Studeren in Antwerpen

Hallo!
Ik ben gister op de open dag geweest van de universiteit Antwerpen en ben er nu al redelijk van overtuigd dat ik daar volgend jaar sociologie wil gaan studeren.
Ik heb daar al allerlei vragen gesteld, maar ben toch wel benieuwd of er meer girlsceners in Antwerpen (gaan) studeren. En zo ja, bevalt het? Is het echt veel moeilijker dan in NL? Is het makkelijk om als Nederlander aan een kamer te komen?
Alvast bedankt (:

Oeh ik wist dat dit topic van jou was haha.

Het onderwijs in België is wel veel slechter dan in NL toch? Van die wereldranglijst die je altijd hebt.
Maar Antwerpen is wel echt een superleuke stad om te wonen :slightly_smiling_face:

Ik ga volgend jaar ook in Antwerpen studeren. Ik ben gister ook op de open dag geweest. :slightly_smiling_face:

Ik dacht dat de universiteiten wel ongeveer op gelijke niveau zitten.

Juist niet, hoewel het wel goedkoper is. Het niveau ligt hoger en de opleidingen zijn meer algemeen vormend. Er zit wel een groot verschil tussen, zo heb je in Antwerpen bijvoorbeeld 20 contacturen per week, terwijl het aantal in Nederland soms zelfs rond de 8 uur ligt!

Leuk! Welke studie ga je doen?

Ik ga diergeneeskunde doen, hele zware studie, 6 jaar lang week in week uit 50 uur per week aan de studie, maar ik ga het gewoon proberen!

Wel tof zeg! Ga je in zo’n studenthome?

Ik ga me wel inschrijven voor zo’n studenthome inderdaad en anders maar iets zoeken bij een particulier. En jij?

Ja ik moet nog eventjes uitzoeken hoe het allemaal zit enzo. Wil wel graag zo’n studenthome, want dat is supergoedkoop. Maar schijnt wel snel vol te zitten.

Je moet je inschrijven en volgens mij wordt er dan met een soort van loting bepaald wie er in mag en wie niet. Kamers bij particulieren zijn ook vrij goedkoop hoor, voor 400 euro incl. heb je al een studio (eigen badkamer en keuken). Dus voor iets van 250 euro heb je al gewoon een kamer met gedeelde badkamer en wc. :slightly_smiling_face:

Ik studeer in Antwerpen! Sinds begin dit jaar, en het is geweldig.

Op kamers vind ik wel minder gezellig dan in Nederland, omdat ik het gevoel heb dat je hier veel meer afgezonderd van je huisgenoten woont. Maar ik woon dan ook in een heel groot studentencomplex, dus dat is sowieso niet gezellig. Aan een kamer komen zelf vind ik veeeeel makkelijker dan in Nederland! En niet hoeven hospiteren is echt fantastisch :slightly_smiling_face:

Ik heb nu ook een groepje hartstikke gezellige Belgische vriendinnen en ik werd gelijk opgenomen door mijn klas, dus je hoeft je echt niet druk te maken of je er als Nederlander wel tussen gaat passen of niet. Had wel even moeite met de taal aan het begin, maar dat went ook supersnel :slightly_smiling_face: Als je meer vragen hebt, dan mag je me altijd noten!

Edit: het is wel een stuk zwaarder dan in NL. Misschien ligt het aan mijn studie, maar van wat ik hoor van andere studies zijn die ook veel zwaarder. Maar als je het echt graag wil dan is het goed te doen.

Oh en qua kamers: ik zou je aanraden om eens te gaan kijken bij Kotspotting en 1sf. Dat zijn grote bedrijven die kamers verhuren en zoiets is wel handig, want als er al iets mis is in je kamer of in het huis, dan word het direct gerepareerd. Ik ken meisjes die bij particulieren zitten en dan hangt een gebroken raam er weken voor het weg is.

^Wat voor studie doe jij als ik vragen mag? :slightly_smiling_face:

Interieurarchitectuur aan de artesis :slightly_smiling_face:

^Dat klinkt heel leuk :slightly_smiling_face:

Als het goed is ga ik volgend jaar ook diergeneeskunde in Antwerpen studeren =)
Alleen ik doe nu nog dierwetenschappen, en eigenlijk vind ik dat ook wel een hele leuke studie, dus ik twijfel nog een beetje=/ Het ligt er een beetje aan of ik een passende baan met deze studie kan verzinnen.

Upje!

Ben benieuwd of je het gaat doen. Wat leer je zoal bij Dierwetenschappen als ik vragen mag? En waarom ben je niet meteen naar Antwerpen gegaan?