Studeren in België

Zijn er hier Nederlandse mensen die in Belgie studeren?
Ik ben zelf Nederlands maar woon dichtbij België, en studeren in Antwerpen of Gent lijkt me erg leuk. Maar ik vroeg me wat dingen af! Kan ik bijvoorbeeld met mijn Nederlandse Havodiploma zo naar een Belgische hogeschool, en klopt het dat ik dat wel gewoon Nederlandse studiefinanciering kan krijgen? En zijn er verder veel verschillen tussen studeren in Nederland en België, ook in het studentenleven, heb je bijvoorbeeld studentenverenigingen?

UP

Ik las net ergens dat je met een Havodiploma niet automatisch wordt toegelaten, maar weet niet zeker of je dan helemaal niet mag en of dat overal zo is. Iemand enig idee?

Upje voor jou, ik wil precies hetzelfde.

Ik heb wel iets aan informatie: Als je in het weekend nog wel in Nederland woont kan je gewoon nog studiefinanciering krijgen. Maar je moet hier wel een bepaald papier aanvragen, dit staat precies aangegeven op de website van de universiteit van Antwerpen (Ik weet het, het is een Universiteit, maar daar is waar ik die info precies heb gevonden).

Of je met een Nederlands Havo-diploma daar terecht kan weet ik niet, ik doe VWO namelijk dus dat heb ik niet uitgezocht, maar dit zal vast wel op de site van de Hoge School naar keuze te vinden zijn.

En een heel groot verschil tussen Belgie en Nederland vind ik toch wel dat studeren in Belgie veel goedkoper is, en hun diploma’s gelijkwaardig zijn aan een Nederlands diploma. Met het geld dat je hier voor één jaar neertelt, kan je daar drie jaar studeren.

Vriendinnen van mij studeren in België, dus ik weet er het een en ander vanaf (: Je krijgt hier nog gewoon studiefinanciering én je krijgt een OV-vergoeding (70 euro per maand o.i.d.). En inderdaad, studeren daar is een stuk goedkoper, op kamers gaan ook, en je krijgt dus hetzelfde bedrag als Nederlandse studenten - best een voordeel. =p
Ik weet alleen niet helemaal zeker of je zo met een Nederlands havo-diploma naar een Belgisch hbo kunt, omdat in België iedereen 6 jaar middelbare school gehad heeft en jij dan maar 5… Maar ik zou zeggen: mail of bel ze en je weet het gelijk (:

Ik zou eerst ook misschien in antwerpen gaan studeren maar t ging niet door omdat ik in utrecht was ingeloot :grinning:
maar in belgie is alles gewoon goedkoper, schoolgeld en de kamer enzo…
Je hebt ook studentenverenigingen en je krijgt ook gewoon stufi hoor!

Ik kan sowieso niet automatisch met een Havodiploma meteen naar Belgisch HBO, maar ik weet niet of ik bijv. een toelatingstest kan doen ofzo, dus daar ga ik idd maar eens voor bellen. Dat het zo goedkoop is allemaal is idd een supergroot voordeel, maar buiten dat vind ik Antwerpen ook gewoon een geweldige stad en zou er supergraag wonen?
@LisArt: waar studeren jouw vriendinnen en hebben ze het naar hun zin daar? Wonen ze ook op kamers?

Zij zitten in Antwerpen en in Leuven, allebei op kamers, en allebei hele leuke steden! Ze hebben het ook heel erg naar hun zin daar ja (:

ja, ja joepie! Belgiëëë!!

Wel even in je achterhoofd houden dat we hier geen regering hebben :wink: :bowing_man:

Op sommige scholen kun je een toelatingstest doen, moet je even over bellen ja!
Upje, ik wil ook in België gaan studeren :grinning:

Ik studeer op dit moment in Antwerpen en voor mijn school waren de studiegelden ongeveer 550 euro. Even ter vergelijking (volgens vriendinnen die in Nederland studeren), in Nederland betaal je zó 1500 euro.

Op de hogeschool waar ik studeer wordt je niet zonder meer met een Havo-diploma toegelaten - en terecht. Dat is niet lullig bedoeld, maar ik heb een gymnasium-diploma en ik hou mijn hoofd amper boven water. De academische bachelor (is NIET hetzelfde als een professionele bachelor) die ik volg ligt qua niveau sowieso hoger dan de Universiteit in Nederland.

Als Nederlandse kun je gewoon je Stufi houden :slightly_smiling_face: (check sowieso de site van de IB-Groep even) Je moet OP TIJD een formulier printen van IB-Groep en opsturen. Toen was electronisch inschrijven in ieder geval niet mogelijk. Hou er rekening mee dat ze de opleiding zullen controleren op niveau - dat wil zeggen, of het wel minstens MBO4 niveau is. (Dat is het normaal gesproken wel hoor!)

