Studeren in België.

weg

Leuven is meer een studentenstad dus ik denk dat het leuker is om er kot te gaan. De studies zullen wel hetzelfde zijn. België heeft geen loting dacht ik? Wel een ingangsexamen en dat is heel moeilijk om door te geraken naar het schijnt. Dit is niet voor alle richtingen, enkel voor heel populaire.
Maar ik studeer zelf nog niet en ik wil ook criminologie gaan doen in Leuven, dus misschien tot later haha :stuck_out_tongue:

Bedankt voor je reactie! Ik denk dat het waarschijnlijk toch Gent gaat worden want ik woon in West-Vlaanderen en Leuven is dan best wel ver. :wink: Maarja, ik heb nog genoeg tijd om erover na te denken.

Leuven is echt niet meer een studentenstad hoor, Gent loopt vol studenten. Ik zit in Gent en deed Rechten. Leuven is iets katholieker en ouderwetser (voor zover ik weet).
Enkel voor (tand)arts is er een toelatingsexamen.
Vrienden van me volgen de richting criminologie, eentje heeft geen herexamens en eentje heeft 8 herexamens dus moeilijkheidsgraad, geen idee :'D Maar het is een universitaire studie, je moet je er gewoon voor inzetten en niet pas voor de examens beginnen leren maar je leerstof doorheen het jaar bijhouden.

Up :slightly_smiling_face:

Ik ben pas nog in Leuven geweest, het is een best mooie stad en je hebt er leuke winkels. Over Gent weet ik niks.

Upje

Ik ben uitgeloot voor geneeskunde hier in Nederland, en ik heb me net ingeschreven voor het toelatingsexamen op 28 augustus. Dus misschien studeer ik volgend jaar ook wel in België.

Ik denk dat het verschil tussen leuven en gent is dat leuven meer studentengericht is en gent toch meer toeristengericht aangezien het zo’n culturele stad is, ik zit zelf in leuven en in de week is het echt een bruisende stad maar als je in het weekend daarblijft zijn er bijna echt geen winkels, restaurants, bakkers open en is er ook veel minder volk omdat ze daar volgens mij echt leven van studenten. In gent zijn er ook wel studentenbuurten om uit te gaan enzo maar ik denk dat als je dichter bij gent woont het altijd wel makkelijker is om daar ook te studeren.
En ik volg zelf geen criminologie maar ben wel naar heel wat infoavonden geweest over de richting en het punt waar ze echt wel de nadruk op leggen is dat er echt heel weinig werk te vinden is in die sector. Slechts 1 op 6 studenten vind werkelijk werk waar ze hun studie voor nodig hebben, de rest doet gewoon ander werk waar je ook een ander diploma voor kunt hebben. En hoe je je studie moet kiezen, ik heb zelf zoiets van, je moet iets doen wat je interesseert, anders hou je het echt niet vol, geloof me! En je kan wel rekening houden met wat je later wilt worden, doen,… maar ga daar niet je studierichting op baseren. Ik bedoel dan in de zin van, hier is veel werk van en dit verdient goed dus ik ga dat studeren. En er is inderdaad enkel een ingangsexamen voor arts en tandarts, geen loting.
Ik hoop dat je iets aan mijn uitleg hebt.

Hmm in Mechelen heb je trouwens ook een nieuwe universiteit als je dat miss interesseerd

Bedankt! En 1 op 6 is wel heel weinig, maarja, we gaan wel zien, ik heb nog tijd. :slightly_smiling_face:

Foutje.

Upje. :flushed:

In Antwerpen studeren lijkt me zo leuk!! Maar ik heb een havo diploma, dus wordt ik dan op een hogeschool in belgie wel toegelaten of moet ik een test doen? En klopt het dat je gewoon studiefinanciering kunt krijgen en een ov-vergoeding? Ojaaa en met een belgisch diploma kun je ook gewoon aan de slag in nederland toch? Wie weet kan iemand mijn vragen beantwoorden haha…

Geen idee. :stuck_out_tongue:

Up

:grinning_face_with_smiling_eyes:

Niemand meer? :frowning_face:

Haha, oké, ik voel me echt zielig maar up

Nee dat is gewoon Lessius hogeschool die van naam veranderd is dacht ik (: