoeg mensen die 3 uur op de trein heen en terug zitten om naar hun studie te geraken omdat ze het geld niet hebben voor een kot. Tja, dat is niet fijn, maar wel doenbaar. En vergeet niet dat we het nu wel over een klein percentage hebben, namelijk studenten wiens ouders het geld wel hebben, maar niet willen geven. De meerderheid van de ouders die het geld hebben, zullen dit wel willen geven verwacht ik.

Dan nog een kleine verbazing: Een basisbeurs van 270 euro per maand als je uit huis woont is te zot voor woorden vind ik persoonlijk. Uiteraard is dat de Staat zijn schuld, maar ik als hulphoevende krijg 150 per maand. Tuurlijk, het studeren zal hier iets goedkoper zijn, maar het verschil gaat niet zo groot zijn dat een hulphoevende hier met 150 euro per maand toekomt en iemand die niet hulphoevend is in NL 270 moet krijgen lijkt me. In dit geval denk ik dus dat ze gewoon geld over de brug hebben gesmeten en daar nu de gevolgen van dragen. Want 270 euro voor iemand die het niet nodig heeft vind ik echt wel overdreven.

^Lenen is rente vrij tot je je diploma hebt behaald. Dus zodra je stopt met lenen krijg je daar rente over.

Nvm

Ik ben het eens met Daenerys

Er zit wel rente aan vast maar dat percentage is aardig laag!

huh