Houd er rekening mee dat je je bij de meeste hogescholen en universiteiten persoonlijk in moet komen schrijven. Een voorinschrijving kan vaak op de open dagen of via internet.
Daarna moet je nog een keer terug om de inschrijving te voltooiden. Stuur dan ook even een berichtje naar de coördinator om te checken wat je mee moet nemen, zodat je niet voor verassingen komt te staan. Ik moest sowieso een kopie en een origineel van mijn diploma meenemen.

In België is het een stuk makkelijker een kamer te vinden, omdat je als je daar student-af bent je de kamer uit moet (tenzij je “kotbaas” een vergunning heeft aan niet-studenten te verhuren). In Antwerpen bestaat er een site Kotweb (héél handig!), waarvoor je een wachtwoord kunt verkrijgen via jouw hogeschool/universiteit. Let op! Je moet je dan wel eerst voorinschrijven.
Ik had pech, want de mensen die over die wachtwoorden gingen waren toen net lange tijd op vakantie, dus kon ik pas laat op zoek naar een kamer. Zorg dus dat je er op tijd bij bent!
De prijzen liggen overigens ook een stuk lager als je “buiten het centrum” woont. Dit tussen haakjes omdat de Belgen vrijwel alles te voet doen, dus je kunt een hoop geld uitsparen door een stukje verder te gaan wonen - dat is als je wilt fietsen :slightly_smiling_face:
Uiteraard is een kot hier een stuk goedkoper. Ik woon in het centrum (15 minuten lopen naar de Groenplaats) en betaal naar vehouding veel: 350 euro p/m, 20m² met eigen keukentje en balkon. Dit ter vegelijking als je op zoek gaat naar een kamer.

Het openbaar vervoer is een stuk goedkoper in België! DeLijn is de Belgische Connexxion en voor 80 cent kun je zo heel Antwerpen door. Koop NOOIT een kaartje bij de chauffeur! Bij van die kranten/sigaretten-zaakjes koop je een 10-rittenkaart voor 8 euro. Ongeveer heel Antwerpen is 1 zone (Wilrijk voor de Medische studenten weet ik niet) en als je overstapt steek je gewoon dezelfde kaart weer in het stempelapparaat.

Bij je stufi krijg je als je in het buitenland studeert automatisch een reisvergoeding van ongeveer 80 euro. Je kan er echter voor kiezen je OV te houden, maar dat moet je dan specifiek aangeven bij de IB-Groep. Kijk even wat voor jou het goedkoopste is. Hoe duur een kaartje normaal is en hoe vaak je naar huis wilt gaan. (De Belgen gaan overigens in het weekend allemaal naar huis, dus reken niet te veel op stappen in het weekend.)

Op het station moet je een Campuskaart halen. Neem daarvoor een attest mee van je school (soort bewijs dat je daar student bent). Daarnaast koop je een 10-rittenkaart voor de trein (dit is dus een andere!). Dit is een trajectkaart en iedere keer dat je die gebruikt moet je een datum invullen. Waarschijnlijk wil je een heen-en-terugkaart, geef dat duidelijk aan, anders geven ze je soms alleen een heen kaart. Als je jonger bent dan 23 krijg je jongerenkorting.
Ik heb een kaart voor 6,20 (62 cent per rit!) van Antwerpen Centraal naar Roosendaal-Grens (ik heb wel mijn OV). Na de grens reis ik in het weekend gratis met mijn OV.

Normaal gesproken pak je dan de internationale trein die ieder heel uur vertrekt vanaf spoor 23 (?) Je zult de eerste keer waarschijnlijk verdwalen: eerst door het midden zo ver mogelijk naar beneden, dan rechts naar -2.
Als je de metro neemt, neem dan lijn 2 of 15 en stap uit op Diamant. Dat is de halte direct naast spoor 23 (handig als je zoals ik regelmatig moet rennen voor de trein!). Astrid is ook Centraal Station maar een eind weg.

Ja, er zijn ook studentenverenigingen en ontgroening heet hier “doping” als ik het me goed herinner.

Nu mijn persoonlijke ervaring, dus voel je niet aangevallen als je iets anders vindt. Dit is mijn mening.

Onderschat het cultuurverschil niet! Het is misschien anders als je bij de grens woont, maar ik kom uit de regio Utrecht en het is hier anders. De Belgen zijn hartstikke lief als je ze eenmaal leert kennen, maar ik maak niet zo makkelijk contacten hier als in Nederland.
Ik heb overigens gehoord dat er bij de Medische opleidingen meestal meer Nederlanders dan Belgen zitten. Ik weet dat niet uit eerste hand :wink:

In België kijken ze heel anders tegen school aan en in de lessen worden er andere dingen van je verwacht. Je hebt hier 2 keer per jaar examen (zo worden tentamens genoemd), in januari en in juni. Sommige vakken hebben één examen in juni: een heel jaar stof dus. Zorg er dus voor dat je goed kunt plannen, want het is de bedoeling dat je alles het hele jaar door zelf bijhoudt en dan je examen haalt.

De cijfers zijn hier trouwens op 20. 10 is voldoende en 15 is praktisch gezien het beste wat je kan krijgen. Natuurlijk kun je een 20/20 halen voor woordjestesten, maar voor een vak als geschiedenis is 15 ongeveer het hoogst haalbare.

Ik moet er wel aan toevoegen dat ik me niet altijd even welkom voel hier in België… Tenminste als ik bijvoorbeeld in de supermarkt vraag waar iets ligt of in een winkel om advies vraag krijg ik een soort onwelkom “daar heb je weer zo’n Hollander” gevoel. Nogmaals, dit is mijn mening en ik weet zeker dat niet alle Belgen zo zijn, maar ik heb dit wel van meerdere mensen gehoord.

Ik overweeg van opleiding te wisselen, maar dat ligt meer aan het feit dat ik graag meer structuur en toetsmomenten wil.

Als je eenmaal gewend bent is België, en ook Antwerpen, hartstikke leuk :slightly_smiling_face:

Ik studeer Toegepaste Taalkunde aan Lessius hogeschool, dus als je DAAR meer over wilt weten moet je me maar even een berichtje sturen of in dit topic reageren.

Succes met jullie studiekeuze!

Ik weet niet wat je juist wilt doen, maar ikzelf studeer geneeskunde in Leuven (ja ik ben dan ook een Belg :grinning:) en ik weet niet of je daar al over nagedacht hebt, maar als je echt wilt proeven van een authentieke studenenstad is Leuven (of Gent) wel echt leuker als Antwerpen ofzo… niet dat antwerpen minder is he, maar Leuven is gewoon puur en studentenstad en de sfeer is er geweldig. Ikzelf ken hier heel veel nederlanders, maar dat is dan gewoon omdat hier in geneeskunde veel nederlanders zitten. Zelf vinden ze het hier fantastisch, mits even wennen in het begin, want we zijn misschien wel buurlanden maar de cultuur is toch wel degelijk even anders hoor!
Ook merk ik wel dat het nederlands middelbaar en lager onderwijs toch van een niveau lager is (dit weet ik zelf niet, maar dit hoor ik toch wel van de nederlanders die ik ken), dus aan de universiteit komen kan qua leerstof wel ineens een grote stap zijn, hogenschool daarentegen zal nog een grote stap zijn, maar daar is het al meer doenbaar.
Ik denk niet dat je er spijt van zult hebben als je in België komt studeren, maar wees er je van bewust dat België echt niet hetzelfde is als Nederland :grinning: Universiteit of hogeschool, op kot gaan, dat zal sowieso al een verandering zijn, want dat is het voor iedereen, dus maak je geen zorgen :grinning:

Dat zal echt een persoonlijke ervaring zijn, want ik heb dat helemaal niet.
Ik studeer overigens niet in Belgie, maar ik ken veel Belgen, uit omgeving Antwerpen en van vlakbij de Nederlandse grens en dat is echt een wereld van verschil met waar ik woon; Rotterdam.

Ik persoonlijk heb juist meer het idee dat die mensen veel opener zijn. Hier in Rotterdam kan je nauwelijks iemand iets vragen zonder als antwoord te krijgen ‘Wat moet je?’. Ook dit is natuurlijk niet overal, maar de mensen hier zijn gewoon meer in zichzelf merk ik.

In Belgie en in Zeeuws-Vlaanderen (Waar ook heel veel Belgen wonen), krijg ik juist heel vaak gewoon beleefde antwoorden als je iets vraagt e.d.

Sommigen zijn wel wat moeilijker te doorgronden en sommigen vinden het grappig wanneer iemand een Nederlands accent heeft, maar dat heb je overal en dat zal andersom ook het geval zijn. :’)

Dat is ook in Nederland zo. Leiden is bijvoorbeeld echt dé studentenstad met uitgaansleven enzo.

(Weer even terug @ TS :’) ): Ik zou daar inderdaad goed over nadenken, over de stad met zijn voordelen en nadelen. Maar dat moet je eigenlijk toch wel ten alle tijde doen.